Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Het ringetje achter de waterpomp waaier

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 jan. 2009 08:43 | Aangepast door: marcobecker 
Vraagje, waarom zit dat ringetje daar toch. Zou Honda een foutje gemaakt hebben en gewoon een vul ring nodig hebben gehad, of zit dat ringetje er om een andere reden. Ze hebben het op alle modellen toe gepast en nooit verandert.

De reden dat ik hier over na denk is het feit dat een kennis van mij net zijn blok heeft gerepareerd met een hoop nieuwe onderdelen. Dat was hem al duur genoeg. Hij heeft het ringgetje over het hoofd gezien en heeft alles weer gemonteerd of er niks aan de hand was. Met een snelheid van 110 kilometer per uur was het in eens stil onder hem. Blok was vast gelopen en heeft een stuk aluminium los gebroken. Dit is tussen de distributie ketting gekomen en zelf deze is gebroken. Heel veel schade.

Blijft bij mij toch de vraag wat nouw het nut is van dat ringetje, dus toch alleen maar een vul ring? Zie ik wat over het hoofd?
Wie kan het mij uitleggen,,,,
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 jan. 2009 10:08 
Marco bedoelje dat koperen ringetje VOOR de waaijer waar dat moertje deze aandrukt
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver wolter
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 jan. 2009 10:15 
Hoi OJ,

Het gaat om het ringetje dat op de nokkenas moet voordat het schoepenwiel erop gaat. Dit ringetje schuift over de spiebanen van het pompwiel en blijft dan liggen op de verdikking van de as.

In de corrosie die ik uit het schoepenwiel dacht te krabben zat kennelijk dit ringetje.

Dus VERGEET DIT RINGETJE NOOIT!

Groeten,

Wolter

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 jan. 2009 11:08 
Ja, dat ringetje bedoel ik, dus niet het koperen ringetje.

De kopering heeft duidelijk een taak. Deze is er voor de afdichting. Raadzaam is wel om deze altijd even uit te gloeien. Dan is deze weer lekker zacht en her te gebruiken.

Maar ik bedoel dat andere ringetje achter de waaier,

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 jan. 2009 11:24 | Aangepast door: A Koopmans 
Hoi Marco ;
ik heb de tekening van de motor bekeken en de situatie waarin het ringetje gebruikt word
deze manier word vaak gebruikt om een goed haaks aanlegvlak te creeren op een as waarin een afronding is aangebracht om inscheuren of breuk van de as te voorkomen (daarom ook de moer van de waaier niet te vast aandraaien om dat de as anders kapot gaat ) is al vaker in het forum aan bod geweest ik denk zelfs dat als je dat ringetje nieuw koopt er een verschil tussen de 2 kanten zit namelijk een kant met een grotere inwendige radius dan de andere kant de grotste radius moet als eerste op de as geschoven worden

Hiermee heb ik volgens mij de reden uitgelegd en is dus slim van de honda constructeurs en beslist geen foutje

als iemand het hier niet mee ens is en een andere reden weet lees ik het graag
gr Arnold

p.s. hij word aangeduid met (impellor colar)

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 3 jan. 2009 11:29 
Volgens onderstaand plaatje uit het Peters handboek is het een drukring. (no 12)
waterpomp
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 jan. 2009 11:29 | Aangepast door: ouwe_jan 
Deze is voor de pompkeerring op zijn plaats te houden en als drukring om de pompkeerring op zijn plaats te houden en als afdichting voor de koelvloeistof want anders gaat de koelvloeistof door de druk weg en loopt dan uit het beruchte gaatje er uit
want de olie keerring is eenzijdig uitgevoerd en daarom dat gaatje ,was deze tweezijdig uit gevoerd was dat gaatje niet nodig geweest
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 jan. 2009 12:21 
mijn inzicht over de werking van het geheel aan de hand van het plaatje die Marcel heeft geplaatst uit het Peter's handboek;
Olie keerring (13)zorgt ervoor dat er geen olie uit het blok in de koelvloeistof terecht komt
het linkse gedeelte van de koolafdichting(5) zit in het aluminum motorblok deel geperst en is dus statisch
het rechterdeeel van de koolafdichting(5)zit gecentreerd in de waaier die de koelvloeistof rond pompt
het ringetje (12) heeft een buiten diameter die kleiner is als de binnen diameter van het rechtse deel (5)van de koolafdichting en zorgt zoals in mijn eerder betoog voor een zuiver vlakke aansluiting op de as en dus ook voor een slagvrije loop als de as rond draait waardoor de 2 seal delen (5) de mogelijkheid hebben om het koelwater op de daarvoor bestemde plaats te houden . ringetje(11) zorgt ervoor dat het koelwater niet langs de binnenzijde van de waaieren binnen door de seal(5)
bij keerring (13) terecht komt want die is bedoeld om olie in het blok te houden en zal dus het water niet tegenhouden maar juist mee helpen om in het blok te komen waar de olie zit (dit heeft te maken met de constructie van een keerring werkt maar 1 kant op)

gr Arnold

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 jan. 2009 12:43 
Reactie op bericht van A koopmans,

Zoals jij het verteld, kan ik me er wat bij in denken. Ik houd dat wel een gedachte bij de volgende reviceer blok.

Dan heb ik die ringetjes nieuw op voorraad liggen, en wat blijkt, ze zijn vierkant. Dus niet plat, of taps. Wel rond in omtrek, maar niet plat. Dus duidelijk 4 kant. Je hoe moet ik dit nu uitleggen.

Ik zal er nog eens naar kijken en jouw verhaal menemen in mijn gedachte.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MIOB
Gast 
#10 | Geplaatst: 19 maart 2009 22:22 | Aangepast door: MIOB 
Marco, zou je kunnen vertellen wat de precieze afmetingen van dat ringetje zijn? Ik heb er 1 nodig namelijk.

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 19 maart 2009 22:53 
Ringetje bij CMSnl
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MIOB
Gast 
#12 | Geplaatst: 21 maart 2009 22:27 
die site deed het even niet ivm onderhoud, maar doet het weer. Bedankt!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Het ringetje achter de waterpomp waaier

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven