Hoi Marco,
Blij dat ik nu eens een vraag van jou kan beantwoorden, je hebt er al zovele van mij beantwoord, waardoor ik een verantwoorde keuze heb gemaakt
voor een carburateur geld eigenlijk dat die een zo gunstig mogelijk mengsel in de cylinders verzorgt.. dit op grond van welke prestatie je je motor wilt laten leveren,, denk maar aan turbo's en zo,
hoe beter gevulde cylinder hoe beter de verbranding, en hoe beter de prestatie..
Hier zit hem nou de kneep.. zorg dat het mengsel altijd zo goed mogelijk is, door scherp afstellen, het risico hier is natuurlijk dat je kans loopt op motorschade, doordat een tweede functie van je brandstof mengsel is het koelen van de motor, en klepschade, gaten in de zuigers, etc kan het gevolg zijn van te "lean" afstellen.
Ontstekings tijdstip is ook belangrijk, bij onze CXen en GLs ligt dit redelijk vast..
de ignitech ontsteking kan je hier wel bij helpen, omdat je deze over het hele bereik kan afstellen en ook zodanig dat je onderin kracht kan hebben en bovenin toeren.. (ik doe rustig,
want ik wil er nog lang mee doen)
verder kan je nog met sproeiers experimenteren, luchtfilters, evt Flowen, maar kracht, snelheid en je brandstof verbruik hangen nauw samen. Er is een verhouding tussen de hoeveelheid energie die je er instopt, en die er uitkomt.. wat je erinstopt is benzine+lucht (niet gebakken want dat werkt niet goed) en hiervoor krijg je snelheid en koppel..
het is dus wat ook opgemerkt werd een keuze, snel en vlot weg, en hoger benzine gebruik, of rustigaan, en een lager benzine verbruik...
Overigens haal ik met mijn GL650 een goede 1:20 hierbij korte stukjes, en lange ritten waarbij ik rond 100-120 rijd.. (ook wel eens 140-150 gedaan)
Overigens water kan branden, maar dan zouden je zuigers en kleppen smelten..
Groeten,
Dick
Als ik er onderdoor kan rennen is het groter dan ikke...