Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Verzoek tot ondersteuning. CX vonkt niet omgeving Oegstgeest

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver StefanF
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 sept. 2008 09:14 
Op advies in dit draadje :

http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&forum=6&topic=7071&pa ge=1#msg46428

Open ik een nieuwe.

Het komt er op neer dat ik een 2 weken geleden mijn CX500 uit 1980 heb gekocht.
Leuk ding, optisch ziet hij er echt nog prima uit en hij reed in eerste instantie helemaal goed.
Na een paar uur rijden, eigenlijk op het einde van de weg naar huis al ging mijn motor bij lage toeren slecht lopen, op de snelweg moest ik terug naar 4 als ik <4K toeren zat omdat hij anders niet doortrok en leek te verzuipen oid.
Bij hogere toeren geen probleem.
Ik heb de carbs schoongemaakt, ik weet dat syncroon afstelling nodig is en dat wilde ik bij de dealer laten doen, maar nu loop ik tegen een heel ander probleem aan.
De carbs zitten er dus weer in en zijn brandschoon, maar starten ho maar, en de benzine is 100% vers in de tank die ik ook heb uitgespoeld.

Er is geen vonk meer, zowel links als rechts bijft het vonken uit.
2 nieuwe bougies, geen vonk, schroevendraaier dicht tegen het blok geen vonk..0,0 vonk dus.

Ik heb de zwarte kabel met witte streep losgetrokken, geen vonk

Ondertussen weet ik niet zo goed waar ik het moet zoeken, maar ik begreep dat iemand met een werkend CDI mij wellicht kon helpen in korte tijd vast te stellen wat er aan de hand is.

Vandaar deze oproep, ik hoop dat iemand mij kan helpen dit leuke motortje weer aan de gang te krijgen, ik heb er letterlijk 3 uur mee kunnen rijden.

Ik woon in de omgeving Oegstgeest, heb geen vermogen te besteden maar wil er zeker voor betalen.

Oh, en tips, adviezen die ik zelf nog zou kunnen proberen zijn natuurlijk van harte welkom..

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 sept. 2008 11:26 
Mocht de CDI geen verschil geven, dan is het de dynamo.

Nog een andere tip is om de zwarte draad met witte streep even los te nemen van de cdi unti. Heb je dan wel vonken, dan zit het in de bedrading iets niet goed.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 sept. 2008 11:29 
Mocht de CDI geen verschil geven, dan is het de dynamo.

Nog een andere tip is om de zwarte draad met witte streep even los te nemen van de cdi unti. Heb je dan wel vonken, dan zit het in de bedrading iets niet goed.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver StefanF
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 sept. 2008 11:35 
Marco, die zwarte draad met witte streep is reeds los geweest, geen verschil.
Accu staat bij starten nog goed op 12-12.5volt dus die is ook goed.

Als het de dynamo is moet me blok er toch af?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 sept. 2008 13:04 
Begrijp goed dat de accu los staat van het CDI en dynamo staat. Ik bedoel hiermee te zeggen dat de accu alleen voor de start motor en verlichting gebruikt wordt. Het andere deel op de dynamo leverd direct aan de cdi unit.
Het zal mij niet verbazen als dat deel kapot is. Maar testen met een andere CDI unit is wel van belang.
ALs het de dynamo blijkt te zijn, vraag eens op bij mij wat ze moeten kosten.
Ik heb ze op voorraad liggen.

Dus eerst testen met een andere cdi.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver StefanF
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 sept. 2008 13:14 
Ik heb iets gevonden over het doormeten van weer weerstanden die vanaf het dynamo gedeelte komen.

Ik ben geen elektronica wizard maar ik heb wel een meter, ik kan wel wat contacten controleren op aantallen ohm's.

Zijn de waarden die in de haynes handleiding van de CX500 op pagina 140 hiervoor goed zoals hier aangegeven :

groen-blauw - 77-95
groen-wit - 387-473
oranje-groen - 95-116
l.blauw-groen - 95-116
oranje/rood met groen - 81-99
l.blauw - rood met groen - 81-99

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 10 sept. 2008 14:59 | Aangepast door: MAST 
@Stefan, zie ook de link in jou eerdere bericht naar de site van Rob Davis. Daar wordt stap voor stap uitgelegd wat je moet doen.
De waarden volgens Rob's site: (klik op het plaatje voor een vergroting)
weerstanden
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 sept. 2008 15:11 
Het doormeten van zaken is leuk. Maar in veel gevallen blijken er dingen te gebeuren die tijdens het meten niet gebeuren. Dus daarom probeer ik altijd de storing te zoeken tijdens bedrijf. Meten is weten, maar met spoelen is dat altijd een gok. Je zal hem dan door moeten meggeren. Dit laatste is alleen voor de electroboer weg gelegd.

