Ik zal het duidelijk maken.
Normaal gesproken wordt bij een koude start het water via het besproken slangetje naar het waterpomphuis terug geleid. Dit maakt dat het water snel warm wordt en de motor op temperatuur komt. Pas als het nodig is opent de thermostaat en wordt het water door de radiateur geleid.
Het punt is dat ik dus koelwater door de verdamper leid. Ik tap het af net boven de linkercylinder, voor de thermostaat. Het komt weer terug in de slang van de thermostaat naar de radiator. Gevolg: de motor komt bij starten zeer traag op temperatuur.
Tijdelijke oplossing nu: afdekschild voor de radiator. Resultaat: motor komt iets sneller op temperatuur, maar nog steeds trager. Bovendien schiet de temperatuur nu wat door. Bij snelweg rijden 1/3 tot 1/2 tussen 2e en 3e streep.
Mijn idee is nu dat ik het water nu wil terug gan leiden direct naar de waterpomp. Maar dan moet de diameter van het pijpje van het waterpomphuis wel groot genoeg zijn, anders stroomt er uiteindelijk te weinig water door de LPG verdamper.
3mm lijkt me erg krap. Is het gat wat op te boren...?
lang leve de rat-bike!
(ofwel: als het maar functioneert)