Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

startprobleem (what else?)

 
Schrijver Henk Nijzing
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 nov. 2008 17:23 
Ander blok er onder gezet. Startmotor draait wel soepel rond. Maar helaas sprong niet aan. Nieuwe bougies ingezet. Vonk is wel blauw, maar niet heel sterk en aan een kant bijna niet zichtbaar. Stator gemeten: ene draad plm. 80 Volt en andere plm. 100 (met extra accu plm. 3 Volt meer). Bij aansluiten op andere CDI lijkt vonk wel sterker te zijn, maar nog steeds geen kik. Any further suggestions?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 nov. 2008 18:06 
Suggestie, effe uit de losse pols....

1 - De bougie doppen: Weerstand er al uit? Zou best wat kunnen helpen

2 - Heb je toevallig andere bobines?

90/100 volt is in principe (ruim) voldoende om een lekkere vette vionk te geven. En het klinkt alsof het daaraan ontbreekt.

Harmony,
Hans.
( tegenwoordig heel voorzichtig met diagnose op afstand )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#3 | Geplaatst: 16 nov. 2008 19:16 
Hoi Henk,

Klinkt misschien dom maar heb je wel brandstof in de cilinders, je hebt het wel over de vonk maar ik las niks over de benzine vandaar.
En is het nieuwe blok dat je geplaatst hebt opengeweest? Zou eventueel kunnen dat timing niet correct is indien bv de nokkenasketting vervangen is. Je zou ook de bobines eens kunnen omwisselen bij de aansluiting met de CDI.
Tja..dit zijn zomaar wat dingen die me invallen en waar ik zelf ook wel eens mee heb staan klooien.

Succes!

Ton

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 nov. 2008 09:19 | Aangepast door: Hans 
Heb het al vaker hier geschreven: doe gewoon de 'wasbenzine-test'.
Bougies er uit, scheutje wasbenzine op de zuigers gieten, bougies er weer in en starten.
Als er ook maar een kleine vonk is zal de motor (hoorbaar proberen) aan (te) slaan.
Zo niet dan is het probleeem een andere dan de ontsteking.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Henk Nijzing
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 nov. 2008 19:26 
De weerstanden heb ik er al uitgehaald. Benzine komt er zo te ruiken ook wel doorheen. Verder is alleen het blok vervangen; de bobines en het hele elektriek is gelijk gebleven.En welke timing is dat dan? Ik dacht dat met een CDI box geen sprake was van mechanische zaken mbt de ontsteking? Met wasbenzine heb ik het nog niet geprobeerd: ik zal eerst even bij de gamma langs..

Schrijver Ton Oostveen
Gast 
#6 | Geplaatst: 17 nov. 2008 21:08 
Hoi Henk,

Wat ik bedoel met timing is dat het best zou kunnen zijn dat de bougies wel vonken maar op het verkeerde moment. dit zie je niet als je de vonk controleerd met de bougie eruit. Dus wissel de bobine kontakten van af de CDI eens om en kijk wat er dan gebeurt. Verder zou het zo kunnen zijn dat de timing van de kleppen niet correct is indien een nieuwe nokkenasketting onjuist gemonteerd is.

Weet je wat er aan het blok gedaan is of heb je het horen lopen voor je het overnam?

Succes!

Ton

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 nov. 2008 15:36 
ja ja scheeld 28 graden dus Ton kan wel eens gelijk hebben
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 19 nov. 2008 11:18 | Aangepast door: Hans 
Waarom altijd zoeken naar de meest moeilijke / vervelende oorzaken voordat de makkelijk te verhelpen oorzaken zijn geëlimineerd.

Het onder mijn woon-werk CX een paar maanden geleden gemonteerde andere blok (zijn voorganger was vastgelopen) gaf ook na langdurig starten op benzine geen enkel teken van leven.
Wasbenzine bovenop de zuigers gegoten en na een paar omdraaiingen gelijk de eerste plofjes.
Daarna pakte de motor op (op benzine) maar liep zeer onregelmatig. Na ca 1 minuut zo haperend gelopen te hebben kreeg het blok ineens de geest en liep perfect en doet dat nog steeds.

Wel lekt de waterpomp(seal) van het nieuwe blok af en toe (ook zelfs behoorlijk). Maar dan is die opeens ook weer dicht/lekvrij. Weet niet wat daarvan de oorzaak is en heb ook geen zin om daar actief naar te zoeken. De temperatuur blijft keurig middenin staan en af en toe giet ik in het expansievat een beetje koelvloeistof bij. Het is mij wel goed zo, de motor zelf heeft er absoluut geen last van. Mocht het echt te gek worden (grote stralen zoals in het begin; maar toen zat de dopmoer van het waterpomprad los !) ja dan moet ik wel (weer).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Henk Nijzing
Gast 
#9 | Geplaatst: 19 nov. 2008 16:58 
Alle CX-collega's van Sherlock Holmes hartelijk dank voor het meedenken. Helaas is het mysterie nog niet opgelost. De wasbenzinetruc heeft niet geholpen. Omdraaien van de bobinedraden evenmin. Ik heb het ook al eens geprobeerd met een andere CDI box. Ton en Oude Jan denken aan 28 graden verkeerde kleptiming. Maar ik verkeer nog in de leerfase, dus: hoe kom ik daar achter?

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#10 | Geplaatst: 19 nov. 2008 17:41 
Hoi Henk,

Ga hier eens op studeren, als je hem door heb, begrijp je ook wanneer de ontsteking bij de CX plaats moet vinden.

http://www.virtueelpracticumlokaal.nl/viertakt_nl/viertakt_nl.html

Paul

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 19 nov. 2008 19:15 
Henk, waar ergens woon je? Misschien is er een behulpzame CX'er bij jou in de buurt die je kan helpen.
28 graden verkeerde kleptiming (zie ook de applet in Paul's reactie) wil zeggen dat de kleppen op het verkeerde moment open/ dicht gaan. Dan krijg je het blok dus niet aan de praat. Waarom is dat andere blok eronder gekomen? Heb je nagekeken of de draad van de kill-switch (zwart-wit) geen sluiting maakt?
Probeer anders om ether (startpilot) in de luchtinlaat te spuiten, dat wil ook nog wel eens helpen om de boel aan de praat te krijgen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Henk Nijzing
Gast 
#12 | Geplaatst: 19 nov. 2008 22:46 
Helaas kwam ook een andere 'naburige' behulpzame CX rijder er niet uit. Het principe van de Otto-motor ken ik, zo erg leek ben ik gelukkig ook weer niet maar de aanwezig kennis is meest theoretisch Ik bedoelde hoe ik daadwerkelijk kan vaststellen dat die timing niet klopt. En Axe ipv startpilot heeft mijn CX met oude blok na lange stilstand al eens geholpen (een spudgun werkt er immers ook prima mee). Blokwissel was vanwege nokkenaskettingproblemen. Loshalen van de zwartwit draad helpt ook niet.

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 19 nov. 2008 23:04 
Dat zal je moeten ontdekken door de kleppendeksels te verwijderen, en daarna de zuiger in het bovenste dode punt van de compressieslag te zetten.(=ontstekings moment) De beide kleppen van 1 cilinder (in en uitlaat) moeten dan gesloten zijn. Maak eventueel gebruik van de merktekens op de rotor. Zie ook het handboek bij kleppenstellen)
Ik hoop dat je eruit komt zo.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 20 nov. 2008 11:34 
Als er een vonk is en er is een brandstof/lucht mengsel dan moet een viertact motor zonder meer hoe dan ook een teken van leven geven. Daar doet een iets verkeerde kleptiming echt niet aan af (maar goed, de motor zal dan niet mooi lopen maar toch op zijn minst eeen plofje gaan geven).
Dat teken van leven gebeurt alleen niet indien de vonk te zwak is om dat mengsel te ontsteken of als het mengsel onvoldoende onvlambaar is.
Dat laatste zal niet het geval zijn, want dan zou met wasbenzine de motor tot leeven moeten komen.

In mijn ogen heb je dan ook primair een ontstekingprobleem en geen mechanisch probleem (tenzij de compressie van het blok echt te wensen - minder dan 4 bar per cylinder - overlaat waardoor het mengsel onvoldoende wordt verdicht om ontsteekbaar te zijn).
Een ontstekingsprobleeem kun je gemakkelijk afpellen. Heb ik op dit forum ooit al eens beschreven.
Vaak wordt ook vergeten dat de motor goede massa moet hebben. Daar zou ik bij de zoektocht naar de oplossing mee beginnen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Henk Nijzing
Gast 
#15 | Geplaatst: 21 nov. 2008 00:54 
Dank voor alle tips. De komende dagen heb ik helaas te weinig tijd over, maar volgende week zal ik met de aangereikte tips verder speuren.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 startprobleem (what else?)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven