Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Zou dit ook kunnen??

 
Schrijver Erik1

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 feb. 2009 19:01 | Aangepast door: Erik1 
Beste allemaal en vooral techneuten!!

Ik heb weer eens wat verzonnen... Ik wil de naloop van het voorwiel van het span veranderen. Het gaat hier natuurlijk om de GL500 ArmyWing. Nou wil ik eigenlijk de voorvork poten omwisselen, links naar rechts en rechts naar links. Hierdoor komen de ogen van de remcilinders aan de voorkant van de vork te zitten. Zou dat ongestraft kunnen??

Aan die ogen komen dan beugels met daaraan een nieuwe vooras klem én een nieuwe ophanging van de remklawen. ongeveer zo:



en zo:



Graag jullie kundige reacties!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 feb. 2009 19:37 
Erik bij de eerste foto
kan alles behalve de kilometer aandrijving dat zal je een probleem mee hebben want deze gaat de verkeerde kant uitdraaijen voor je kabel
de tweede foto kan ook maar je graden voor lekker te sturen veranderd en dat heb ik nog niet geprobeerd groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 feb. 2009 19:39 
Hallo Erik ,
Wat heel belangrijk is volgens mij is de kracht die je overmoet brengen via de platen waarmee je het draaipunt naar voren brengt
deze platen moeten dus dik genoeg zijn en de passing van de bouten en boutgaten moeten niet te ruim zijn (dan praat ik dus over een paar hondertste milimeter
dus geen standaard boutjes gebruiken maar zoeken naar pas bouten tolerantie 0-0.02 en de gaten h7 0+0.02
dit gaat dan ook voorkomen dat de veerpoten onderling kunnen gaan draaien bij krachten die tydens het bochtenwerk ontstaan

gr Arnold (die het graag in een tekening met maten zou bekijken)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 feb. 2009 19:46 
Arnold vergeet niet dat er bij deze types een verstijvingsbeugel voor bestaat
groeteno.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 feb. 2009 20:01 | Aangepast door: Erik1 
Ja, mannen, ik kan best een beetje lassen maar NIET op h7 niveau!! Voor de vorkpoten mag het dus niets uitmaken begrijp ik. Jan, jij bedoeld meteen het voorwiel mee omdraaien, dan loopt het idd met de teller verkeerd af. Dat doe ik niet. Er zijn nog meer mogelijkheden maar die zijn voor mij technisch minder makkelijk haalbaar :



en



Maar ja, die laatste is helemaal niet haalbaar voor mij. Daar komt bij dat dan de kuip niet meer past!!

Alvast bedankt voor de reacties!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 feb. 2009 20:30 
Hoi Erik,

lijkt me een idee met risico...
Als je de remmen van de GL bekijkt zal je zien dat bij remmen de blokken tegen het vaste deel van de ophanging oplopen, daarom zit er daar ook een stalen plaatje over het alu tegen inslaan. De kracht wordt niet door de bouten opgenomen en het materiaal is op druk belast, altijd een veilig idee. De bouten geleiden de boel, maar nemen niet de remkracht op.

Draai je de boel om, dan willen de blokken de andere kant op, weg van de poot en daar is niets om ze op te vangen. Als er wat scheurt gaat de hele boel eraan. Alle remkracht moet nu ook door de bouten opgenomen worden en die zijn daar niet op gemaakt.

Kortom, als je de remmen naar de voorkant wil hebben, dan beter met een spul dat daarvoor gemaakt is (lijkt mij) Ze zitten niet voor niks meestal aan de achterkant ?

Als 't nou net lijkt of ik er verstand van heb, ik heb ze net uit elkaar gehad, vandaar. Wie meer weet, laat horen graag dan leren we allemaal wat!

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 feb. 2009 20:50 
Erik,
Er is nog een 3e oplossing:
http://www.mz-laden.de/katalog-alt.pdf

pag. 41

Paul

Schrijver Dinges
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 feb. 2009 20:55 
Erik,

Ben bang dat ik me een beetje bij Frans moet aansluiten, de foto's die je showt geven me niet echt een zeker gevoel.

Als ik op je site kijk lijk je me niet iemand die een technische uitdaging snel uit de weg gaat. Ik moest even zoeken, maar:

http://www.wilma-roger.nl/

En dan even op het kopje techniek aan de linker zijde klikken, een complete uitleg over het principe van schommelarm vorken plus een uitleg, stap voor stap, hoe er zelf 1 te bouwen.

Misschien dat je daar meer aan hebt...

Groet Dennis

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 feb. 2009 21:33 
Erik,

Ik ben niet zo'n kei op dit gebied, maar het omdraaien van de remmen..... beter niet. Heb er een slecht gevoel over. Immers, zoals eerder beschreven, de kracht van het remmen loopt nu niet tegen de poten aan, maar er van weg, een HEEL ander verhaal met de krachten-verdeling op je remmen. Kijk daar vooral uit, als je wat verandert.

Harmony,
Hans.
( probeert wel eens wat, maar nooit met de remmen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 feb. 2009 21:40 
Ik blijf naar een goedkope oplossing zoeken om het voorwiel naar voren te krijgen. En zelf een schommelarm maken lijkt mooi maar zulk staal ff buigen gaat mij niet lukken.

Bedankt voor het meedenken en andere ideeën zijn welkom.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 feb. 2009 20:11 
Beste Erik1,

Wat jij wil, kan volgens mij wel.
Als je de voorpoten verwisseld, het wiel ongewijzigd laat, dan is het verder een kwestie van controleren of er voldoende vrije ruimte is.

Zelf heb ik het al eerder meegemaakt met mijn twee stuks CB550;
Bij de één zitten de rempotten achter de voorpoten, bij de andere CB zitten ze vóór de voorpoten.
Beide CB's hebben dubbele remschijven.
In de originele handleiding voor de CB550 tekent Honda de remcylinders vóór de voorpoten.
Ik heb er zelf mee ge-experimenteerd en het leverde bij de CB550 géén problemen op.
Ik zou zeggen, probeer het.

groet, Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#12 | Geplaatst: 10 feb. 2009 20:16 
1981, Quentin Serrels werd kampioen in de Sportklasse A met een RD 350, hij reed echter de 1e helft van het seizoen met een getunde Honda CB 400F.
Nu heeft dit type Honda geen aansluiting voor een 2e schijfrem en werd dat dus heel simpel opgelost, door 2 dezelfde vorkpoten te gebruiken, wat resulteerde in 1 klauw voor de vork en de andere erachter.

Dit kwam zonder problemen door de keuring v/d KNMV heen.

Paul

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 12 feb. 2009 18:53 
Hoi Allemaal,

Ik denk dat ik het er een keer op waag en de boel ombouw. Dan weet ik in elk geval of het mechanisch past en heb ik weer iets om verder mee te kunnen.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Zou dit ook kunnen??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven