Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

automatische kettingspanner : goed/niet goed?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 sept. 2008 15:39 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo CXers,

sinds kort heb ik er een omvangrijke collectie spullen bij waaruit ooit weer een GL moet ontstaan. Daar zitten onder andere twee automatische kettingspanners bij.

De vraag is waaraan of hoe je kan zien dat zo'n ding goed is (of niet dus). Ooit heb ik op het net een plaatje gezien van de werking met een verhaal erbij, maar dat kan ik niet meer vinden. Het (Haynes) manual dat ik heb zegt alleen dat je er goed naar moet kijken (lukt prima, net een nieuwe bril) maar daar heb je dus weinig aan. De nokkenasketting en geleiders kan ik zelf wel beoordelen, dat is niet de vraag. De spanner zelf vervangen kan, maar ze zijn nogal duur (60-80 Euro)

Kortom wie heeft of weet een documentje hoe je zo'n spanner moet keuren of kan het me vertellen.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 sept. 2008 16:08 
Okay, ik ga het proberen.
De sapnner is uit elkaar te halen door simpel het kleine borg pennetje er uit te nemen.
Hierbij komen de onder delen vrij.
Nu kun je de kogel banen inspecteren op putten.
Ook het huis is te bekijken. Let op putten en of breuklijnen.

Kijk ook of het voorste geleide pen met hoed geen ruwe plekken vertoond.

Kort om, haal pennetje er uit en je kan hem helemaal uit elkaar halen.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 12 sept. 2008 17:07 
Frans, ik denk dat je de plaatjes op de site van Rob Davis hebt gezien. Kijk maar HIER. Een beetje onderaan het artikel zie je plaatjes van een versleten, en een nieuwe spanner.
nieuwe spanner
Succes met sleutelen!
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 sept. 2008 18:02 
Hallo,

@Marco : dank, gaan we eens bekijken !

@Marcel : dank, die plaatjes ken ik, maar die geven vooral aan wanneer het geheel spanner+ketting+geleiders teveel slijtage vertoont. Dan vervang je dus de ketting en waarschijnlijk meestal ook de geleiders. De spanner zelf kan je dan (veronderstel ik) gewoon ontgrendelen en terugdrukken naar de beginstand.

De vraag is meer wanneer het nodig/gewenst is de spanner zelf te vervangen en hoe je dat ziet. Zo'n gebroken spanner als daar ook te zien wil je niet. Maar goed, het ding kan blijkbaar geopend worden om 't eens te bekijken en dan zien we verder.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 sept. 2008 20:05 
Haal maar open, ik had het over het pennetje in het gegoten huis.
Deze is ook op de foto's terug te vinden.
In de regel zijn ze goed of kapot.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 sept. 2008 23:46 
Gaat nog even duren vrees ik. Ben er net achter gekomen dat m'n "goede" blok waarmee ik rijd een wel erg strakke versnellingsbak heeft In ieder geval kan ik nu mezelf gelijk geven dat ie een beetje leek te gieren. Da's toch normaal voor een CX? Niet dus.

gr. Frans

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 sept. 2008 10:12 
Frans als je zin hebt kom dan even in Wieringerwerf langs
Daar in mijn schuurtje nog wel leuke overblijfselen van automatische spanners gedemonteerd liggen met de problemen die zig voor kunnen doen
Onderanderen matriaal moeiheid waar niet over gedacht wordt na 1981
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 sept. 2008 12:16 | Aangepast door: theojansen 
die automatische spanners kunnen echt kapot. het zou een verbetering moeten zijn t.o.v. de eerdere spanners. bij mij brak er een stukje van het 'huis' af . alle losse delen waren kompleet vermalen. marco heeft me toen weer aan de juiste onderdelen geholpen en me laten zien hoe je alles weer monteert. theoj

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 automatische kettingspanner : goed/niet goed?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven