Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

koelvin slaat aan, bij lage temp.

 
Schrijver johan de jong
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 nov. 2008 12:37 
Hallo mede CX en GL rijders,

Sinds twee dagen doet bij mijn GL650D zich een vreemd verschijnsel voor. de koelvin slaat aan, na ongeveer 10 km gereden te hebben in koud weer. de temperatuur indicator op het dasboard komt net in de buurt van de eerste verdikking, dus nog redelijk koud zou ik denken. koelwater is er ook nog voldoende aanwezig. heeft iemand een suggestie of is dit een bekend probleem?

voordat dit zich voordeed, ging de temperatuur indicator soms veel verder richting warm, maar nooit helemaal. de koelvin sloeg hierbij ook nog niet aan.

mvg johan

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 nov. 2008 12:53 
ingewikkeld probleem>

temp indicatie staat los van de censor die de fan bedient.

Je zegt dat er genoeg koelvloeistof aan wezig is????? hoe heb je dit gekontroleerd???

Bij kapotte koppaking kunnen deze problemen zich voor doen. Doordat er te weinig koelvloeistof in het systeem zit wordt dat gene wat er wel in zit te heet.

Alleen kan men wel eens een verkeerde aflezing krijgen.

Dus controleer door de radiateur dop los te nemen of de zaak goed afgevuld is.

Controleer het stekkertje op de cencor onder de tank. haal die los en maak die schoon.

Wat ik nu zie is dat toch het koelwater te heet is, of de cencor voor de fan is kapot. Deze schakelt dan te snel door.

Dus dit blijft een klusje van na lopen en alles uitsluiten. Begin met de radiator dop.

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 nov. 2008 13:13 | Aangepast door: Johan de Vries 
Verder wel even wachten
met het openen van de radiateurdop
tot de motor afgekoeld is.

Wanneer er druk is opgebouwd
zou er koelvloeistof
uit kunnen spuiten.

Overigens:
de koelwatertemperatuur
wordt redelijk stabiel gehouden
door de thermostaat, maar kan net als beleggingen 'fluctureren', afhankelijk van omgevingstemperatuur en motorbelasting.

(nee, niet de wegenbelasting ...)




Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver johan de jong
Gast 
#4 | Geplaatst: 27 nov. 2008 18:59 
hallo marco,

Ik heb net even de raditeur gecheckt, deze is helemaal vol, en de koelvloeistof is ook goed van kleur, enkel een heel klein beetje slug in de dop gevonden. de stekker van de sensor ga ik nog even doen, ik vind het toch wel heel erg vreemd worden.
volgens mij klopt de sensor niet, waar wordt de temperatuur gemeten welke op de dashboadindicator aangegeven word?

mvg,

Johan

Schrijver johan de jong
Gast 
#5 | Geplaatst: 27 nov. 2008 20:30 
Het stekkertje van de temperatuursensor was inderdaad een beetje geoxideerd, ik heb het geheel even schoon gemaakt en even in de vaseline gezet alvorens weer te hebben gemonteerd.
Ik kwam echter met het loshalen van de benzinetank nog iets vreemds tegen, twee slangetjes lagen los, één vacuumslangetje van de carburateur naar de benzinekraan, en de andere was de slang van de overloop van de benzinetank. Zou het probleem van moeilijk starten met een koude motor, na aansluiting van deze slangetjes verholpen kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reactie.

mvg Johan de Jong

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 28 nov. 2008 10:26 
waar wordt de temperatuur gemeten welke op de dashboadindicator aangegeven word?
Die zit volgens mij in/bij het huis van de thermosstaat, bovenop het blok, tussen de cilinderkoppen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver johan de jong
Gast 
#7 | Geplaatst: 28 nov. 2008 12:29 
Ik heb vanmorgen weer naar mn werk gereden op de silverwing, de vertilator sloeg weer aan, genoeg koelwater, en de aansluiting van de sensor is in orde. wat kan ik nog meer uitsluiten en op wat voor wijze?

mvg johan de jong

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 nov. 2008 16:46 
DAn is het de cencor van de koelvin zelf.
Ik zij eerder al dat het los van de andere censor werkt.

Nu moet je de hele radiateur weg halen en de cencor na lopen die net boven je koppelings huis zit. Deze werkt als schakelaar. Voor nood kan men mischien met deze temperaturen de stekker los nemen. Deze zit onder de tank. STa je veel in de file en of stil, dan raad ik je dit af. Rijd je veel lang uit, dan is het een optie voor nood.


Gelukkig heb je geen kapotte koppaking.

Kun je hier wat mee?
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 nov. 2008 21:10 
Hallo naamgenoot,

Ik heb begrepen dat je je motor
kort geleden hebt aangeschaft.

Heb je deze bij een dealer gekocht?
Wellicht is het raadzaam in dat geval
even terug te gaan.

Wat ik mij ook afvraag is wat
de koelvloeistoftemperatuur doet;

Nu rijd ik een CX
met een door de nokkenas
aangedreven koelvin.

Maar als je temperatuur
op normale waarde blijft,
zou het niet gewoon 'normaal' kunnen zijn?

Maar wellicht heb ik het mis,
dat kan natuurlijk ook.

Ter indicatie:
bij warm weer wijst mijn temperatuurmeter aan
iets boven de dikke streep,
bij het huidige weertype op de grens
van dun naar het dikke gedeelte.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver johan de jong
Gast 
#10 | Geplaatst: 28 nov. 2008 21:32 
Hallo Johan,

de indicator op het dashboard geeft de temperatuur precies aan zoals je beschrijft, tijdens het rijden op de grens van het dunne naar het dikke gedeelte.
waarschijnlijk is de sensor voor de dashboardindicator dus goed.

alleen slaat de ventilator aan onder het rijden, ik heb de motor niet bij een dealer gekocht, een particulier.

wordt mijn ventilator ook door de nokkenas aangedreven?

mvg johan de jong

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 28 nov. 2008 23:07 | Aangepast door: Johan de Vries 
Hoi Johan,

Zoals Marco beschrijft wordt bij de GL 650 de ventilatorfan aangedreven door een electromotor; deze wordt automatisch ingeschakeld wanneer de koelvloeistof een zekere temperatuur bereikt, en uit wanneer er voldoende afgekoeld is.

Bij een CX 500 ontbreekt dit systeem, daar wordt de ventilatorfan voortdurend / continu aangedreven door de motor zelf, gemonteerd op de nokkenas.

Het eerste systeem heeft als voordeel dat de motor sneller op temperatuur is na de koude start. langzaamrijdend (filerijden, geen rijwind) houdt het electrische systeem de koelvloeistof beter koel, onafhankelijk van het motortoerental/de rijsnelheid.

Dus wanneer je temperatuurmeter goed werkt, de temperaturen niet al te hoog oplopen, de fan naar rijomstandigheden in en uitschakeld en er geen witte rookwolken uit de uitlaat komen (lekke koppakking) heb je al heel wat gewonnen.

En dit forum leert: de GL en de CX hebben motorblokken die heel wat kilometers probleemloos aan kunnen!

Mijn eerste cx weggedaan bij 114.000 kmr, mijn huidige 66.000 kmr.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 28 nov. 2008 23:18 
Bij een GL650 (of een CX650) wordt de ventilator elektrisch aangedreven. Een temperatuursensor in de radiator schakelt de ventilator aan bij een bepaalde temperatuur. Normaal gaat de ventilator niet aan. Dat hij bij jou na 10 km, bij deze buitentemperaturen wel aangaat, betekent dat er iets niet helemaal goed is. (temperatuur sensor kapot?)
Zoals Marco al schreef, je kan de temp sensor (tijdelijk) afkoppelen, maar dat zou ik alleen doen als je zeker weet dat de koelvloeistof temperatuur juist is.(bedrijfstemp= 93-97 gr. Celsius)
Volgens het werkplaatsboek moet de sensor de ventilator inschakelen bij een koelvloeistof temperatuur tussen de 98-102 gr.Celsius, en hij moet weer uitgaan bij een temp tussen de 93-97 gr. Celsius.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 29 nov. 2008 11:23 
Censor testen:
Sluit multiemeter aan op de polen van de cencor. Neem de diode stand met piepen, of anders gewoon met weerstand meten.

Leg censor in een pannetje met water. Niet te veel water, houd de polen droog en hang alles op met ijzerdraad. Maak dus je meet opstelling.

Breng het water aan de kook. Dat is 100 graden. Meet de temperatuur van het water en je weet wanneer de censor aan slaat. Dit is de manier om het goed te meten.
Slaat hij aan bij 60 graden, dan is dat te laag. Normaal is dat bij 83 (koel) 85 (normaal) en 88 (heet). Het is dus maar een manier om de zaak na te lopen.

Groetjes Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 koelvin slaat aan, bij lage temp.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven