Het heeft mij ook even gekost om nou de theorie achter het starten te snappen, maar het is ongeveer zo:
Door het aanschakelen van de startmotor (met de startknop via het startrelais) trekt de startmotor dmv de startkoppeling de motor rond. De zuigers gaan op en neer, benzine wordt door de carburatuers aangetrokken en in ontbrandbaar gas omgezet en, wat minstens even belangrijk, zo niet nog veel belangrijker is, ook de dynamo wordt aangezet tot het leveren van spanning.
(rondtrekken: het maken van een volledige verbrandingscyclus, dus inlaatslag, compressieslag, arbeidslag, uitlaatslag)
Hoe sneller de dynamo ronddraait hoe hoger de geleverde spanning is, hoe effectiever de vonk in de bougies uiteindelijk is.
Als de startmotor te weinig energie krijgt uit de accu, zal de startmotor moeite hebben met het rondtrekken van het blok, dus zal uiteindelijk de resulterende spanning vanuit de dynamo (stator) niet hoog genoeg zijn om via CDI en bobines een lekkere felle vonk te produceren in de bougies.
Heel in het kort: slechte accu geeft lage ontsteekspanning geeft slecht starten.
Het kan vast wel beter verteld worden, maar dit is zo beetje het principe.
Misschien een idee :procesbeschrijvingen van de CX...
Harmony,
Hans.
( leest bijna altijd de handleiding, in elk geval de voorkant
)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken