Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Koelvloeistof aftappen.

Schrijver Stoffel
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 sept. 2008 23:41 
Hi.
Zit er buiten het aftap plugje onder de radiator misschien in het blok nog een aftap plug?
Of moet ik dan het reservoir leeg gooien?

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 sept. 2008 07:29 
Aftap plug is zo'n beetje de enige plaats m het koelwater eruit te gooien. Er zit ergens bij de koppen ook aftapschroefjes om het water uit de kop te laten lopen maar dat lijkt mij nou niet echt nodig om mee te gaan knoeien.

Het expansie vaatje is echter wat lastiger m leeg te krijgen want die zit natuurlijk achter het blok en kan je niet zomaar eraf schroeven.

Laat de motor even warm lopen en haal dan de aftap schroef los maar laat de radiateur dop aan de bovenkant nog even zitten. Als het goed is zuigt het vacuum zo alles uit het expansie vaatje. Lukt niet altijd maar wel moeite waard om te proberen.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 sept. 2008 12:52 
Hoi Stoffel,

nee, zoals Wouter al zei, meer aftappunten zijn er niet. Maar als de radiateur leeg is blijft er nog genoeg in het blok over om een behoorlijke knoeiboel te maken.

Als je het blok verder uit elkaar wilt halen eerst alleen de radiateur er af en dan een kurk in het pijpje naar de pomp. Voorop de cylindermantel zit ook een plugje maar dat is alleen nodig als je de koppen gaat losmaken. Dan als je het blok los hebt kurk er af en de boel even schuin houden. Daarna als eerste deksel van de waterpomp losmaken, daar komt ook nog wat uit maar dan loopt het niet direct het motorblok in.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Lemmy
Gast 
#4 | Geplaatst: 15 sept. 2008 19:18 
Je kunt ook de onderste slang van het expansievaatje loshalen. Wel even een bakje eronder plaatsen ;)

Schrijver Stoffel
Gast 
#5 | Geplaatst: 16 sept. 2008 21:06 
Bedankt. Gelukt.

Heb de koppen er af.
Moet nw koppakkingen bestellen.
Zo te zien heeft het daar goed gelekt.
Blijkbaar is hij daardoor vast gelopen.
Heb de foto's op
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/10486181#10486181
Gezet.

Gr Stoffel.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 sept. 2008 06:32 | Aangepast door: ouwe_jan 
Denk aan het kleine O-ringetje dat rechts boven om een pijpje geplaatst moet worden
Ook moet je de kopbouten een 500 gram zwaarder aantrekken als dat wordt opgegeven en daarna nooit meer natrekken
O.J.
P/S dan gebeurd dit niet meer
Verders goede foto`s wil ook nog de cylinderkop zien
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Stoffel
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 sept. 2008 20:35 
Het O-ringetje ben ik ind tegengekomen.
Bedankt voor de tip.
Ik zal er een foto van maken. Het lijkt allemaal nieuw zo te zien.
Ik moet nog wel een momentsleutel kopen.
Alles wat ik losgeschroefd heb ging erg makkelijk. Bij mijn V max van 20 jaar oud is dat anders. Daar moet ik af en toe de zaag of een boor bij halen om het los te krijgen. Kruiskop-schroeven zijn meestal kapot gedraaid.
Bij deze Honda zitten veel imbus-boutjes.
Stoffel.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koelvloeistof aftappen.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven