Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Piepende remmen

Schrijver CXander
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 sept. 2008 15:23 
Een 1/2 jaartje geleden achter nieuwe blokjes geplaatst. Begon bij het remmen steeds harder te piepen. Nu lijkt het wel of ik met een oude vrachtwagen tot stilstand kom. Binnenzijde van het achterwiel ziet er netjes uit. Stofvrij maken geen geen verbetering. Heeft iemand een Tip waar ik nog verder naar kan kijken?

Alvast hartelijke dank, Lex.

Schrijver Ratz
Gast 
#2 | Geplaatst: 10 sept. 2008 15:57 | Aangepast door: Ratz 
De oorzaak kan zijn: trillende remblokken.

Stofvrijmaken heeft naar mijn mening geen zin(of je moet wat anders verstaan onder 'stofvrij maken'.

Remedie:
demontage en alles schoonmaken met remreiniger.
Schuur de remblokjes licht op.
De remblokjes LICHTJES aantippen met kopervet.

Eventueel zogenaamde 'piepplaatjes'(trilplaatjes) monteren(te verkrijgen bij een goede motorzaak.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 sept. 2008 16:24 
Ik lees hierboven wat, wat verkeerd afgehandeld kan worden. Blokjes in vetten met koper vet is bij de achterrem eigenlijk geen optie. Laat staan dat je het remvlak invet.
Dus, doe dat maar even niet. Alleen bij de achterkant voor remblokken kun je volstaan met kopervet.

Wat kan je wel doen, vijl de randen af van het rem vlak. Dus het remvlak moet beginnen en eindigen met een schuin vlak. Dus vijl enkele mm weg en maak een schuin vlak avn 1 tot 1.5 cm. Ook de scherpe randen aan het remvlak even iets schuin maken. Daarna alles goed schuren. Rem trommel aan de binnen kant ook. Dan alles even ontvetten met remmen reiniger. Dan het belangrijkste. Tijdens aandraaien achterwiel moer moet je de rem aangespannen hebben. Hiermee centreer je de remtrommel naar de juiste plaats in de trommel. Met één hand de rem bedienen en met de andere hand de wiel moer aandraaien. Nu zou het piepen over moeten zijn. Komt het terug, dan zijn jouw remblokken te droog en oud. Vernieuwen is dan alleen nog een optie.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver CXander
Gast 
#4 | Geplaatst: 10 sept. 2008 16:48 
Beste Marco en Ratz, dank voor jullie snelle reactie. Ik ga zaterdag (dan is mijn motorshop ook open) de zaak eens opentrekken. Het vasthouden van de rem om deze te centreren bij hermontage is mij nimmer verteld en des te interessanter. Zou dus de aanwijzende reden kunnen zijn voor het remgeluid. Mensen bij een stoplicht houden soms de handen om hun oren. Ik laat nog weten hoe het is afgelopen.
m.vr.gr. Lex

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 10 sept. 2008 17:37 
Om verwarring te voorkomen, als je achter remblokjes hebt, heb je GEEN remtrommel. (CX500E, 650E)
Bij remtrommels spreek je van remschoenen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 sept. 2008 18:46 
en bij de nieuwe remblokken zit er geen asbest in (wat in de oude dus wel zat) en piepen dan ook sneller.

gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 sept. 2008 19:13 | Aangepast door: ouwe_jan 
Goedkoop is duur koop Zorg altijd dat je de orginele remblokjes of remschoenen monteerd
Let op wat Marco schrijft is goed maar nog een tip toegevoegd ,de remschijf slijt altijd wat af en nu komt het probleem bij nieuwe Remblokjes monteren slijp aan de KORTE kant van de remlokje ook een schuine kant
Want anders remt deze enkelt maar op het kleine stukje van de remschijf wat niet af geleten is ,dat is dus het gedeelte wat aan de wiel is vast gezet
Ook bij vernieuwing van de Remschijven zorg dat de verbinding van de Remschijf een pakking ring word gemonteerd ,dit is speciaal voor het piepen tegen te gaan bij trillingen
Denk maar aan een klankschaal wat voor geluid dat kan maken
Groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Ratz
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 sept. 2008 19:17 | Aangepast door: Ratz 
undefined:

en bij de nieuwe remblokken zit er geen asbest in (wat in de oude dus wel zat) en piepen dan ook sneller.

gr chris

Klopt, en o.a. om die reden wordt er wel eens gebruik gemaakt van kopervet.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 sept. 2008 16:03 
Ja hoor leuk bericht doe maar kopervet op de REMBLOK maar er wordt niet bij geschreven op de YZERENKANT en niet op het REMGEDEELTE
ook niet te veel want als de remblokken heet worden komt het ook op de REMSCHIJF hoezo rem de motorfiets niet meer
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Ratz
Gast 
#10 | Geplaatst: 11 sept. 2008 17:23 
Ik wilde hier wat neerzetten, maar dan loop ik de zeikerige en niet goed lezende personen na.

Kort samen gevat heeft Marco mij al aangevuld/verbeterd in dat opzicht, maar goed.

En dan vragen sommigen hier zich af waarom er een leegloop/ laag op komings percentage is.

Jongens het gaat u allen goed, want ik heb het hier nu ook wel gezien.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 sept. 2008 21:19 
En nou weer wat positiefs :

Ook de voorrem (en ook de achterrem) van de Zilveren SilverWing piepte als een jecco! Ik had al een keer de schijven opgeruwd maar dat bracht geen oplossing. Nu heb ik alles uit elkaar gehaald, de remzuiger helemaal terug geduwd, toen eerst de remblokken met perslucht schoon gemaakt en daarna met een schuurpapiertje de blokken opgeruwd. Daarna met remmenreiniger de blokken schoongemaakt. Na ook de remklauwen met remmenreiniger schoon gemaakt te hebben heb ik alles met kopervet (uiteraard op de achterkant van de remblokken waar het ook al zat) ingesmeerd. Na (en tijdens) de eerste testrit was er geen piepje meer te horen Ik hoop dat dit een tijdje zo blijft!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver CXander
Gast 
#12 | Geplaatst: 23 sept. 2008 13:41 
Beste Allemaal,
Dank voor jullie tips en wetenswaardigheden. Inmiddels wiel verwijderd en de gehele binnenzijde grondig gereinigd. Gemonteerd en..... geen piepje meer te horen. De mensen kunnen weer gewoon de vingers uit de oren halen bij een zebra als ik afrem.

Nu moet ik mijn voorrem nog aanpakken. Zuigertje staat vast. Zal wel ook demontage worden en alles reinigen.

Heeft er overigens iemand een tip hoe ik een deuk bovenop mijn tank eruit kan trekken. Een grote ontstopper geeft niet het gewenste resultaat.

m.vr.gr. Lex

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Piepende remmen

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven