Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

oranje vonk?

 
Schrijver Lemmy
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 sept. 2008 20:18 
Nee, geen ziekte.

De laatste dagen start de cx erg moeizaam. Tijdens het starten ook veel geknal in de uitlaat (met name de linker; zo heftig dat gisteren het eindstukje 2 meter verderop lag).
Bougies geven tijdens het starten ook een oranje vonk.

Waar ligt nu de meest waarschijnlijke oorzaak? CDI? Bobine(s)? Stator? (oh no, please no).

Bij voorbaat dank voor uw welwillende technische ondersteuning ;)

Gr
Jan Dirk

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 19 sept. 2008 20:46 
Jan Dirk, meet je stator een keer door. Als de waarden goed zijn, moet je het gaan zoeken in de CDI of de bobines. (bougies en kappen ok?)
Stator check
Succes, Marcel. (hoopt dat het meevalt)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 sept. 2008 08:18 
In dit geval, Jan Dirk, vrees ik dat het de stator is. Een oranje vonk ipv een blauwe duidt volgens mijn beperkte kennis op een minder energie-gehalte (ik durf na een voorgaande ernstige terecht wijzing geen 'vermogen' te zeggen) dan dat er zou moeten zijn.

Stekkers los, bougies eruit, volt meter op wisselspanning, startknop indrukken en terwijl de motor draait en de witte en blauwe aansluiting vanaf de stator meten. >90 Volt en >100 Volt zijn de waarden.

Een gokje hiervandaan : De spanningen zijn beide lager, rond de 70/80 Volt.

Bougie veertjes (met dank aan OJ ) al verwijderd?

Harmony,
Hans.
( die op eigen ervaring afgaat )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 sept. 2008 12:09 
Stator, zou het kunnen zijn, maar meest al werk de cdi unit dan ook al niet meer. Is de bougie en of bougie dop nog wel in orde? En is het op beide kanten een oranje vonk. Loop ook je stekkers na.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 sept. 2008 17:47 | Aangepast door: Hansv 
Stator, zou het kunnen zijn, maar meest al werk de cdi unit dan ook al niet meer.

De werking van de CDI heeft niet zo heel veel te maken met de spanning op wit en blauw.
Uit eigen ervaring weet ik dat bij wit/blauw 30/50 volt de motor nog steeds wil starten, althans, bij een redelijk verse accu. Bougies eruit, even wachtten, bougies erin, starten, lopen....

Dus of ik snap het niet, of ik heb het verkeerd gelezen, of ik heb het indertijd verkeerd gemeten......

Harmony,
Hans.
( die de bougie-truuk vaak heeft moeten toepassen, helaas )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Lemmy
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 sept. 2008 20:31 | Aangepast door: Lemmy 
@ mast: dank voor de link; duidelijk verhaal.

Ik heb inderdaad op beide bougies een oranje vonk. Vanmiddag al even de cdi en beide bobines vervangen (makkelijk als je zoiets hebt liggen nietwaar?) en de connectors ingespoten met contactspray. De oranje vonk bleef helaas. De motor startte overigens toen wel direct.

Er zitten geen weerstandjes meer in de bougiekappen, alleen het messing boutje zat in beide kappen zag ik.

Ik zal deze week toch maar even verse bougies halen (hoewel de huidige een kleine 6000 km oud zijn) en als dat ook geen verbetering geeft even de motorboer de waarden laten meten (aangezien ik zelf niet over zo'n mulitmeter beschik).

Ohja, morgen ook maar even een ander setje bougiekabel/kappen proberen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 sept. 2008 21:51 
Hallo Lemmy,

voor een eurootje of tien koop je bij de doe-het-zelver een metertje dat al mooi genoeg is om de stator zelf na te meten, gewoon eerst zelf eens proberen!

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 21 sept. 2008 12:38 
Voor 5 euro, online bij Conrad, te koop: Multimeter.
Goed genoeg voor de meting van je stator waarden.
De weerstanden van je bougiedoppen zitten onder de messing schroefjes! Die kan je met een goed passende schroevendraaier uit de dop draaien. Wel voorzichtig doen, want het messing schroefje is vrij zacht, je draait het zo verrot.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Lemmy
Gast 
#9 | Geplaatst: 21 sept. 2008 20:12 
Zal morgen wel even kijken bij de Gamma oid.

@ Mast: ik had die messing boutjes er gisteren uit gehaald, maar zag er niets onder zitten. Dan zitter er toch geen weerstandjes meer in?

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 21 sept. 2008 21:15 
@Jan Dirk, dan zijn ze er waarschijnlijk al uit.
Hier nog een plaatje van een doorgezaagde bougiedop. (met dank aan Hansv)
bougiedop doorsnede
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 oranje vonk?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven