Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

LET OP -LET OP -bij verwisseling olie filter

 
Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 maart 2009 11:50 | Aangepast door: ouwe_jan 
Bij diversen demontage van motoren is mij een zeer grote probleem naar voren gekomen .Bij het demonteren van de OLIEFILTER blijk dat de STALENRING niet meer aanwezig te zijn
MAAR OK dat de veer te kort is
De stalen ring is er voor dat de rubberen afdichting goed word afgesloten daar anders de olie linia zonder het filter naar de draaijende delen word gebracht,maar de veer heeft ook een functie en is dat de stalen ring onder spanning word gehouden
Let A.U.B.op de RING en VEER
Nu de maten die het moeten zijn.
De ring is 30x20x2 m/m of een slotring waar het gat te klein is en deze even opmaat vijlen.
voor de leken 30 breed ,een gat van 20 en dik 2 m/m
De veer moet 25 m/m lang zijn
voor de goede spanning op de afdichting
Verders bij diversen olie filters een te korte veer tegen gekomen
Die van vandaag spant de kroon
13 m/m maar en deze moet 25 m/m zijn.
Club leden kijk hier even naar als je je motor lang wilt berijden
Draaij de filter er af en controlleer dit even
Het is een fluitje van een cent en je weet meteen of het goed is
het kost je aan een heel klein beetje olie
groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 maart 2009 12:36 
ouwe-jan, 90% van de cxen rijdt zonder die ring, dus probleem is bekend.

wat ik ook vaak zie is dat de veer en filter verkeerd om zijn gemonteerd.
bij deze opstelling ze je vaak wel meer problemen.

Ring is trouwens gewoon te bestellen, maar wordt vaak met het filter weg gegooid omdat deze er aan blijf plakken.

De betere filters kunnen zonder ring, maar als je een goedkope filter monteerd is het zeer zeker aan te bevelen om die ring er te hebben zitten.

Dus mensen, Ouwe jan zegt het niet voor niks, ik kan het alleen maar bevestigen.

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Peter1
Gast 
#3 | Geplaatst: 5 maart 2009 07:32 | Aangepast door: Peter1 
Ik zal het eens nazien hoe het bij mij zit.
Hij staat toch stil/zonder olie nu
Bedankt voor de tip

@Marco: wat zijn de betere en de mindere filters?
Altijd wel handig om te weten
Volgens mij heb ik die van CHAMPION.

Schrijver Znoek
Gast 
#4 | Geplaatst: 5 maart 2009 22:07 
Ik ben blij dat dit nu komt, want ik heb juist olie en filter gekocht. volgende week ga ik deze placeren. hoe zie je of de filter verkeerdom zit??? wat kan je doen als die stalen ring blijkt te ontbreken?
groetjes,
(en nu maar hopen dat het allemaal erin zit bij mij he)

Schrijver udent

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 maart 2009 20:03 
mijn veer was 20 mm hoog, maar de filter werd nog zeker 10 mm aangedrukt, dus ik denk dat de spanning op het filter wel voldoende is.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Znoek
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 maart 2009 20:03 
mijn veer lijkt 20 mm lang, te kort dus? een stalen ring was er niet, kan iemand daarvan de maten opt forum smijten want ik wil er zelf eentje maken. (foto's mag ook met latje erop)
groetjes en bedankt,

Schrijver leuvie
Gast 
#7 | Geplaatst: 18 maart 2009 19:32 
Eehm, misschien een beetje dom, maar ik kan alleen iets echt onthouden als ik het begrijp:

Komt de olie nu door de bus met gaatjes en wordt dan vervolgens door resp gaatjes en filter geperst? Waarom zou de ring dan de rubber ring afdichten? Het lijkt bij mij niet mogelijk voor de olie om aan het eind vd bus vrij OM t filter te stromen. Dat zou die ring niet erg noodzakelijk maken toch? Of zie ik iets om het hoofd? Wat is de volgorde?

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 maart 2009 20:36 
Hoi Leuvie,

Ikzal proberen het te verklaren
de olie pomp van een cx of gl is een rotor pomp
deze is in staat om een zeer hoge druk op te bouwen zeker wanneer de pomp in goede staat verkeerd. deze druk komt door de bout met gaatjes in het olie filter terecht
als door een vervuild (heel erg vervuild,waar de olie dus niet meer doorheen kan)de druk hoger word dan de kracht van de veer zal de olie tussen het filter en het blok door sijpelen zonder dat er iets kapot gaat
Natuurlijk is dit slecht voor het blok en voor dat het zo ver is hebben wij het filter al vernieuwd
dan de volgorde
1 eerst de veer (drukveer )
2 ring (zorgt voor de exate overbrenging van de druk op het oliefilter en voorkomt het kantelen of klemmen van de veer op de bout)
3 het oliefilter (word dus tussen de ring en het blok opgesloten)

zo word het hele spul dus op zijn plaats gedraaid (vergeet de o-ring niet en gewoon vast aandraaien niet te vast de o-ring sluit heus af als hij goed schoon is )
de reden van lekkage is meestal vuil en niet het te los aandraaien van het filter

gr Arnold (die hoopt het duidelijk gemaakt te hebben)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 maart 2009 21:30 | Aangepast door: Floris 
plaatje
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver jowan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 april 2009 00:14 
Bij mij zijn zowel de veer als de stalen ring afwezig.

Dat wordt weer onderdelen bestellen en afwachten

Groetjes,

Johan.
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 april 2009 21:36 
Ik heb zowel stalen ring en de veer nog. Toch zie ik nu (na zeer lange tijd) rond het filter wat vettig vuil. kan het zijn dat hij wat olie "zweet"? of moet ik het porbleem verder zoeken.

Adiòs pjot. (die op de terugweg niet weer stil wil komen te staan)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 LET OP -LET OP -bij verwisseling olie filter

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven