Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Olie

 
Schrijver Edo1960
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 aug. 2008 23:51 
Mijn Silverwing uit 1983 verbruikt nogal wat olie, iedere maand moet ik wel een fles bijvullen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en hoe los ik het op?
Kom ik bij de 2e vraag: wat is eigenlijk het verschil tussen motorolie en olie voor de auto?

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 31 aug. 2008 00:19 
Hallo Edo, hoeveel km rij jij in de maand? Olie verbruik van een liter op 1000 km valt nog onder "normaal" verbruik.
Oorzaak? Dat kan aan een aantal zaken liggen.
Hoeveel km heeft jou blok gelopen? Het kan zijn dat de klepsteel geleiders niet meer goed afdichten, of dat je zuigerveren zijn versleten.
Je zou eens de compressie van je cilinders kunnen (laten) meten.
Lees het verhaal van Marco eens na over oliën. Dat vind je HIER Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Edo1960
Gast 
#3 | Geplaatst: 31 aug. 2008 00:40 
Bedankt voor het antwoord, ik heb het verhaal doorgelezen. OK, lang verhaal en ik was halverwege de draad kwijt omdat het me te technisch werd.

IK rijd op dit moment per maand ongeveer 400-500 km, soms iets meer. De tellerstand is 93291. Het is geen lekkage, dat zou ik moeten kunnen zien volgens mij. Omgerekend verbruik ik dus ca. het dubbele van wat normaal is aan olie?

IK haal nu steeds de gewone motorolie bij Hallfords, zou een andere oliesoort uitkomst kunnen bieden? In het verhaal van Marco kwamen voor- en nadelen naar boven, ik zou niet weten wat in mijn geval wijsheid zou kunnen zijn.

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 31 aug. 2008 01:04 | Aangepast door: MAST 
Een liter op 400-500 km is teveel. Dan zal je verder moeten gaan zoeken wat de oorzaak is van je verbruik. Weet je zeker dat je motor 93291 KM heeft gelopen, of is het misschien 193291? Ververs je olie eens, en bekijk de binnenkant van je olie filter. Als je daar metaal deeltjes tegenkomt, is er sprake van flinke slijtage.
Compressie meten zal ook veel kunnen zeggen over de inwendige toestand van je motor. Ik denk dat andere olie gebruiken niet veel zal uitmaken. Als je dikkere olie gaat gebruiken, heb je weer kans dat je koppeling niet meer goed werkt.
Draai ook eens je bougies eruit en bekijk de kleur van de elektrodes. HIER vind je iets meer info over de kleur van je bougie en wat dat betekent. (met dank aan een 2CV liefhebber)
olie op bougie
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Edo1960
Gast 
#5 | Geplaatst: 31 aug. 2008 01:13 
Dank je, ga eerst even slapen en morgen je tips uitvoeren.

Schrijver Ratz
Gast 
#6 | Geplaatst: 31 aug. 2008 07:04 
Gewone motorolie of gewone auto-motorolie?

Voor de motor zou je iets dikkere motor-olie van CASTROL kunnen proberen.
15W/20W-40

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#7 | Geplaatst: 31 aug. 2008 08:15 
hallo edo,

mij hebben ze eens gezegt; motorolie voor de auto is niet goed, want motorolie voor de motor moet ook de versnellingsbak meesmeren en daar is de motorolie voor een auto niet voor gemaakt...

groetjes werner (die ook wel eens iets nuttigs weet)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver dreester
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 31 aug. 2008 08:48 
Edo,

ik heb een "flush" gebruikt om alles eens goed door te spoelen. Dit resulteerde in een rustiger lopend blok en minder olie verbruik. misschien ook iets voor jou. heb dit ook ergens op de site gezet. gebruik even de zoekfunktie en je kunt het even lezen.

succes

Andre

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#9 | Geplaatst: 31 aug. 2008 08:52 
Goedemorgen mede cx rijders,

Ik gebruik al jaren 15w40 olie van goede kwaliteit maar niet speciaal voor motoren. Dat bevalt prima en is goed te betalen. Ik heb nooit last van moeilijk schakelen of een slippende koppeling. Het is tenslotte natuurlijk wel van groot belang dat je je oliepeil goed in de gaten houd want een te laag oliepeil kan funest zijn. Als het olie verbruik werkelijk 1 liter op 500 km is dan zal het blokkie wel versleten zijn en zou ik er geen olie in gaan gooien van 10 euro per liter maar gewoon goedkoop spul, peil in de gaten houden en plannen gaan maken voor een revisie of op zoek gaan naar een ander blok.

Succes!

Ton

Schrijver dreester
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 31 aug. 2008 08:57 
goeiemoggel Ton!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 1 sept. 2008 08:26 
Het blijft een gevoels questie, iedereen moet doen waarbij hij zelf het beste gevoel heeft.

NU de vraag wat er aan de hand is met zijn hoge olie verbuik, dat zijn dan toch vaak wel de zuigerveren en klpehoedjes. Die vervangen en je olie verbruik is dan een stuk minder. In de regel zijn de zuiger veren het grootste probleem. Deze hebben geen spanning meer.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Edo1960
Gast 
#12 | Geplaatst: 1 sept. 2008 10:53 
Bedankt voor de antwoorden. Is het vervangen van zuigerveren en klephoedjes iets wat iemand met twee redelijke handen (geen linker maar ook geen twee rechter) zelf kan doen? En praat je dan over hoge kosten of weegt dat nog op tegen de waarde van de motor, en dan heb ik het niet over de emotionele waarde, want dioe is ook behoorlijk.

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#13 | Geplaatst: 3 sept. 2008 09:57 
Hallo Edo

Dit is een behoorlijk omvanrijke operatie die opzich goed uit te voeren is omdat het CX blok behoorlijk sleutelvriendelijk is. De kosten kunnen echter behoorlijk oplopen want het blijft niet bij de kosten van nieuwe zuigerveren en klephoedjes je hebt heel wat meer nodig.
In iedergeval nodig:
Zuigerveren (kosten iets van 55-60 € per set en je hebt er dus 2 nodig)
Komplete pakking set (vanaf 50 € voor matige kwaliteit tot 120€ voor goed spul, hier zitten ook nieuwe klephoedjes bij)
De nodige nieuwe o-ringen
Vaak doe je er verstandig aan bij zo'n grote klus gelijk de nokkenasketting + spanners te vervangen (totaal zo'n 140 €)
Ook de mechanische waterpompseal zal waarschijnlijk vervangen moeten worden (€ 20)

Nu ben ik vast nog wel iets vergeten maar zoals je ziet is het een hele lijst.

Je kunt dus ook opzoek gaan naar een goed blok alhoewel je dan nooit weet wat je krijgt en blijft het dus een gok.

Zoals je begrijpen zult kost het naast het nodige geld ook heel wat tijd maar het is erg leuk om te doen en de voldoening die het geeft als alles weer rijd is onbetaalbaar (voor al het andere heb je MasterCard

Suc6 en als je nog hulp of goede raad nodig hebt dan horen we dat wel.

Ton

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Olie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven