Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ervaring met voorvork GL650 D II

 
Schrijver Oeroeboeroe

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 sept. 2008 22:55 
Hallo allemaal,

Via deze weg wil ik mijn ervaringen met mijn GL650 DII met jullie delen, want ik leer ook veel van jullie!.

Afgelopen week wilde ik de druk in mijn voorvork controleren bij een tankstation. Dit lukte niet. Die automatische bandenoppomp machines doen niet 0.8 bar voor voorvork, nou kan daar tussen de 0.4 en 1.2 in, maar ik dacht laat ik met mijn nieuwe aanwinst maar de gulden middenweg nemen.. 0.8 dus..

Thuis maar eens de fietspomp met dubbele aansluiting (is een nippel waar je zowel autoventielen als fietsventielen mee kan oppompen..) hoorde alleen gesis alsof de boel lek was.. en geen druk in de voorvork..
fietspomp niet goed bleek later.. schijnt een kogeltje in te zitten om het open gat te dichten..

In een wilde ingeving de electrische pomp uit de auto maar eens geprobeerd.. en ja!!! druk en veert weer beter..

Dus, ik was blij dat ik geen probleem met mijn voorvorken had, daar zag ik als "leek" erg tegen op. we willen rijden nietwaar!

Geleerde les; probeer altijd een andere manier als iets niet meteen lukt.. het probleem zit niet altijd in de CX of GL..

Groeten,
Als ik er onderdoor kan rennen is het groter dan ikke...

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 sept. 2008 06:08 
O.B.O. dat is even wat met die voorvork van jou geliefde motor
Maar er is ook nog zo iets als ouderdom zoals bij mij ,maar ja vernieuw die ventieltjes eens in de vijf jaar en dan heb je nooit geen probleem met oppompen en lucht wat zomaar verdwijnt want kijk een hou zo lucht ventiel er uit ziet die wordt afgedicht door een stukje rubber
Wat eigenlijk voor lucht is bestemd maar er komt ook olie en lucht met olie bij en wat doet deze rubber na jaren ........goed zo .
maar let op te veel druk brengt ook wel eens problemen met zich mee .
Floris heeft lang geleden nog van die mooije controlle staten gemaakt print ze uit en controlleer je motor volgens deze staten O.J.
Ventielen koop je bij je banden boer of bij je garage en als je het vraag ,ook wel voor niks en ook die mooije ventiel dopjes
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 sept. 2008 12:13 
Kan je nou net als in een band ook stikstof in de voorvering doen?? Dan mag je groene dopjes op de voorvork ventielen doen

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 sept. 2008 12:23 | Aangepast door: ouwe_jan 
Reactie van mij
Je mag er alle kleuren er op doen zoveel als er in de Regenboog zitten
Maar ik heb geleerd Blauw is lucht Zwart ....Geel ....Wit....weet het niet meer ,bij mij waren ze van koper.
Maar of dat met Stikstof kan of mag ??????
Leuke vraag voor de kenners van de CX club
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 21 sept. 2008 12:31 
Lucht bestaat voor 78% uit stikstof. Als je de vorkpoten wil vullen met stikstof, lijkt me dat geen probleem. Het is alleen een stuk duurder dan vullen met lucht.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 sept. 2008 12:48 | Aangepast door: brinkcx 
Het idee om banden met stikstof te vullen is dat het langzamer dan de zuurstof in gewone lucht naar buiten gaat, door het rubber van de band heen dan.

Aangezien onze vorkpoten niet van rubber gemaakt zijn lijkt het me dat vullen met stikstof niet zo zinvol is

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 sept. 2008 14:34 | Aangepast door: Erik1 
Volgens mij is het idee achter stikstof in de banden, dat bij warm wordende banden stikstof niet meer uitzet en de druk dus gelijk blijft. Als je gewoon wind in je banden stopt zal de druk hoger worden als de banden opwarmen. That's why stikstof...

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 21 sept. 2008 14:58 
Van de site van "auto en motor techniek" geplukt:
Zuurstof dringt ongeveer viermaal zo snel door de band heen als stikstof. Bedenk echter dat buitenlucht iets meer dan viermaal zoveel stikstof dan zuurstof bevat dus is het verschil in spanningsverlies niet zo groot. Een lege band is vlak voor het vullen met stikstof volledig gevuld met lucht. Hoewel de stikstofvulling de verhouding met zuurstof nog verder verschuift, zit er nog steeds zuurstof in de band. Kortom, de band met stikstof zal langzamer leeglopen dan een band met lucht. Maar het verschil is niet zo groot.
Een echt voordeel van het vullen stikstof is dat er geen vocht of olie in de band terechtkomt. Een slecht onderhouden luchtcompressor kan er zelfs voor zorgen dat er waterdruppeltjes in de band terechtkomen. Als de druppeltjes gaan verdampen, neemt hun volume sterk toe, dus stijgt de druk in de band. Als een band koud op 2,3 bar staat, zal de druk tijdens het rijden oplopen tot 2,7 à 2,8 bar. Als er waterdruppeltjes inzitten die verdampen kan de druk wel tot 3,1 à 3,2 bar oplopen. Reden genoeg om voor goed onderhoud van de oliefilters en vochtafscheiders te zorgen. Dat laatste speelt vooral bij lange leidingen. Een ouderwetse voetpomp voorkomt dit probleem. Vocht heeft ook invloed op het roesten of oxideren van ijzer of aluminium, het hoort dus niet in een band thuis.

Dat stikstof een band minder gevoelig maakt voor hoge temperatuur is niet waar, de lucht in een band wordt meestal 60°C, hooguit 70 tot 80°C. De lagere banddruk bij met stikstof gevulde banden is alleen maar te verklaren uit de afwezigheid van vocht. Zuurstof of lucht uit een fles is ook vrij van vocht en olie.
Enkele andere punten die bij het drukverlies van banden een rol spelen, hebben te maken met een langzame lekkage (slow puncture) en drukschommelingen als gevolg van de buitentemperatuur. De opgegeven bandenspanning geldt bij +20°C. Bij elke 10°C verschil is er 0,1 bar verschil in druk. Als we de bandenspanning meten bij nul graden zal die 0,2 bar lager zijn dan voorgeschreven. Omgekeerd zal de spanning bij +40°C 0,2 bar hoger liggen dan de voorgeschreven spanning bij +20°C. Het is dus nuttig om de buitentemperatuur, beter gezegd de bandentemperatuur, te weten voordat we besluiten lucht of stikstof bij te vullen of juist af te blazen.

Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 sept. 2008 21:34 
Zat ik er niet ver naast!!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ervaring met voorvork GL650 D II

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven