Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

cx op auto zuigerveren.

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 okt. 2008 12:43 
Ter uwe vermaak.

Aangezien het steeds moeilijker wordt om aan onderdelen te komen moeten we soms nieuwe wegen inslaan. Eén daarvan is het monteren van wilt vreemde zuigerveren. Om ervaring op te doen ben ik op het idee gekomen om daatwerkelijk een cx blok om ta gaan bouwen. Dat houd in dat ik de zuigers in de draaibank ga bewerken om zoedoende de zuigerveren te kunnen monteren van een ford courier en of mazda.

Ik ga het bij houden met foto's en teks en zal het terzijne tijd aan de CX club toe sturen. Ook als de zaak in de soep loopt. Het gaat hier gewoon om ervaring delen en leren . Werk dit namelijk, dan is de GL/CX650 ook te voorzien van nieuwe zuigerveren.

Let wel, het is dus nog in test fase, dus nog niet de oplossing/

Groetjes Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver emiel
Gast 
#2 | Geplaatst: 27 okt. 2008 13:55 


Hoi Marco,

ik vindt het super dat je daar tijd en energie insteekt!!!

Groetjes,

Emiel

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 okt. 2008 14:23 
Marco af en toe vliegen we mekaar in de haren
Maar ik vindt dit een SUPER idee en als het lukt ben je boven Jan
Ja dan wordt mijn naam toch nog een keer gebruikt
Verders veel geluk er mee en we horen of zien wel hoe dit experiment afloop
Ouwe_Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 27 okt. 2008 15:02 
Marco, ga je dan alleen de ruimte van de groef aanpassen? De diameter kan je niet zondermeer veranderen. Het zou wel mooi zijn als het lukt. Zijn er echt geen zuigerveren voor de 650 modellen meer te leveren?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 okt. 2008 15:06 
Ik weet niks van zuigerveren etc.

Maar 'onze' cx500 heeft een boring-x-slag van 78x52 mm

En de nieuwe 2009 Yamaha YZF-R1 heeft een viercilinder met ... boring-x-slag van 78x52 mm

Is daar niet wat mee te doen ? Zuigerverenderwijs gesproken?

Ik weet het niet, ik roep maar wat...

Harmony,
Hans.
( klepel en klok en zo )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 okt. 2008 15:25 
Jazeker is daar wat mee te doen. Deze info sla ik dan ook gelijk even op.

Wat is ga doen is simpel. Alleen de groef breder maken en of iets uit diepen. Dus zuiger wordt aan gepast, en de zuiger veren verander ik niet. Deze zijn staandaard dus gebruikt in een Ford courier. Ik heb dus voor 78 euro een set gekocht. Bestaande uit vier zuigers en dat maal 3 ringen per zuiger. Dus,,, we gaan het zien. Het is dus puur om er van te leren en het verhaal goed op te starten naar de CX/GL650.

Op dit moment weet ik dus nog niet zeker of de zuigerveren voor een GL650/CX650 wel of niet lever baar zijn. Dus nog even wachten op antwoord. IK heb ze nog wel in bestelling staan. Dat dan weer wel.

Hans ik ben dus ook even aan het kijken of de YZF-R1 een optie is...
Wie weet zijn deze zuigerveren wel goedkoper dan van een CX.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 okt. 2008 18:16 
Even een opmerking van mijn kant

ik ben begonnen met motorrijden op een cz 175 cc
deze was al erg oud toen ik hem op ging knappen en de zuigerveren waren kompleet versleten
ik heb toen van nodulair gietyzer zelf zuigerveren gedraait op een overmaat van de cilinder diameter
toen uitgerekend wat er uit gehaald moest worden aan slotruimte van de zuigerveer
vervolgens gemonteerd
ik heb na ongeveer 500 km een blokzuiger (toen zat het blok dus vast) gehad maar na afkoelen van het blok was hij gewoon weer los
daarna er mee gereden en nooit geen probleem meer gehad
er zaten 2 zuigerveren en 1 olieschraapveer op
dus misschien is dat ook een optie

gr Arnold

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 okt. 2008 15:01 
Klopt, ik weet dat bepaalde soorten zuigerveren af gedraaid kunnen worden. Dit was mijn al verteld door iemand in Hilversum op de Haven straat. Hij was bezig om L zuigerveren te maken voor zijn eisink. 1 cilinder met een zeer grote cilinderkop. Hij verteld mij dat al. Ook de truc die hij daar op toe paste. Hij gebruikt ook standaard zuigerveren en paste deze aan in een soort klem inrichting die hij in de draaibank kon spannen.
Dus het kan. Ik wilde mij beperken tot het uitdraaien van de zuiger.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 29 okt. 2008 12:02 
Ola. ik vind het super waar marco mee bezig is en ook alle andere opties en sugesties. mocht het werkelijk allemaal lukken dan zijn er weer mogelijkheden om de CX/GL op de weg te houden.
Voor nu zou ik al blij zijn met een CDI.
Is daar ook al een vervanging/oplossing voor? heb begrepen dat die ook schaars worden.
(misschien iets voor hans onze electronica man?)

Adiòs pjot. (die blij is met elke oplossing in een land waar nix te krijgen is)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 29 okt. 2008 13:23 
Verhaal van Cees Groot.
Cees heeft een CDI kastje nagemaakt, met behulp van het schema van Rupert. Misschien is het handig om een keer een werkbeschrijving met onderdelen lijst beschikbaar te stellen.
Maar dat zou in samenspraak met Rupert en Cees gedaan moeten worden, zij hebben er tijd in gestoken om het e.e.a uit te vogelen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver yvan
Gast 
#11 | Geplaatst: 2 nov. 2008 11:11 
Mijn eerste brommertje (in de tijd dat de dieren nog spraken) was een Victoria Vicky (49 cc).

Ik had dat ding gekregen van een weduwe waar het al jaren in de kelder stond te rotten. Het blok zat vast en na demontage van de cylinderkop, heb ik gewoon de zuiger losgeklopt met een houten blok, de cylinder opgeschuurd en nieuwe zuigerveren gemonteerd van een ... jawel FIAT 127.

Dat motortje heeft nog jaren prima gedraaid.

Yvan

(die inmiddels al behoorlijk wat km met zijn CX heeft gereden sinds de restauratie)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 cx op auto zuigerveren.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven