Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Het is gelukt!!

 
Schrijver Gertjan
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 feb. 2009 12:15 | Aangepast door: Gertjan 
Beste vrienden,

Gistermiddag thuisgekomen van het werk de CX maar eens uit de garage gehaald om te kijken of hij het na de operatie distributieketting nog zou doen.
Tot mijn grote schrik een plasje olie op de garage vloer, boutjes nog wat aan gedraaid in de hoop dat het over zou zijn. Naar later bleek ben ik gewoon iets te fanatiek aan het vullen geweest te zijn maar ja als je het gehele blok gedemonteerd hebt krijg je vanzelf weer zweetdruppeltjes op je voorhoofd bij het idee het nog een keer te moeten doen.
Nou ja even proberen dan, en natuurlijk de accu leeg, heeft veel te lang stilgestaan, auto er naast ,startkabels erop, startmotor gaat wel rond maar voor de rest weinig respons. Zou ik dan toch iets verkeerd gedaan hebben? In gedachten ging ik de hele boel al na maar kon niks bedenken hooguit dat de boel niet op tijd zou staan ?
Misschien de auto maar even starten in de hoop op een klein beetje meer vermogen en yes een eerst klap kwam voorzichtig uit de demper om daarna de boel weer volledig tot leven te wekken.
Auto uit en de CX kon op eigen kracht verder dus rustig laten draaien om op temperatuur te komen.
Klepjes rammelen een beetje maar dat is met wat afstelwerk best op te lossen doe ik vanavond even.
Na het eten kuip gemonteerd pak op gezocht en zien te ontkomen aan het kijken naar allerlei programma's die met name de dames in ons huishouden interesseren.

Het eerste ritje richting Bruinisse gemaakt. Terug gekomen een km of 2 van huis vond ik het stationair draaien iets te snelgaan, bijgesteld oeps iets te veel en uit was de CX.
Starten ja dat had ik gedacht even denken, aanduwen dan maar zoals ik 20 jaar geleden ook had gedaan bij diverse andere tweewielers ik was alleen even vergeten dat ik toen ook 20 jaar jonger was. Uiteindelijk is het gelukt. Nog even bij een zeermotorminnende vader langs van 79 die ook nog steeds zelf rijdt op een NX250 en de het vervangen van de distributieketting met belangstelling had gevolgd. ook daar even de motor uit, even bijkletsen en samen de boel weer aanduwen zonder resultaat dus de startkabels maar gehaald thuis. Motor naar huis gereden en in de garage eerst maar om een nieuwe accu en dan kan ik er hoop ik weer een poosje tegen.
Zo iedereen is weer op de hoogte.
Met dank aan allen die op wat voor manier ook behulpzaam zijn geweest kan ik weer verder km maken !

Met vriendelijke groeten,
Gertjan

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 feb. 2009 12:28 
Mooi he, daar gaat het toch om, of niet dan.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 feb. 2009 12:43 
Gertjan
Ben je in het bezit van een universeelmeter dan kan je een heleboel mee testen en storingen opzoeken
Het is moeilijk om dit nu op te schrijven maar als je naar SJK komt krijg jij van mij een snel cursus storingen opzoeken en ook diversen controlles die je moet weten van een CX motorfiets
Verders chapo voor de distrubutie ketting vernieuwen
Vele hebben daar een probleem mee maar Gertjan jij niet meer
groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Peter1
Gast 
#4 | Geplaatst: 21 feb. 2009 16:35 
Mooi gelukt

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 feb. 2009 22:09 
Gertjan,

Mooi dat het gelukt is. Gefeliciteerd!

De Cx heeft een redelijk tot goede accu nodig om te starten. De reden daarvoor is (en als ik het fout zeg wordt ik vast wel gecorrigeerd) dat de snelheid waarmee de startmotor het blok rondtrekt (mede) bepalend is voor de hoogte van de ontsteek-spanning die door de dynamo wordt gegenereerd.

Bij de originele CDI (niet de ignitech) moet deze spanning op wit en blauw boven de 90 en 100 volt wisselspanning liggen. Bij minder blijft de CX goed werken, maar start 'ie veel moeilijker (weet ik uit ervaring)

De Ignitech CDI maakt gebruik van andere spoelen om de ontsteekspanning te bereiken.

Een rare tip.....
Start 'ie niet? Haal de bougies los, blaas even in de cilinder (oude mengsel eruit) bougie erin, starten.

Heeft bij mij gewerkt, toen ik een lage onsteekspanning had.

Harmony,
Hans.
( die voor Gertjan hoopt dat het alleen een slechte accu is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Oeroeboeroe

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 feb. 2009 12:04 | Aangepast door: Oeroeboeroe 
Gertjan,

Ben je toch nog blij dat je hem vorig jaar niet verkocht hebt, en kun je dit jaar weer heerlijk tuffen!
Vervangen van de distributie ben ik (nog) niet aan toe, die van mij staat pas op 44.000 km..
Ik ben blij dat er steeds meer mensen zijn die het gedaan hebben, dat sterkt mij dat het uiteindelijk niet zo moeilijk is, of dat we een enorme bult techneuten hebben...

hup Weg met die pekel, en ietsje warmer!

Groeten,

Dick
Als ik er onderdoor kan rennen is het groter dan ikke...

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Het is gelukt!!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven