Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

zijspan vorderingen

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#1 | Geplaatst: 14 feb. 2009 17:24 
hallo mede leden,

hier de eerste foto's van de beugel die aan mijn zijspanfiets komt; http://www.pixum.nl/viewalbum/id/4173207
nu is te zien hoe hij gaat lopen, rechts zit ie er al aan nu links nog, ze zijn er druk mee bezig...

groetjes werner (heeft zin in de oefen rondjes)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 feb. 2009 17:44 
Oops, daar wil je straks een zijspan aan gaan hangen ?

Er komen ontzettend grote krachten op die beugel te staan en die is zo te zien zelfs aan de voor- en onderzijde helemaal vrijdragend. Waarschijnlijk gaat ie daar torderen en de motor wordt in dat geval onbestuurbaar. De verbindingen/bevestigingen aan het frame zien er niet al te robuust uit.

Deze zijspan combinatie moet je op kenteken laten zetten (want volgens mij is de CX niet reeds af fabriek vrijgegeven voor zijspangebruik). Dus de RDW keuring die daarvoor nodig behoed je waarschijnlijk voor al te grote ongelukken.

Je merkt ik ben niet zo'n grote voorstander van het zelf aanpassen/aanlassen van een frame. Ook al zou het wettelijk gezien tot op zekere hoogte zijn toegestaan, een expert de zaak laten beoordelen is voor je eigen veiligheid van belang, maar zeker ook (en da's nog veel belangrijker) ook voor de medeweggebruiker.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#3 | Geplaatst: 14 feb. 2009 18:25 
nou hans,

ik doe het zelf niet maar een zijspan bouwer, en die heeft al meerdere zijspannnen gemaakt die allemaal nog veilig op de weg rondrijden,

en dat rdw keuren is ook niet nodig, want aan de motor zelf word niets veranderd (dan zou ik mijn andere cx ook moeten laten keuren omdat ik er zelf een trekhaak aan heb gehangen?)

en dat de beugel voor en onder de motor nog los hangt is omdat hij er nogniet mee klaar is, dus ook de lasnaden zijn nogniet af...

groetjes werner (die erop vertrouwd met de aanbouw!)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 feb. 2009 19:51 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Nog even los van het laswerk aan de zijspanbeugels, is de rest van de CX ook wel aan enig onderhoud toe zo te zien. Maar ik neem aan dat dit ook onderdeel van het project is?

Groetjes en houd ons op de hoogte.

Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Peter1
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 feb. 2009 19:55 
Ik lees graag de vorderingen omdat ik overweeg ook 'ooit' een zijspan aan de CX te realiseren

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 feb. 2009 20:27 
Wel Werner,

dat met die zijspanbouwer stelt mij alweer enigszins gerust.
Want er komen behoorlijke krachten op het motorframe te staan.
Een zijspancombinatie MOET als zodanig altijd op het kenteken vermeld zijn. Ofwel het frame van de motor is door de fabrikant c.q. RDW bij de typegoedkeuring vrijgegeven voor zijspangebruik of een later aangehangen zijspan moet vermeld zijn.
En aangezien allen de RDW een kentekenbewijs kan aanpassen ..........
Voor wat betreft de trekhaak achter een motor; als die van het door de RDW goedgekeurde type is dan is het hetzelfde als met door de fabrikant vrijgeven van een motor voor zijspangebruik. Is de trekhaak niet gekeurd, dan zal de keuring alsnog moeten plaatsvinden (jawel door de RDW) en een vermelding krijgen op het kentekenbewijs. Daarom staat op het autokentekenbewijs altijd vermeld wat die auto specifiek geremd / ongeremd mag trekken. Dat ben ik bij een motorfietskenteken nog niet tegenkomen !

Anderzijds lijkt het mij ook verstandig om de de verzekering te informeren of de CX als zijspan wel verzekerd is. Kun je toch effe beter vooraf doen.

Ik wil je enthousiasme niet bederven, zijspanrijden weet ik uit ervaring, is echt genieten, maar, wees gewaarschuwd, ook heel anders dan solo rijden, maar het juridische deel moet je daarbij ook niet vergeten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 feb. 2009 22:17 
Altijd spannend en leuk hoe een ander een project doet. Ik had de mazzel dat ik een compleet span kon kopen. Om nu al te oordelen of een constructie wel of niet ok is is wat te vroeg denk ik, de bouwer zal echt niet over één nacht ijs gaan!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#8 | Geplaatst: 15 feb. 2009 12:03 
hallo allemaal,

nu lees ik hier weer nieuws dus geef ik even mijn antwoord;

Marcel Gosselink
ja de motor heeft uiterlijk nogwel iets nodig, maar zijn service beurtje gehad hoor, ik wil hem helemaal matzwart schilderen (denk ik, 1st even kijken hoe het rijden bevalt)

Hans
ik zal eens eem mailtje sturen naar het rdw over het hoe en wat.
voor die trekhaak is het bij mij niet nodig die is orgineel van een cx.
de verzekering is al jaren geleden geregeld want ik heb sinds ik goldwing heb gereden en elke jaar 2x een nieuwe groene kaart moest aanvragen bij de verzekering nu al jaren op al mijn motoren de f achter de b erop staan (en dat terwijl ik niet eens onder alle motoren een trekhaak heb)

groetjes werner (die nu weer hopen geld naar de rdw ziet verdwijnen?)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Peter Verheij
Gast 
#9 | Geplaatst: 18 juli 2009 23:57 
Hoi Beinhart, aanbouwframe`s voor zijspan kun je zo bij onze oosterburen kopen, EML en EZS. even bij de duitse importeur informeren.

groeten Peter

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 zijspan vorderingen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven