Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

lopen op een cilinder

Schrijver udent

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 feb. 2009 15:07 | Aangepast door: udent 
Vandaag geen zin in carnaval, en dus maar eens uitzoeken waarom mijn CX650E altijd eerst op de linker , en dan pas na 1 minuut op twee cilinders loopt.Het werd wel steeds slechter en langer.
Het verhaal van ouwe Jan goed gelezen, weerstand uit de dop. Ik heb een asje gemaakt van messing rond 5 mm x20 mm , wat de weerstand kan vervangen en die erin gezet.
Geen verandering!!!, weerstand ook doorgemeten, was 4,7 Kohm, ok vlg boek.
Dan de bobine doormeten, voor zover dat ging, en vergelijken met andere bobines van mijn duo speed, zelfde waardes. Toch een bobine gewisseld , geen verbetering. Dan viel het me op, dat als de bougie dop op de bougie zit , hij op 1 cilinder liep , en zodra ik onder het lopen, de dop lostrek, en er nog 5 mm vanaf hield , dan doet de rechter cilinder wel mee.Raar!!
Bougie eruit, in de bougiedop , op massa en starten: geen vonk. houd ik de bougie 5 mm van de massa : wel vonk!!
Nieuwe bougie erin , alles gemaakt loopt direct op 2 cilinders.

Conclusie, weer veel te moeilijk gedaan en veel te technisch benaderd, monteer eerst twee nieuwe bougies en zoek dan verder.

Ouwe Jan??? Je kunt wel de weerstanden verwijderen, maar die hebben toch een functie? waarom zitten die erin?

Met vriendelijke groeten , Theo.
theo cx ds

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 24 feb. 2009 16:20 | Aangepast door: MAST 
Theo, zo leren we allemaal wel iets! De weerstanden in de dop zitten er als ontstoring voor de radio (meestal de radio van iemand anders als je langs rijd). De bougies van nu hebben zelf al een weerstand erin zitten (daarom de R op een DR8 bougie). En twee keer 5K Ohm is een beetje teveel van het goede om lekker te starten.
Met dank aan Oude_ Jan en Puk.
Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 feb. 2009 16:30 | Aangepast door: Hansv 
Het onderstaande is eerlijk gejat van www.sobw.nl......

Een vonk is een prima stoorzender. Gelukkig zit hij goed verborgen in een metalen cilinderkop die het grootste deel van de storing afschermt.
Dat de vonk toch nog flink kan storen komt doordat de bougiekabel als zendantenne werkt. Maar daar is óók wel iets aan te doen, namelijk door een weerstand tussen de vonk en de kabel te plaatsen. Vaak zie je bougiedoppen waarop '5k' staat. Dat betekent dat er in die dop een ingebouwde weerstand van 5000 Ohm zit. Die houdt de storing heel behoorlijk tegen, maar kost wel een beetje vonkenergie.

Verwijder de weerstand, en gebruik dan bougies MET de "R"aanduiding. Of laat de weerstand zitten, en gebruik bougies ZONDER de "R" aanduiding.

Samenvattend: De weerstand zorgt voor radio/tv ontstoring.

Harmony,
Hans.
( zelf een beetje gestoord )

PS: Wat MAST dus zei.......
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 feb. 2009 07:21 
Wil ook een duit in de zak doen en dat is Draaid of Loopt hij op een poot.
zij weet het niet maar het is draaijen
Volgens van Daalen
O.J.
Lopen doet een mens of dier
Draaijen is mechanisch
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver udent

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 feb. 2009 19:55 
iedereen bedankt voor de reactie,

stom, dat van die ontstoring had ik inderdaad al ergens gelezen.

Motor loopt weer als een zonnetje, maar ik zal er toch maar nieuwe bougies inzetten wantr een gebruikte , en een die de hele noordkaap heeft gereden en nog 4000 km , zal ik ook maar vervangen.
Gr Theo
theo cx ds

Schrijver dreester
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 feb. 2009 20:35 
misschien domme opmerking maar als je nu de weerstanden uit de dop haalt EN bougie's plaatst die geen R in type aanduiding hebben, dan heb je toch een nog betere vonk?

betere vonk is betere verbranding. toch?

Andre

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 feb. 2009 00:28 
Hey André,
Ik denk dat je buren, als je de motor laat draaien, alleen maar sneeuw op hun HD 200hz Plasma TV zullen zien. Ik erger me ook aan brommertjes, die langs komen knallen. Veel zijn er niet ontstoord en dan maar wachten tot ze voorbij zijn, want m'n beeld / geluid is al die tijd afwezig. Daarom zit er een ontstoorder in de bougie/kap. Volgens mij is het zelfs verplicht.
Corrigeer me als ik het fout heb
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver dreester
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 feb. 2009 06:56 
maar vonkt het beter? dus betere verbranding?

Andre

Schrijver dreester
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 feb. 2009 15:43 
echt geweldig. nieuwe bougie's erin, weerstandjes eruit(de linker schroef in dop zat erg los!), een spiraaltje van een FNV pen en VNN pen erin en hij start geweldig! meteen als een zonnetje draaien, ook als ie koud is. de oude dame is weer een grote stap voorwaarts in het behagen van haar berijder!

Andre

Schrijver ferre
Gast 
#10 | Geplaatst: 27 feb. 2009 07:42 | Aangepast door: ferre 
udent:
Nieuwe bougie erin , alles gemaakt loopt direct op 2 cilinders.

kan je ook het merk en type even meegeven . ik heb precies hetzelfde aan de hand.
alvast bedankt
greetz
ferre

Schrijver dreester
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 feb. 2009 08:19 
ik heb ngk erin. doe ook gelijk die veertjes erin en weerstandjes eruit. werkt echt perfekt!

Andre

Schrijver udent

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 feb. 2009 20:36 | Aangepast door: udent 
voor de CX650E: merk NGK, type: DPR8EA-9

voor de andere europeesche motoren:
Merk: NGK , type: DR8ES-L.

Ik begrijp nu, dat de R in het type, betekend, weerstand in de bougie, dus weerstand moet uit de bougie kap.
Met het doormeten van de bougie , meet ik geen weerstand , ik zal dit nog eens controleren.
theo cx ds

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 lopen op een cilinder

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven