Leuvie,
De stator in de CX is "gewoon" de dynamo. Doet (en ik wordt vast op de vingers getikt als ik het fout zeg) in principe twee dingen.
1ste stroom opwekken voor de accu
2de stroom opwekken voor de ontsteking en daar heb je dan de CDI weer nodig.
Als je ontsteking niet 100% is kan dat meerdere oorzaken hebben, de twee duurste zijn stator (blok eruit, stator wisselen en alles weer in elkaar) of de CDI (stekkers los, stekkers vast, klaar)
En als ik het goed heb gelezen, dan kan die nieuwe CDI de ontstekingspulsen van de oude geven, ZONDER dat de ontstekings-spoelen van de stator worden worden gebruikt.
Dus deze CDI kan in sommige / de meeste gevallen de dure stator wissel voorkomen.
En wat een tweedehands CDI mag kosten? Ik had er eentje voor 20 euro, dus vrij goedkoop. Anderen hebben 50 euro betaald, en ik heb prijzen tot 75 euro gezien.
Als je met CDI-pech ergens in Frankrijk, Denemarken of Duitsland staat, en er eentje nodig hebt, is 'ie onbetaalbaar......
Harmony,
Hans.
( is blij met een reserve CDI )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken