Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Running lights

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 feb. 2009 19:13 
Hoi Allen,

Ik heb vandaag een GL 500 sloopfiets opgehaald, tis een USA import fiets, net zoals mijn GL 650, nu zitten er op de sloper running lights ofwel de voorknipperlichten branden flauw met het gewone licht mee.

Wil dit eigenlijk ool wel opde 650, maar iemand een idee, hoe e.e.a. dan word aangesloten, of moet ik mogelijk iets v/d sloper over gaan zetten?

BvD:

Paul

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 feb. 2009 19:27 
Als ik me niet vergis, dan zitten er in die 'running-light' knipperlichten fittingen (en dus ook lampen) met een extra aansluiting. Daar brand een tweede, niet zo felle, gloeidraad, en die geeft dat 'flauw blijven branden' effect.
Kijk ook maar op dit schema

Dus op een 'gewone' GL zou je andere fittingen moeten monteren, plus wat bedrading aanpassen.

Tenzij.....

Harmony,
Hans.
( die even de tenzij gaat uitdenken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Gast 
#3 | Geplaatst: 7 feb. 2009 19:38 | Aangepast door: Paul van Leeuwen 
Hans,
Als ik zo het schema bekijk, zouden er dan vanuit elk knipperlicht 2 draden naar de stuursckakelaar gaan, resp de blauw/ blauw gearceerde draad en de andere kant de 2 oran
ge varianten, de laatste groene is uiteraard, zoals bij elke Honda: Massa

paul

Gast 
#4 | Geplaatst: 7 feb. 2009 19:47 
Nieuwsgierig als ik ben ff naar de motoren toe gelopen, bij beide een knlicht gedemonteerd en inderdaad er zitten gewoon duplo fittingen in, dus is het kinderlijk eenvoudig.

Paul

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 feb. 2009 20:19 | Aangepast door: Hansv 
En anders zou dit een schema-tje voor
running lights kunnen zijn.

De 12 volt wordt mbv een 7805 of 7807 tot 5 of 7 volt verlaagt. Hier branden de 12 volts lampen zwak op. De diodes verhinderen dat spanning de andere lampen bereikt.

Harmony,
Hans.
( die denkt dat het best zou werken, maar zich al schrap zet tegen een stroom van opmerkingen)

Schrijver dreester
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 feb. 2009 20:31 | Aangepast door: dreester 
heb het ook op de oude dame. vaak is het simpel weer aan te sluiten. bij binnenkomst in nederland wordt er vaak ergens een draadje doorgeknipt om die running lights permanent uit te schakelen.(mag niet in bekrompen nl). dus zoek het doorgeknipte draadje,aansluiten, en het werkt weer. (bij mij zat het in de kuip en achter zat het vlak achter de fitting waar het doorgeknipt was)

Andre

Schrijver dreester
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 feb. 2009 20:34 
de lampen zijn 21/5 watt. dezelfde als voor auto, rem en gewoon licht in een.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 feb. 2009 20:41 
En als je het knipper-relais zou vervangen door een nieuwer model, met een extra massa aansluiting, dan is met een extra schakelaar en nog twee diodes ook een alarm verlichting in elkaar te prutsen.

Zoals dit
Knipper en alarm
Het grootste probleem is het knipperlicht relais, want het originele honda relais heeft die twee lampen van 21 Watt nodig.

Harmony,
Hans.
( die wel eens wat bedenkt, maar er ook wel eens naast zit )

Gast 
#9 | Geplaatst: 7 feb. 2009 20:45 
Bedankt Hans,
Kan dit schemaatje ook voor andere motoren gebruiken.

Die 7805/ 7807 ken ik volgens mij als voltage regulator.

Nogmaals bedankt.

paul

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 feb. 2009 20:57 
Paul,

Klopt, het zijn spannings stabilisatoren, en de 7807 zou de regulator van de temperatuur meter kunnen vervangen. Je moet wel eraan denken dat die lampen best wat stroom kunnen trekken, ook al staan zo op halve voedings-spanning. Ik dacht dat ze ook in hogere stroomsterkten te leveren zijn, maar ben te lui om dat nu even op te zoeken.

Harmony,
Hans.
( doet niet alles in 1 keer )

Schrijver dreester
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 7 feb. 2009 21:54 
fittingen overzetten, extra draadje naar de koplampverlichting + draad. volgens mij moet het dan al werken..

Andre

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 feb. 2009 07:00 
Denk er aan dat als de keuringen door gaan dan hang je of bij controlles op de wegen zijn ze ook niet stom meer de boete is hoger dan het genot want als je zelf rijd heb je er geen genot van wel een ander maar dat zie je niet
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Dinges
Gast 
#13 | Geplaatst: 8 feb. 2009 08:58 
Beste Paul,

De running lights worden gevoed door het oranje en blauwe draadje met de witte streep (officieel dan).
Zelf heb ik het achteraf ingebouwd en ben ik in de kuip op zoek gegaan naar het draadje van het stadslicht en heb ik ze daar aan gekoppeld omdat ik de onderbreking in de originele bedrading niet kon vinden.
Aansluiten is dus simpel te doen en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Groet Dennis

PS: In hoeverre is de sloop GL bestemd voor sloop? Mijn frame is verrot en kan geen ander frame vinden namelijk. Zou je me willen mailen op mrdazony@live.nl

Gast 
#14 | Geplaatst: 8 feb. 2009 09:13 
Dennis, kan je op bovenstaand adres nieyt mailen, komt onbesteld terug, dan maar zo:

Het frame ga ik niet gebruiken en heb dus de oude eigenaar gevraagd om de papieren op te sturen, dus frame zonder papieren is beschikbaar.

Paul

Schrijver dreester
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 8 feb. 2009 09:36 
paul,

heb wel belangstelling voor de rem partij voor. zoals je weet heb ik 1 remschijf voor op de oude dame. heb al veerpoten voor dubbele remschijven. zou je dat kwijt willen en voor mij vasthouden tot ik er aan toe ben? prijs komen we vast wel uit. de oude dame heeft behoefte aan een redelijk grondige update.

andre

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Running lights

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven