Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Welke Olie

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 jan. 2009 20:27 | Aangepast door: Sjoerd Bloem 
Ik meende op dit forum gelezen te hebben dat het beter is een dikkere olie te gebruiken voor de oudere CX500. Staat me bij van 15w 40 wat eigenlijk een een auto olie is. Ben de motor aan het klaarmaken voor het nieuwe seizoen, inclusief olie verversen. Mijn plaatselijke motorzaak bezocht en ook daar even advies gevraagd. Deze raadde het gebruik van auto-olie af om dat motor-olie speciaal voor de motorfiets is gemaakt omdat deze olie ook de versnellingsbak smeert. Auto olie daarentegen houdt hier geen rekening mee. Als 2e nadeel gaf hij aan dat dikke olie een minder goede koude start kan opleveren.

Graag hoor ik de visie van andere motorrijders/ experts.

Kortom.. welke olie.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 24 jan. 2009 21:01 
Verhaal over smeermiddelen
Lees het verhaal van Marco er maar op na. 10W40 half-synthetisch is prima olie voor de CX, gebruik je dunnere olie, krijg je problemen met de koppeling.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 jan. 2009 21:24 
Het jaarlijks terugkerende topic over olie is weer begonnen. Ik zet bier en chips alvast klaar!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver jost

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 jan. 2009 00:21 
kom je wel een beetje laat mee..........
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 jan. 2009 08:00 
Nou ik reageer ook maar weer eens een keertje wat marco schrijft is waar maar LEVERTRAAN en GALVET is naar mij mening ook goed.
Verders wil je je motor lang houden gebruik dan goede olie enkelt en alleen voor MOTORFIETSEN
o.j. die er nu ook een punt achterzet..
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 jan. 2009 21:54 | Aangepast door: sieds 
Sjoerd,

Je merkt de sfeer direct bij dit onderwerp.
Voordat je zo'n vraag stelt zoek eerst op het prikbord bij zoeken of kijk bij techniek onder sleutelen of hulpmiddelen (de link van Mast)

Met een bier, chips en levertraan opmerking ben je niet geholpen

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#7 | Geplaatst: 25 jan. 2009 22:13 
Iets wat ik vaker tegenkom op forums is dat er niet echt supervriendelijk gereageerd wordt als er vragen gesteld worden die eerder al behandeld zijn of waarvan het antwoord ergens tussen de vaak honderden artikelen op het forum staat. Dit forum is er in mijn optiek mede om elkaar een beetje op weg te helpen. Ziet iemand iets over het hoofd. Wijs hem er vriendelijk op, desnoods een linkje naar het betreffende artikel. Elkaar netjes even op het juiste spoor zetten is beter dan het afkatten van nieuwe forumleden.

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#8 | Geplaatst: 25 jan. 2009 22:34 
Sjoerd,

Kom volgende week eens op de Stamtafel Noord( die eigenlijk is opgericht na een oproep van jouw op dit forum van 7 sept. 2008 j.l.), dan praten we erover.

Paul

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 jan. 2009 23:34 
Stamtafel Noord is niet volgende week, MAAR 12 FEBRUARI, Paul als je de toerenteller wilt hebben, deze komt op 12 FEBRUARI en geen dag eerder
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#10 | Geplaatst: 26 jan. 2009 06:36 
Sorry Henk,

Heb mij een weekje vergist, maar je hebt volkomen gelijk.

Dus Sjoerd: 12 Februari.

Paul

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 jan. 2009 10:21 
ik lees alleen even mee,
O, wil alleen nog extra vermelden dat ik op dit moment bij ongeveer +/-50 CX en GL rond rijden op de olie die ik aan geef in mijn verhaal. Nog nooit heb ik problemen vernomen en of gehoord. Daarnaast heb ik het genoegen gehad om 3 motorfietsen (GL) helemaal opnieuw na te lopen om dat ze voor de tweede keer klokje rond gingen. Ja deze zijn bij mij in het onder houd en komen steeds terug. Ik heb dus zelf kunnen zien wat de olie met deze blokken doet. Het is dus goede olie. Er is waarschijnlijk 1 type beter en dat is Helix van schell.
Dat is wat ik kan vertellen uit ervaring.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Peter1
Gast 
#12 | Geplaatst: 7 feb. 2009 20:35 
En als ik het goed heb, schrijft SHELL, volsyntheet voor.
Of wa het nu een dochteronderneming van SHELL....kroonoil.

Schrijver JosK
Gast 
#13 | Geplaatst: 21 maart 2010 22:15 | Aangepast door: JosK 
Floris, pak jij het bier en de chips? Dan begin ik over.......olie!

Ik heb de schier eindeloze discussies op dit forum over olie en -voorkeuren uiteraard gelezen en dacht er vaak het mijne van.
Aangezien mijn GL650 nogal een slok olie lust, mijn budget beperkt is en de olie uit de supermarkt toch formeel voldoet aan de vereiste specificaties heb ik de laatste maanden gevuld en bijgevuld met de minerale 15W40 van de Action die momenteel ook nog eens in de aanbieding is.
Sinds ik die olie gebruik is echter mijn 'olieverbruik' aanmerkelijk gestegen, ruik ik de verbrande olie tijdens het rijden (door de 'terugslag' achter de kuip), 'klapt en klonkt' mijn bak koud en warm naar hartelust tijdens het schakelen en hoor ik allerlei tikjes en rateltjes die ik vroeger niet hoorde.
Het duurde even voordat ik een mogelijk verband legde met de overstap naar de Action olie, maar gisteren heb ik 'als test' besloten toch maar weer over te stappen op de goeie ouwe, 'duurdere' Brezan 15W40 mineraal.
Op het (reuk)spoor gezet door Marco toch ook even het verschil 'geroken' tussen de Action olie en de Brezan olie in de can en ik kan jullie zeggen: dat verschil ruik je echt! De Action olie ruikt 'nieuw' al een beetje 'oud' terwijl de Brezan olie ruikt zoals mijns inziens nieuwe olie moet ruiken.
Toen ik gisteren in de motorzaak een nieuw oliefilter ging halen was ik zo onhandig om te vertellen dat ik een tijdje de Action olie had gebruikt... Ik kreeg het filter bijna niet mee en nee, dat was geen eigenbelang want ze weten dat ik bij hen de olie toch niet koop.
Vandaag een eerste forse rit van ongeveer 150 kilometer met de Brezan olie gemaakt en het verschil is overduidelijk: aanmerkelijk minder mechanische bijgeluiden, soepeler schakelen en niet één keer die smerige verbrande-olie-geur bemerkt.
Het meest frappante was echter de kleur van de olie toen ik het peil na de rit controleerde: de olie was nog blank terwijl mijn ervaring met de Action olie was dat deze na een rit van 50 kilometer al weer zwart gekleurd was.

Zo, het bier en de chips zijn op.... Floris, was jij de glazen en zet ze nog maar niet in de kast, ik denk dat ze binnenkort weer op tafel kunnen.

Schrijver Peter1
Gast 
#14 | Geplaatst: 22 maart 2010 06:10 
Ik moet eerlijk bekennen dat mij niet duidelijk was of het nu idd om minerale, half of volsyntheet ging in Marco's verhaal(ik zal wel niet goed hebben gelezen;teveel lettertjes en ik krijg een waas voor mijn ogen )
Het gaat dus om minerale olie.

Mijn ervaringen met ACTION-olie is ook niet echt je van het(is idd snel donkerder van kleur), maar gezien ik net moet gaan bijvullen wanneer de auto! bijna weer aan een beurt toe is, vind ik het prima zo.

Schrijver Znoek
Gast 
#15 | Geplaatst: 22 maart 2010 08:01 
Beste vrienden, die zagen over olie
Mijne papa heeeee, die kapt al jaren gewone AUTO olie in zijn cx van den ALDI, en weet je wat? Hij rijd ook al jaren rond zonder problemen... en zijne filter is nog nimmer nooit vervangen...
ik doe het met duurdere motor olie, en ne nieuwe filter. Maar of dat nu beter is? Wie zal het weten? Je kan dat toch niet controleren?
Dus doe wat je het beste lijkt en wat je portefeuille leuk vindt...

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Welke Olie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven