Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

kleppen stellen

 
Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 okt. 2008 21:31 | Aangepast door: danielstrouven 
Twee weken geleden heeft mijn cx500c een groot onderhoud gehad, samen met Terry een zondagje gesleuteld. Ook de voorpoten werden toen vervangen door mijn gereviseerde. En een brandstoffiltertje erop gezet.
1 Week geleden nog de luchtfilter vervangen, want die was eerder niet ter beschikking. Mooi weer die dag, dus even de lak in de was en alle chroom gepoetst.
En vandaag, een dagje vrij en rotweer...dus even de laatste klussen om weer de hele winter door te kunnen rijden.
Kleppen stellen (motor moet daarvoor tenminste vijf uur voor afgekoeld zijn is me verteld) heb ik nog nooit gedaan, dus dat gaat nu gebeuren. Liefst zonder de ontluchtingstuit naast de manuele spanner te verwijderen, want die zijn schroefdraad is niet meer fris en ik heb geen reserve. De ketting is twee weken geleden op spanning gebracht door naar de tekens op de rotor te kijken.

Aan de slag:

foto's

Nadat mijn pak ook weer gereviseerd werd, dan de test:

filmpje

Nu even uitblazen.
Vriendelijke groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#2 | Geplaatst: 30 okt. 2008 22:01 
Leuke foto,s Daniel, maar stel je van dat WD 40 niet te veel voor, het staat niet voor niets voor:

Working days = 40.

Paul

Schrijver terry

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 okt. 2008 22:57 
Knap gedaan Daniël.
Mooie fotoreportage.
Je cx kan er weer een tijdje tegen.

Groeten

Terry

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 okt. 2008 09:50 
Gebruik zelf nooit (meer) de merktekens op de rotor.

Kleppen stellen:
als de uitlaatkleppen van een cylinder helemaal gelicht zijn kun je de inlaatkleppen van die cylinder stellen (en andersom inlaat gelicht, uitlaatkleppen stellen).

Nokkenaskettingspanner:
als de kleppen van de linker cylinder (dus inlaat- zowel als de uitlaatkleppen) volledig gesloten zijn (beetje het midden daarvan opzoeken) kun je de schroef van de spanner los en weer vastdraaien.

Deze methode geeft een veel rustiger en soepel lopende motor dan als je met de merktekens werkt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 okt. 2008 20:54 
't Was leuk omdat het allemaal vlot ging...alleen moet ik nog een echt ritje maken om te zien dat alles echt in orde is. Zal wel maandag worden op weg naar het werk.
Ja Paul, wonderen verwacht ik niet van WD40 maar voor bevoorbeeld een stroef schakelende schakelaar (lijkt wel Suske en Wiske) vlot te krijgen lukt het toch weer iedere keer.
Ja Terry, ik dacht ik neem er eens foto's van, als het mislukt kan ik iedereen lastig vallen met mijn vragen en zet ik er een prentje bij
Hans, ik heb al vaker gelezen over jouw manier, maar ik heb ze gesteld op BDP met beide kleppen dicht zoals handboek zegt eigenlijk. Maar dan zonder tuit open te doen, gewoon gezocht met schroevendraaier erin en dan net voor schroevendraaier weer zakt. Ik heb 0,08 en 0,1 genomen voor respectievelijk in en uitlaatkleppen omdat telkens 1 van beide zoal stond en de andere max 0,02 meer...dus was het eigenlijk niet echt nodig geweest maar ik geloof dat de kleppen in geen 10 jaar gesteld zijn en dan wil je toch eens controleren.
In ieder geval,als je nooit aan iets begint kan je het sleutelen niet leren en daar is het me eigenlijk om te doen.
Ik hoop dat er nog meer garage-foto's van andere mensen komen, vind ik nog het leukste van alles om naat te kijken hier op de site.
Groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Luc van Haver
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 nov. 2008 19:07 
Hallo,

Heb mn cx binnengedaan voor onderhoud en de technieker heeft oa.de kleppen bijgesteld. Ik kreeg het advies om de gaskraan wat minder open te draaien omdat het beestje 25 jaar is. Meestal "wandel" ik met mijn honda, maar af en toe draai ik de kraan eens open. Het advies luidde: onder de 6000/min ga ik nog veel rijplezier hebben, maar zoniet ........Kan ik net zo goed een 250 kopen....

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 nov. 2008 20:21 
25 jaar ....... dan is ie net ingereden.

Rijden met die motor wel met beleid, maar zeker niet te voorzichtig doen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 20 nov. 2008 21:13 
Dan vraag ik mij toch af wat die technieker aan jouw kleppen gezien heeft. Die cx-jes worden vaak erg onderschat. Zooooo hard gaat hij nu ook weer niet bij 6000 toeren, mijn customversie doet dan 110 zowat. Nu en dan ga ik toch wat hoger in toeren (maar eigenlijk nooit boven de 7000 denk ik) zonder problemen tot nu toe.
Ik ben begonnen om zoveel mogelijk zelf te doen om al die indianenverhalen en legenden achter me te laten. Het is net als met verbouwen, tuinieren, ...wat je zelf doet is niet altijd goedkoper maar vaak wel beter uitgevoerd. Als je jezelf zoveel mogelijk informeert, een beetje handig bent en wat hulp van vrienden opzoekt kom je al wat verder. In een echte Hondazaak ben ik met mijn oude beestje gewoon niet meer welkom, dat voel ik aan alle kanten. Daar is immers niks aan te verdienen, elke keer opnieuw ging die verkoper mij de nieuwe occasies van minder dan tien jaar aanprijzen, alsof alleen idioten graag rijden met een moto die je al jaar en dag hebt zonder ooit grote mankementen.
Allee, veel plezier ermee, welke regio woon jij eigenlijk, kom ik eens kijken naar jouw maschien...
Grtz., Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Luc van Haver
Gast 
#9 | Geplaatst: 20 nov. 2008 21:46 
danielstrouven
Gent (st-amandberg)

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 20 nov. 2008 21:58 
Ai das niet vlakbij, maar toch kom ik wel eens in de buurt (Zele) als ik weer eens hulp ga vragen bij onze voorzitter aan Vlaamse kant. We moeten eens afspreken, als we een keer gaan rijden of zo kom je maar af he. Is nu wel niet de beste tijd van het jaar...
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver terry

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 20 nov. 2008 22:05 
Sint Amandsberg - Zele ?
Een kleine 15 km.

Spring maar binnen als het past.

Laat maar even iets weten.

Terry
052/45 17 36

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 kleppen stellen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven