Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Een echte ratel....

 
Schrijver Rob van Adrichem
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 okt. 2008 21:08 
Ik heb dus wel een rare ratel in mijn blok, aan de linkerkant. Na een beurt vermelde mijn monteur dat er een blikken ratel klonk. Hij liet het mij horen en ik hoorde het ook. Hij wist nbiet waar het vandaan kwam..Stilstaand hoor je het klikken of ratelen.
Een ervaren motorijder vertelde mij dat het wellicht een ketting was die ratelde....op een plek tussen dit en dat...kortom vergeten...Aan jullie de vraag..wie heeft ook last van een iritante, onbekende ratel/klikkend geluid...het is echt niet de tankdop

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 okt. 2008 21:22 
Als het niet de tankdop is ...

Zou de monteur bedoeld kunnen hebben de kettingaandrijving
van de smeeroliepomp.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#3 | Geplaatst: 12 okt. 2008 21:25 
Ik had op de terugweg van het treffen in Denemarken ook zoiets, bleek de koelvin, waar het plastic zich had losgemaakt v/d stalen kern.

Bij stilstaande motor ff met een schroevendraaier tegen de koelvin aandrukken ter controle.

Paul

Schrijver gghouweling
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 okt. 2008 16:42 
Hallo Rob,

Ik had in het andere blok een versleten nokkenas, dat gaf ook een vreemd geluid hoewel ik dat niet echt ratel zou willen noemen.
Misschien kun je wat wijzer worden door te luisteren met een lange schroevendraaier of zoiets op het blok en dan je oor tegen de handgreep (van de schroevendraaier!) houden. Door nu op verschillende plaatsen goed te luisteren kin je soms de plaats van de ratel nader bepalen.

Veel suc-6 en misschien valt het ook wel mee!

GGH

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 okt. 2008 16:10 
Beste Rob, ik heb een jaar gedaan om de ratel te vinden. Zie mijn verhalen bij 'oliepompkettinkje' en 'resonantie bij 4200 rpm' eind augustus en de prima adviezen van de forumleden.
Uiteindelijk bleek het een losse binnenpijp van de linker uitlaatbocht te zijn. Dit kun je gemakkelijk testen door of demontage van de uitlaatbochten of eens proberen om (nog gemonteerd) er met een rubberen hamer tegen te slaan. Voor een paar eurotjes kan een autobedrijfje de binnenpijp weer puntlassen aan de buitenpijp.

Ook in mijn geval was het niet de oliepompketting, de ventilator, de nokkenas, de benzinedopketting en ga zo maar door.

Ik geniet weer van de rust in het blok en in het hoofd.

Groet Erwin (CX500 DeLuxe showroomnr 100)

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 okt. 2008 20:37 
Erwin,
ik denk inderdaad dat veel rammels te maken hebben met binnenpijp in het uitlaatsysteem. Wat beöog je als je er met je rubberen hamer op slaat, houd dan het geratel op?
Ook ik ben op zoek naar te veel gerammel, maar stationair heb ik de meest fluisterstille cx die je kan dromen. Maar vanaf 4500 tr en meer begint hij veel meer lawaai en trillingen te maken dan vroeger, geen pretje op de snelweg.
Groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#7 | Geplaatst: 14 okt. 2008 21:11 
Beste Daniel, de rubber hamer geeft wat trillingen in de dubbelwandige uitlaatbochten waardoor je de oorzaak kunt bevestigen of uitsluiten.

Denk ook aan eventuele losse of afgebroken tussenschotten in de uitlaatdempers. Die kun je controleren door de drie popnagels op het uiteinde van de demper uit te boren en de deksel wegnemen. Je staat soms versteld van de roestrommel die eruit kan vallen.

Ik had de ratel uitsluitend bij 4200 rpm, daaronder en -boven geen lawaai.

Ik heb heel wat lopen klussen tot de vervanging van het oliepompkettinkje toe; weinig kosten, extra sleutelervaring maar geen oplossingen. Achteraf had onze Marco Becker het allemaal bij het rechte eind.
Groet Erwin

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 okt. 2008 19:42 
Erwin,
testje met rubber hamer(tje) gedaan, en de einddemper rechts laat vermoeden dat er wat los zit...maar deze zit niet vast met poprevetten maar is netjes rondom gelast achteraan. Misschien omdat het een custom is dat deze wat anders in elkaar zitten.
Jammer, anders kon ik het geheel snel uit elkaar nemen maar nu wordt het moeilijker. De staat van de uitlaten is prima, dus ga ik er niet zo graag aan slijpen of zagen.
Iemand een tip?
groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Rob van Adrichem
Gast 
#9 | Geplaatst: 15 okt. 2008 20:07 
Geweldig wat een tips...ik heb wel even de tijd nodig om alle inspecties uit te proberen...alvast bedankt..

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Een echte ratel....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven