Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

starmotor doet niet veel, motor slaat niet aan

 
Schrijver bladblazer
Gast 
#1 | Geplaatst: 25 sept. 2008 19:47 
Advies gevraagd! Ik doe gelijk maar even een heel verhaal, omdat ik niet wat wat wel/niet relevant is.
(Sla voor het echte probleem volgende alinea over)

Paar dagen geleden heb ik een dikke 100 km. gereden, niks aan het handje. Wat mij wel opviel, en wat al langere tijd speelt, is dat hij vanaf ca. 100 km/h niet gelijk versneld als ik het gas ver opendraai. Rustig versnellen is geen probleem. Na het forum en wp hb te hebben geraadpleegd ben ik vandaag de luchtfilter gaan bekijken. Niks bijzonders te zien. Eerst even gaan eten, en wilde zonet eens een stukje met en zonder filter gaan rijden om te zien of het verschil maakte.

Nu het probleem: sleuteltje op 'on', lampjes gaan keurig branden, killswitch staat goed. Een druk op de startknop doet de startmotor één of twee keer 'janken', daarna doet die het ook niet meer. En zo elke keer als ik het probeer.

Ik had een keer gehoord dat de bougies verwisselen nog wel eens ergens goed voor was, dus heb ik de linker er uitghaald en er een andere in gedraaid. Gek genoeg deed hij het toen alles wel even, maar de motor sloeg gelijk weer af (gebeurd wel meer als ik niet even wat gas geef of choke open zet). Bougie zag er verder mooi schoon uit. Daarna zelfde resultaat als ervoor. Originele bougie er in. Nog steeds niks natuurlijk. Daarna gestopt om accu niet leeg te maken. Net in mijn werkplaatshandboek gezocht, maar mijn probleem niet precies gevonden, laat staan de oplossing. Erg vervelend, want ik hoop zondag bij het noord-nederland 'treffen' te zijn.

Heeft iemand tips?

ps. nog even een veer in de reet van Marco, omdat ik dankzij zijn duidelijke stukjes bij techniek mijn defecte knipperlichten kon repareren (nieuwe relay van de sloop er in gezet). Stiekem hoop ik op eenzelfde makkelijke oplossing, maar ik zie het somber in...

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 sept. 2008 21:12 
Hoi Niek,

'doet de startmotor 1 of twee keer janken'
Bedoel je dat de startmotor de boel wel rondtrekt, maar met moeite, en niet meer al een keer of twee?

In dat geval zou ik zeggen : accu meten/laden/vervangen.
En zonder BEIDE bougies trekt 'ie dan nog wel rond ?

Als de accu spanning te laag is (daar ben je snel achter als een volle, andere accu het wel doet) dan heb je een electrisch probleempje..... accu laadt niet meer bij.

Harmony,
Hans.
( heeft ook zijn deel aan electrische probleempjes gehad )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 sept. 2008 21:18 
het janken van de startmotor kan zo veel zijn weet je zeker dat hij het blok rondtrekt (haal de bougies er eens uit kijk of het blok dan ronddraait ) kun je ook gelijk controleren of je een vonk op de bougies heb heb je olie ververst en zit er goede oliee in want het kan zijn dat de blokkeer kopeling van de starter krans daardoor niet goed meer werkt

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 sept. 2008 09:16 
Janken kan ook zijn dat de Startmotoraandrijftandwiel de vrijloop veertjes stuk zijn
Er zitten er drie stuks in en al is er een stuk dan gebeurd dit al
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 sept. 2008 09:27 
Volgens mij beschrijf je twee problemen. Een van de problem is door de heren hier boven al behandeld. Het andere probleem lijkt een kapote bougie. Nu weet ik sinds kort beter. Ouwe Jan heeft er ook meerdere malen over geschreven. We reveren dan naar de weerstanden in de bougie. Deze kunnen de storingen geven bij volgas op trekken. Dit heeft dus niets met de start motor te maken. Dat is een ander verhaal dus. Haal die weerstanden uit je bougie dop en doe er een veertje in uit een balpen. Kijk dan nog eens of je dat probleem hebt.

Aangezien niet helamal duidelij is wat je met janken bedoelt, ga ik er van uit dat het meest waarschijnlijk antwoord door Ouwe Jan wordt weergegeven.


Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver bladblazer
Gast 
#6 | Geplaatst: 26 sept. 2008 21:05 
Sorry voor de onduidelijkheid. Met 'janken' bedoelde ik het normale geluid van de startmotor.
Hans, ik weet niet precies wat je bedoelt met 'de boel rondtrekt'. Het is zo dat ik alleen de startmotor hoor. Die doet het dus even en stopt dan.
Een lage accu spanning klinkt mij logisch, hoewel ik tot nu toe geen problemen heb gehad. De lichten deden het trouwens nog wel, dus helemaal leeg was de accu sowieso niet.

Kan ik ook d.m.v. een auto en startkabels mijn accu opladen om te kijken of het daar aan ligt? Of zal ik hem er uit halen om hem bij een auto/motorzaak na te laten kijken? Ik ken nl. niemand met een motor in Groningen, dus ik weet niet hoe ik aan een goede accu moet komen.

En iedereen bedankt voor het meedenken. Ik moet nog veel leren, dus ik weet niet altijd hoe ik het goed moet uitleggen. Hoop dat het nu een beetje duidelijk is.

Schrijver bladblazer
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 sept. 2008 22:05 
Voordat iemand anders het zegt: morgen ga ik ook het zuurniveau even controleren...

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 sept. 2008 22:12 
een auto accu word over het algemeen afgeraden omdat daar te veel vermogen in zit maar met een klem op de plus van de accu en de andere klem op het motorblok zou het moeten kunnen een geen schade berokkenen aan de gelijkrichter cq spaningsregelaar van de motor
opladen van de accu het best met een accu-druppellader en zorg dat de platen goed onder water staan anders bijvullen met gedestileerd water
blijft dat je even de bougies eruit haalt om te kijken of het blok goed rond-draait en controleer gelijk de bougie's op een heldere blauwe vonk en controleer de olie!!

de cx staat er om bekend dat hij om te starten een goede accu nodig heeft omdat hij toeren genoeg moet maken om aan te springen (lees de nodige draadjes op de site over deze materie

gr Arnold

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 sept. 2008 09:31 | Aangepast door: Hansv 
Het heeft mij ook even gekost om nou de theorie achter het starten te snappen, maar het is ongeveer zo:

Door het aanschakelen van de startmotor (met de startknop via het startrelais) trekt de startmotor dmv de startkoppeling de motor rond. De zuigers gaan op en neer, benzine wordt door de carburatuers aangetrokken en in ontbrandbaar gas omgezet en, wat minstens even belangrijk, zo niet nog veel belangrijker is, ook de dynamo wordt aangezet tot het leveren van spanning.
(rondtrekken: het maken van een volledige verbrandingscyclus, dus inlaatslag, compressieslag, arbeidslag, uitlaatslag)

Hoe sneller de dynamo ronddraait hoe hoger de geleverde spanning is, hoe effectiever de vonk in de bougies uiteindelijk is.

Als de startmotor te weinig energie krijgt uit de accu, zal de startmotor moeite hebben met het rondtrekken van het blok, dus zal uiteindelijk de resulterende spanning vanuit de dynamo (stator) niet hoog genoeg zijn om via CDI en bobines een lekkere felle vonk te produceren in de bougies.

Heel in het kort: slechte accu geeft lage ontsteekspanning geeft slecht starten.

Het kan vast wel beter verteld worden, maar dit is zo beetje het principe.

Misschien een idee :procesbeschrijvingen van de CX...


Harmony,
Hans.
( leest bijna altijd de handleiding, in elk geval de voorkant )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 sept. 2008 15:28 
Niek alles wat beschreven is is waar maar even een kleine uitleg over de onstekkingen van onze CX motoren de CX motoren van 500cc zijn CDI uitgevoerd de CX650 motoren met Transistorontsteking [er zijn ook enkelen met transistor uitgevoerd ]
De 500motoren moeten het hebben van een vlotte start van de motor daar deze de stroom moeten leveren voor de CDI
De 650 motoren hebben daar geen last van ,maar een slechte accu geeft dan wel diversen problemen door de spanning dan te laag wordt
Verders lees eens wat diversen clubleden bij over techniek en over onze CX en hebben geschreven en daar staan heel wat nutige oplossingen op
groeten van O.J. en we zijn benieuwd wat het probleem nu was
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 29 sept. 2008 13:42 | Aangepast door: MAST 
Een accu kan best genoeg spanning hebben om een lamp te laten branden, maar te weinig stroom leveren om een startmotor te laten draaien. Meet je accu na met een spanningsmeter(multimeter op V (DC=gelijkspanning)). Die moet zeker 12 volt aangeven. En bij het inschakelen van de verlichting mag de spanning niet al heel snel dalen tot onder de 11V.
Als dat allemaal in orde is, zou je de startmotor kunnen verwijderen en open maken. Maak daarvoor de accukabels van de accu los, dan de kabel van het startrelais, vervolgens de 2 m8 boutjes die de startmotor op zijn plek houden. Voorzichtig kan je dan de startmotor uit het blok trekken. Draai dan de twee lange bouten los van de startmotor. Haal het achterdeksel eraf en controleer dan of de koolborstels nog in orde zijn en let op of de as van de startmotor niet teveel speling heeft op het lagerbusje dat in de deksel zit.
Monteren in omgekeerde volgorde.
Laat even weten of je al iets hebt kunnen vinden.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver bladblazer
Gast 
#12 | Geplaatst: 29 sept. 2008 19:31 
Het is te gênant voor woorden, maar het probleem was dat er in het geheel geen accuwater in de accu zat. (Daardoor viel het ook niet echt op, ik en anderen met mij namen aan dat het niveau gewoon niet goed zichtbaar was...) Dus met E1,50 en vijf minuten werk is het uiteindelijk verholpen. Gelukkig heb ik wel ongelooflijk veel geleerd, waarvoor ik u allen dank. Als mijn cx ooit een keer niet wil starten, weet ik waar ik het probleem kan zoeken... Allen bedankt!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 29 sept. 2008 21:53 
Het had erger gekund, Niek.

Stel dat er geen accu in had gezeten....


Harmony,
Hans.
( blij dat je CX het weer doet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 starmotor doet niet veel, motor slaat niet aan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven