Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

spannen nokkenasketting: zuiger in BDP?

 
Schrijver bladblazer
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 aug. 2008 15:22 
De titel is een korte samenvatting van mijn vraag.
Nu heb ik geleerd dat de nokkenasketting redelijk gespannen moet blijven. Hiervoor dient men af en toe een zekere bout los- en vast te draaien. Maar ik lees in mijn werkplaatshandboek ook dat de linkerzuiger in het zgn Bovenste Dode Punt moet staan. Letterlijk staat er: "linkerzuiger in BDP zetten (vliegwielmerkteken TL)". Helaas kan ik niet veel meer dan olie en benzine in mij CX gooien en kom ik hier niet uit, hoe simpel het misschien ook is. Kan iemand mij verlichten?

Mezelf voorstellen doe ik nog, maar ik wil dat niet zonder foto doen van mijn CX500. Dat heeft u dus nog tegoed.

Bij voorbaat dank, Niek (1 dag in SJK en gelijk een mooi shirt rijker)

Schrijver emiel
Gast 
#2 | Geplaatst: 27 aug. 2008 18:57 
Heey Niek,

er is hier kennis genoeg op het forum om je met goede raad bij te staan.

We wensen je veel CX rij en sleutel plezier!!!

Emiel & Andrea

P.S. ik heb het rek alweer aardig glimmend gekregen

Schrijver Lemmy
Gast 
#3 | Geplaatst: 27 aug. 2008 19:41 | Aangepast door: Lemmy 
Welkom bij de club en veel plezier!

Dan nu de vraag.
Aan de rechterzijde van het blok (op het achterste carterdeksel) zie je een soort afdekmoer zitten (de inspectieplug). Hij zit in feite recht onder het spruitstuk (zeg maar het rubber tussen de carburateur en de cilinder. Verwijder deze. Aan de voorzijde van het blok zit een vergelijkbare plug. Verwijder deze ook. Daarnaast moet je de bougies verwijderen en, in ieder geval, het linker klepdeksel. Dit laatste gaat makkelijker als je de tank verwijderd, maar de tank loshalen en aan de achterzijde een stukje optillen werkt ook.

Achter de aan de voorzijde verwijdere plug zie je de kop van een soort bout zitten. Met bijvoorbeeld een ratel kun je die gaan verdraaien tot je via het inspectiegat aan de rechterzijde (inderdaad, waar die andere plug opzat) kijken wanneer het merkteken in lijn staat met het 'TL-teken' op de rotor. Het merkteken lijkt wel een beetje op een wijzer of pijl.

Als beide in lijn staan voel je aan de kleppen van je linkercilinder of er speling op zit. Zo ja, dan zijn de kleppen gesloten. Zo nee, draai met de ratel dan nog even door tot het 'TL-teken' opnieuw in lijn staat met het genoemde merkteken. Nu moet je wel speling voelen.
Iets boven de inspectieplug op het achterste carterdeksel steekt een boutje uit het blok (dit staat haaks op de inspectieplug). Draai dit stelboutje iets los (ongeveer 2 slagen) en de spanner stelt zich automatisch. Hierna de bout weer vast draaien en alles weer monteren.

Het lijkt me overigens handig om, als je toch bezig bent, ook de klepspeling dan direct maar even te controleren.

Ik zit me net te bedenken, het zou natuurlijk kunnen zijn dat jouw cx een automatische spanner heeft (weet niet welk type je hebt). Kijk dus eerst even of je uberhaubt een stelboutje zit zitten voor je begint ;)

PS: Lukt het niet, dan ben ik uiteraard bereid te assisteren. Hoewel je dan wel even naar Heerenveen moet rijden.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 aug. 2008 23:05 
Hallo Niek,

in het boek gaat waarschijnlijk het kleppen stellen eraan vooraf, en dan staat de linker cylinder aan 't eind precies in de goede stand. Even verder terug beginnen te lezen.

Wel de spanner pas los/vast maken als je er behoorlijk zeker van bent dat je de goede stand hebt, anders gaat de ketting mogelijk losser in plaats van correct gespannen.

Het is niet echt ingewikkeld, maar kom je er niet uit laat 't dan hier even horen.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 aug. 2008 07:00 
Hoi Niek,

Je vraag is al uitgebreid beantwoord dus daar zal ik niet op in gaan maar ik heb je motor horen lopen op SJK en volgens mij hoef je nog geen zorgen te maken over het stellen hiervan want ik heb geen enkel geratel gehoord.

Stel je distributieketting altijd tegelijkertijd met het stellen van de kleppen. Op deze manier hou je het een beetje bij.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 28 aug. 2008 11:34 
Niek, volgens mij heeft Wouter helemaal gelijk en hoef jij je geen zorgen te maken over de toestand van je nokkenas ketting. Maar als je toch het e.e.a wil proberen/leren, kijk dan ook eens op de site van Engelsman (en CX goeroe) Rob Davis. Klik HIER om direct naar zijn uitleg over het kleppen stellen en ketting spannen te gaan. Of klik HIER om op zijn homepage te komen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 aug. 2008 12:26 | Aangepast door: marcobecker 
Distributie stellen zijn er maar twee mogelijkheden. Goed en fout.

Het princiepe is simpel. Draai de crukas op de juiste manier rond. Voel en zie aan de tuimellaars wanneer er spanning op de ketting gezet word. Je kan dit voelen doordat er meer kracht gezet moet worden.

Let wel, je moet wel de crukas zo draaien dat de linker zijde van de distributie ketting strak gezet word. Dat is op het punt wanneer de tuimellaars gaan tuimelen. Op dit moment kun je het boutje los draaien en weer vast zetten. Voor de kenner kun je met je vinger heel goed voelen hoe of wat door het inspectie gat. Je kan zelfs de spanner laten bewegen zodat je zeker weet wat je doet. Dit alles is alleen mogelijk als je met je rechter hand de T sleutel voor op de crukas zet en gelijk tijdig met je linker hand/vinger voelt door het inspectie gat.

Dan ben ik begonnen met de tekst goed en fout. Er zijn maar twee manieren dus. Goed en fout.
doe je het goed, dan hoor je het wel. Prima.
Doe je het fout dan hoor je dat nog veel beter. Je zet vanzelf de motor wel weer uit. Schade geen. Het gaat niet zomaar kapot. Je kan dus wel 10 tot 100x proberen voor dat je het echt niet meer ziet zitten. Trouwens er bestaat altijd de kans dat je het 50% fout of goed doet. Dus, wat kan er dan mis gaan. Je kunt dus schrikken, maar dan gewoon opnieuw proberen. Ik denk dat het allemaal wel te doen is. Het is simpel na denken en begrijpen wat je wil doen.

Trouwens met links bedoel ik dat als je op de motor zit links links is waar je je linker hand aan het stuur hebt. Dat is dus ook links aan het blok. Dus hiermee bedoel ik de niet stellende zijde van de ketting aan de linker kant in het blok van af achteren gezien. En als we dat hanteren moet de crukas van achten af gezien tegen de klok in draaien. (snap je het nog?)
Nu span je vanzelf de linker zijde van de ketting op en geef je de rechter zijde vrij. Dat is de hele opzet. De veer doet dan zijn werk wel. Je kan als je het lukt met de vinger iets na drukken.

Lees ook even het volgende door voor extra info.
http://www.hondacx500.nl/html/verslag_distributie_marco.html

Hier kun je de afbeelding bekijken.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver bladblazer
Gast 
#8 | Geplaatst: 28 aug. 2008 15:51 
Wauw, heel erg bedankt allemaal! Ik hoop dat ik ooit ook zo mijn kennis kan inzetten voor de club. Echt super! Ik ga nu gelijk even de links doorlezen, ik kan namelijk niet wachten om meer te leren.

Schrijver Jan
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 aug. 2008 20:21 
Hoi Niek,

Als je nog interesse hebt in de valbeugels, ze zitten op de custom nr 23 in de showroom, dan hoor ik het nog wel van je?

Groet,
Jan

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 28 aug. 2008 22:23 
Niek een en een is twee maar bij onze CX Club gaat deze gezegde niet op want Twee weten meer dan een ja ja
maar iedereen wilt iedereen helpen dus schroom niet om het ons te vragen .
Al zijn de vragen nog zo moelijk wij weten er altijd een antwoord op of niet,, als deze te moeilijk zijn voor een of twee
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver bladblazer
Gast 
#11 | Geplaatst: 15 sept. 2008 17:24 
Hoi Jan, ik lees je berichtje nu pas. Nogmaals bedankt voor je aanbod, ik heb in het noorden al valbeugels gevonden. Ze zitten er al op, en naast dat de cilinderkoppen goed beschermd zijn is het uiterlijk er ook van opgeknapt! Je ziet het volgend jaar wel (als je er weer bent) in SJK, en ik zal ook nog een keer een foto op dit forum plaatsen.

En ouwe jan: dat is één van de dingen die ik waardeer van de cx500 club!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 spannen nokkenasketting: zuiger in BDP?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven