Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Demontage startmotor

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 feb. 2009 21:48 | Aangepast door: Hansv 
Mensen,

Ik heb laatst van Paul een startmotor overgenomen. Prima, niks mis mee. Maar ik wil het ding uit elkaar hebben, schoonmaken, beetje in de verf zetten etc.
Nu, hij is open, de binnenkant (samen met een hoop vuil) is er uit. Beide deksels los, tot zover geen problemen.
Maar ik wil ook de binnenkant goed schoonmaken.
Daarvoor moeten die vaste spoelen eruit. Die zitten vast achter vier metalen platen die elk met een schroef aan het huis vast zitten.
Twee heb ik er los, de andere twee willen niet. Regelmatig inspuiten met WD40 (van buitenaf, beetje bang voor de wikkelingen binnenin) en zelfs aanmoediging met een slagschroevendraaier, niets helpt.
Wat kan ik nog meer doen?

Harmony,
Hans.
( die nu ook een beetje vast zit )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 feb. 2009 21:56 
Hoi Hans ,
Misschien ben je in het bezit of weet je iemand met een zware soldeerbout
daarmee de schroefkop goed warm maken
aan de binnen kant kun je dan met de hand voelen dat het niet te warm word
als hij dan goed warm is snel afkoelen
en daarna gelijk aanmoedigen met de slag schroevendraaier

gr Arnold

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 feb. 2009 23:33 
Arnold,

Ik heb nog een 40 Watt soldeerbout. Misschien een beetje weinig ?


Ik probeer morgen wat.

Harmony,
Hans.
( die het voor vandaag laat genoeg vind )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 maart 2009 20:13 
jammer dat het niet helpt met de soldeerbout (iets te licht misschien
zitten er om de magneten draaden gewikkeld ?? zo niet zou je ook een hobby brander kunnen gebruiken om het warm te maken en snel af te koelen (uitzetten en krimp zijn de grootste kracht die er is )

gr Arnold
(die afgelopen winter de buitenleiding heeft afgetapt)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 maart 2009 20:53 
Hij 's los....

Met een beetje hulp van een monteur in de auto-garage, die vond dat 'ie helemaal niet vast zat. Tja, met zulk gereedschap kan ik het ook !

Harmony,
Hans.
( gaat een schroefje verder )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 maart 2009 22:39 
heel mooi kun jij weer verder met je startmotoretje

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 maart 2009 10:24 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Hans,

Kun je ook zegen of het nodig was om die vaste spoelen eruit te halen? Volgens mij levert dat namelijk - behalve wat vuile handen - weinig op.
Wil je een soepel draaiende startmotor hebben, dan is het veel belangrijker om de koperen vlakjes (volgens mij noem je dat de collector - maar ik ben slecht in benamingen) met heel fijn polijs-/schuurpapier mooi schoon te maken. Natuurlijk de koolborsteltjes vervangen wanneer die eraan toe zijn en de glijlagertjes lichtjes invetten. De boel weer in elkaar zetten en je kent je startmotor niet meer terug

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 maart 2009 12:15 | Aangepast door: Hansv 
Ik had het stoutmoedige plan opgevat om de behuizing van de startmotor in rood en zwart te spuiten. Voor dat soort dingen moet je natuurlijk wel de drie behuizing delen helemaal "kaal" hebben. Dus ik heb met beleid, een slagschroevendraaier en een gepaste hoeveelheid geweld ook de veldspoelen eruit gehaald.
Best wel tricky, want de 'plus' aansluiting moet naar binnen geduwd worden, en dan kan de boel daar een beetje afbreken, waarna het weer vastzetten natuurlijk een hele uitdaging is.

Het had misschien niet gehoeven, als ik met afplaktape sommige delen helemaal ingepakt had. Maar dat is een beetje achteraf gepraat.

Het vuil is er nu uit, de collector is met de dremel 'fijn' opgeschuurd, en het hele ding zit er steeds beter uit.

En ja, ik weet dat de buitenkant van de startmotor de 'min' pool van de motor is, en zal er voor zorgen dat er een goede geleiding tussen de verschillende delen van het huis onderling, en het frame van de CX is.
Dus op bepaalde plekken moet de verf er toch weer af....

Of 'ie straks ook werkt weet ik niet.....

Harmony,
Hans.
( die het resultaat wel eens op z'n logbiek zal plaatsen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 maart 2009 13:03 | Aangepast door: A Koopmans 
Hoi Hans,
ik wil niet betweterig over komen maar de collector moet wel rond blijven(cilindrisch) dus moet hij eigenlijk net nagedraaid worden op een centerdraaibank
dan krijg je een oppervlak waar de koolborstels hun stroom op kwijt kunnen
wat belangrijk is , is dat er geen verbingen onstaan tussen de koperbaantjes van de collector onderling want dan worden er 2 windingen kortgesloten en zal de startmotor zijn vermogen niet leveren dus even goed kijken of er geen verbindingen ontstaan zijn door het dremelen
wat beter werkt is de rotor met de aandrijfas in een boormachine zetten en dan met een niet te hoog toerental laten draaien en met fijn schuurpapier de collector polijsten dan blijf je namelijk in de diameter werken (bij gebrek aan een centerdraaibank)
als de ronding niet meer in de collector zit gaan de koolborstels eigenlijk een beetje springen waardoor de slijtage van de borstel hoger word en het overbrengen van de electrische stroom minder (kleiner aanrakings vlak)
het oppervlak van de koolborstels is daar ook op berekend (meestal 50% overcapaciteit) anders slijten de koolborstels te hard

Dit geld voor alle electro motoren en startmotoren met koolborstels voor zover mijn kennis reikt
andere meningen zijn welkom

gr Arnold

ps hier kun je horen en zien hoe het werkt alleen het gedeelte van de bendix is intern door onze cx opgelost
dat zijn die asjes met veertjes waar al vaker over gesproken is
aan het einde van het filmpje zie je wel de opstelling van die veertjes en rolletjes vergelijkbaar met de tekening in het w.p.h.
www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/startmotor werking.wmv

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 maart 2009 14:21 
Arnold, bedankt voor de tip.

Mijn leraar Electrotechniek, dhr. Bak en mijn leraar Theorie, dhr. De Vries, vertelden in de jaren '70 al hetzelfde op de LTS in Alphen a/d Rijn....

Ik zal morgen even een centerdraaibank aanschaffen, of anders een kolomboormachine.


De krassen die in de collector zaten zijn nu wel allemaal verdwenen. en daar zaten aardig wat (relatief) diepe krassen bij.
Ik ben er nogal zeker van dat DAT gedeelte redelijk onder controle is, maar zal het nog eens na-schuren...
Onder het motto: "Better save than sorry"

De ruimtes tussen de collector zijn schoon gekrabt. Eerst met een kleine schroevendraaier, daarna nog eens met een mini-priem.

Het komt wel goed..... (hoop ik )

Harmony,
Hans.
( als het wel werkt, heb ik een mooie startmoter, als het niet werkt, heb ik toch een hoop geleerd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 maart 2009 19:14 
nou Hans ben ik blij dat ik het ook goed heb onthouden

gr Arnold
(die misschien toch minder op school heeft geslapen als gedacht )

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Demontage startmotor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven