Een nieuwe nokkenas is een kostbaar grapje (€ 240).
Het gedeelte van de nokkenas wat je beschrijft steekt door de oliekeerring die voor de seal zit. Zolang er sprake is van geringe corrosie op de as, is er denk ik geen groot probleem. Je hebt wel een probleem als de vertanding en het schroefdraad van de waaier zwaar gecorrodeerd zijn.
Tijdens montage van het carterdeksel wordt de binnenzijde van de oliekeerring iets opgerekt om goed aan te sluiten op de nokkenas. Als je vindt dat er teveel putcorrosie op de nokkenas zit kun je deze een beetje opschonen met fijn schuurpapier. Ga daarbij vooral niet te ver, want anders maak je de as te dun en sluit deze niet meer goed op de oliekeerring.
De keramische ring maakt deel uit van de mechanische seal en zit in een rubber vatting aan de vlakke kant van de waaier. Hij is wit/cremekleurig.
Kijk maar op
http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/mechseal.html
Heb je wel een werkplaatshandboek?
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.