Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

puzzeltje : GL schokbrekers

 
Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 okt. 2008 12:48 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo,

ik heb net weer zo'n sleutelavond gehad van het soort "waar ben ik nou weer aan begonnen!" Om precies te zijn ben ik aan de slag met de prolink van m'n GL500 bouwdoos. Bij de bouwsteentjes zitten twee schokbrekers, alle twee van een fiets die gereden heeft, beide een PC02 type frame. Alleen ze zijn nogal verschillend, kijk maar :

2 GL schokbrekers

de lengte is gelijk, de linkse is wat dikker, en het bovenste oog van de linkse staat wat uit het midden :

oogjes GL schokbreker

De vraag is : welke hoort er nu echt onder een GL? Uit de diverse boeken en op het net kan ik dat niet echt zeker vinden. Ik vermoed de rechtse, daar zit ook nog een SHOWA stickertje op met een code die op MA0 lijkt, honda-speak voor een GL500 type.

Heeft iemand enig idee welke de "goede" is voor een GL500 en waar de andere thuishoort?

Alle info welkom,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 25 okt. 2008 15:50 
Frans er zijn 2 types. het hangt af van de onderste bevestiging.
zie mijn foto's


groet, theoj

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 okt. 2008 16:58 
Hallo Frans
Ik ben met de prolink vorig jaar behoorlijk bezig geweest.
Ik zelf heb een gl500d silverwing waar de prolink lek van was.
Vervolgens had ik een prolink liggen waar de aansluiting van onder anders was.
van de gl zit er een bus aan de onderzijde en van de cx twee lippen.
toen ben ik een Beetje aan het lassen gegaan hierdoor was de prolink een klein beetje langer geworden.
Dat scheelde wat motorhoogte betreft zoveel dat ik niet meer met de voeten aan de grond kwam.
Dus contact met beusie opgenomen en die had er nog wel een paar liggen.
Met lippen aan de onderkant.
Dat model van een cx.
Beusie zij dat hij ook nog wel het gedeelte had dat onder de prolink zit en op het frame het schanierstuk.
en dat past gewoon.
Met andere woorden het maakt niet uit welke prolink je er opzet als je het maar met de wip kompleet overzet.
De prolinks wil ook verschillen van elkaar de een is dikker dan de ander en ook het slangetje waar je hem mee op druk brengt wil weleens op een andere plaats zitten.
De gl500 kan alle types prolinks aan.
m.v.g Andre
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 okt. 2008 20:01 | Aangepast door: brinkcx 
Theo, André,

dank voor de deskundige voorlichting ! Blijkbaar heb ik dan één goede (rechts, gelijk aan de rechtse van Theo) en één non-CX/GL schokbreker.

De verkeerde heeft het bovenste bevestigingspunt wat uit het midden zitten en zal dus nooit goed kunnen passen. Aan de motor waar die af kwam waren wel meer vreemde zaken door een vorige eigenaar geregeld. Voor de Prolink is er dan zeker bij de sloper of op het net maar iets gekocht wat er op leek en erin gewrongen. In de de prolink zaten aan de vork ook massieve stalen bussen die om de bouten draaiden (!) in plaats van de Honda busjes.

Nog één klein vraagje als 't mag : als ik 't ventieltje op de slang open druk komt er olie onder druk uit, geen lucht. Is dat normaal?

Dank, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 okt. 2008 22:35 
Nee er mag geen olie uit komen maar als de prolink plat gelegen heeft dan kan het zijn dat de olie in het slangetje is gelopen zet hem 24 uur recht op en kijk dan of er nog olie uit komt.
Een Beetje vete lucht mag wel maar het mag geen olie zijn die er uit spuit.
Een demper vol olie veert namelijk niet.
Kijk of hij ook op druk is.
En ga hem zeker niet slopen de veer spanning is zeer hoog.
Gr Andre
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 okt. 2008 23:04 
André bedankt voor de tip! (en nee, ik was echt niet van plan er eentje te slopen, maar zo'n waarschuwing is wel op z'n plaats)

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 puzzeltje : GL schokbrekers

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven