Wel Werner,
dat met die zijspanbouwer stelt mij alweer enigszins gerust.
Want er komen behoorlijke krachten op het motorframe te staan.
Een zijspancombinatie MOET als zodanig altijd op het kenteken vermeld zijn. Ofwel het frame van de motor is door de fabrikant c.q. RDW bij de typegoedkeuring vrijgegeven voor zijspangebruik of een later aangehangen zijspan moet vermeld zijn.
En aangezien allen de RDW een kentekenbewijs kan aanpassen ..........
Voor wat betreft de trekhaak achter een motor; als die van het door de RDW goedgekeurde type is dan is het hetzelfde als met door de fabrikant vrijgeven van een motor voor zijspangebruik. Is de trekhaak niet gekeurd, dan zal de keuring alsnog moeten plaatsvinden (jawel door de RDW) en een vermelding krijgen op het kentekenbewijs. Daarom staat op het autokentekenbewijs altijd vermeld wat die auto specifiek geremd / ongeremd mag trekken. Dat ben ik bij een motorfietskenteken nog niet tegenkomen !
Anderzijds lijkt het mij ook verstandig om de de verzekering te informeren of de CX als zijspan wel verzekerd is. Kun je toch effe beter vooraf doen.
Ik wil je enthousiasme niet bederven, zijspanrijden weet ik uit ervaring, is echt genieten, maar, wees gewaarschuwd, ook heel anders dan solo rijden, maar het juridische deel moet je daarbij ook niet vergeten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.