Nog een voorbeeld. Bobine is goed. Meten ok. Maar tijdens bedrijf slaat deze door. Reden de spaning is vele malen hoger dan de spanning van onze multiemeter. Dit verhaal gaat ook op voor onze dynamo.
Ik probeer uit te leggen dat meten niet altijd tot het juiste antwoord luid.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver StefanF
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 sept. 2008 15:28 
Ok, Mast, deze had ik blijkbaar even gemist..sorry.
Ik heb meteen alles doorgemeten en alles is volgens specificatie, alle weerstanden vallen prima in de opgegeven range van het schema hierboven!

Moet ik nu blij zijn of is dit een teken van nog een groter probleem.

Schrijver StefanF
Gast 
#10 | Geplaatst: 10 sept. 2008 15:50 
Als de weerstanden goed zijn is dan echt de volgende stap met andere CDI testen of kan ik nog iets doen om wat te controleren?

Schrijver StefanF
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 sept. 2008 15:57 
Sorry gasten dat ik maar blijf posten maar ik kom dit tegen op wikipedia :

..."When the charging winding fails, the battery does not charge. When the high speed winding fails, the bike will not accelerate well past 3500 rpm, when it switches over to the high speed winding. If the low speed winding fails, the bike will not start, and will have no spark or intermittent spark. In practice, usually the high speed or charging windings fails"...

Wat mij al opviel was dat de motor al sinds de eerste rit op de snelweg totaal niet lekker trok <3500 (ook echt die grens) en daarboven wel.
Ook was me opgevallen dat de accu relatief snel leeg was, maar ik dacht dat dit door het vele starten was gekomen..wat nog steeds kan natuurlijk maar hier staan die twee dingen gelinkt aan elkaar en te maken hebbende met low speed windings.

Maar dat zijn toch net de dingen die ik net heb doorgemeten met die weerstand meting?

Het niet lekker doortrekken was trouwens na het reinigen van me tank een stuk minder problematisch vreemd genoeg, maar vlak voor het eind wilde hij bijna niet meer lopen met veel gas onder lage toeren, leek wel of 1 cylinder niet goed meeliep maar toen vonkte alles nog goed door.

Is nog een raadsel voor mij op het moment.

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 10 sept. 2008 16:09 
Als de weerstanden kloppen, lijkt het met je stator mee te vallen. Ga nog eens na of je weerstand van je bougiedoppen niet veel te hoog is. Verwijder eventueel het weerstandje dat in de dop zit en vervang dat door een balpenveertje.
bougie dop doorsnee
Lees ook DIT verhaal erop na.
Eventueel, als je van iemand de CDI kan lenen, leen je gelijk de bobine's.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver StefanF
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 sept. 2008 16:17 
Ok, nu wordt het nog vreemder.
Ik lees in dat linkje van MAST het volgende

"Staat er op een bogie een R dat betekend Resistor dus in het Nederlands Weerstand dan moet en mag de weerstand uit de Bogiedop gehaald worden de motor blijft dan altijd Radio beschermd Want Twee weerstanden word een hele grote weerstand"

De 2 bougies die ik eruit heb gehaald, daar staat op R DR8ES-L
Ik heb er twee goede in gestopt maar nooit over nagedacht, zou deze extra weerstand in de bougie iets kapot hebben gemaakt?

Hoe kan ik controleren of de bobine het nog doet b.v.?

Schrijver StefanF
Gast 
#14 | Geplaatst: 10 sept. 2008 16:24 
Moet wel zeggen heren dat hoewel ik liever rondrij op me nieuwe motor ik het wel een interessant gebeuren vind..ben ook erg blij met de hulp van jullie!

Schrijver StefanF
Gast 
#15 | Geplaatst: 10 sept. 2008 17:59 
Nog even een vraagje, wil me bobine's gaan controleren vanwegen de bovenbeschreven bougies met te hoge weerstand.

Ik vond deze procedure :

--------------------------------
Deze test ik als volgt:
primaire kant (lage spanning, komt van je ontsteking af):
1 pen op het stekkerpooltje, de andere pen op het tweede stekkerpooltje, of als die er niet is aan de aarding van de bobine. Dit moet een lage weerstand geven, in de orde van 8 ohm dacht ik. Maar die waarde moet je dus even opzoeken.
secundaire kant (hoge spanning, gaat naar je bougie):
1 pen in de bougiekap of in de kabel, andere pen op de aarde van de bobine. Dit moet een hoge weerstand geven, in de orde van 30 kohm bij mijn motor. Voor sommige bobines behoort dit ook maar 5 kohm of 10 kohm zijn. Dit is dus erg afhankelijk van je motor, en moet je dus opzoeken.
------------------

Weet iemand hoeveel kohm ik moet meten bij een bobine van een CX500?

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Verzoek tot ondersteuning. CX vonkt niet omgeving Oegstgeest

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven