Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppelingsveren

 
Schrijver Peter1
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 maart 2009 13:44 
Ik kan het niet terug vinden, maar toe hoever/startk moeten de koppelingsveren vastzitten?
En het WPHB heeft het over:
'stel de speling in de koppelingsplaten correct af'.

Wat wordt hiermee bedoelt?

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 4 maart 2009 14:18 
het afstellen v/d kopp.platen gebeurt met de handel en schroef en de kabelversteller.
de zg. koppelingsveren moeten een bepaalde lengte hebben en daar kan je niets aan verstellen. die zijn meestal in orde!
succes, theoj

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 maart 2009 14:26 
en de bout bovenop de veren op de koppelingskorf zelf moet je erin draaien tot hij niet meer verder kan! (en wel op moment volgens WPHB)

stellen inderdaad met de schroefdraad bij het blok en aan je hendel
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 maart 2009 14:46 
het staat hierboven wel vermeld, maar kan mischien niet goed begrepen worden.

De enige afstelling die je kan regelen is de speling op de kabel.
Als je dat goed hebt, dan is de druk stift op het lager vrij. Dit is het enige wat gesteld dient te worden. De veren zijn een vast gegeven. Daar kan men niets aan veranderen.

Zorg dat het armpje naar de kabel een vrije slag heeft. Dit is terug te voelen aan de handel. Hier moet een paar mm vrije slag voelbaar zijn. In de regels is het dan zo dat de kabel 1mm vrij bewogen kan worden in de stelschroef bij het handvat. Dan zit je wel goed.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Peter1
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 maart 2009 15:47 
Ik heb het over de koppelingsveren.
De boutjes die daar doorheen gaan, moeten dus helemaal worden aangedraaid.


En met het stellen 'van de
de speling van de kopplingsplaten', doelt men dus op afstellen met de boutjes/schroefjes aan stuur en blok.

oké, duidelijk.


Dan weet ik niet wat ik verkeerd heb gedaan met het terugplaatsen van de koppeling, maar ik krijg helemaal geen beweging in/met de koppelingsplaten.
Ik heb zelfs de kabel met de hand aangetrokken, maar...niets!?
Ringmoer te strak?
Daarom dacht ik dat de boutjes die door de koppelingsveren gaan, misschien te strak zaten aangedraaid.

Schrijver Peter1
Gast 
#6 | Geplaatst: 4 maart 2009 15:51 

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 maart 2009 17:14 
Nee die moeten gewoon strak aan gedraaid worden. Dus dat klopt. Vraag is nu waarom het niet wil bewegen naar achtern toe.

Zit jouw pen wel goed in de deksel voor in? Zit soms vast.
Is die wel gangbaar?

Dan heb je de centrale moer wel goed aangedraaid, die zit achter de lagerhouder. Als die daar tegen aan zit zal jij nooit de zaak in kunnen knijpen.

Is de korf helemaal vrij, zit daar niet toevallig een moertje perongeluk. De drukplaat moet naar achteren kunnen. Dat heeft een reden als dat niet wil.
Kijk of je alles goed gemonteerd hebt.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver beussie
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 maart 2009 18:06 
tja als je de plaat waar het kogellager in zit eens helemaal omdraaid dan komen de koppelingsveren ook wat losser te staan en kan je wel koppellen.
Oftewel je hebt de Voorplaat verkeerdom gemonteerd, volgens mijn bescheiden Mening.
groeten Beussie.

Schrijver Peter1
Gast 
#9 | Geplaatst: 4 maart 2009 18:09 | Aangepast door: Peter1 
undefined:
Nee die moeten gewoon strak aan gedraaid worden. Dus dat klopt. Vraag is nu waarom het niet wil bewegen naar achtern toe.

Oké


Zit jouw pen wel goed in de deksel voor in? Zit soms vast.
Is die wel gangbaar?


Die is gangbaar. Gaat goed er uit en weer terug.



Dan heb je de centrale moer wel goed aangedraaid, die zit achter de lagerhouder. Als die daar tegen aan zit zal jij nooit de zaak in kunnen knijpen.

De centrale moer is, naar mijn inziens, goed aangedraaid, er zit ruimte tussen(zie foto)[/quote]

Is de korf helemaal vrij, zit daar niet toevallig een moertje perongeluk. De drukplaat moet naar achteren kunnen. Dat heeft een reden als dat niet wil.
Kijk of je alles goed gemonteerd hebt.
[/quote]
Ik ga hem loshalen en eens nakijken.

Dus zoals ik het van je begrijp zou het drukstuk, bij het inknijpen van de koppeling, beweegbaar moeten zijn door de drukstift?






Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 maart 2009 19:21 
voor de mede kijkers de laatste foto geeft aan dat de koppeling goed moet werken. de ruimte tussn het druktablo moet 5 m/m zijn of meer als de platen versleten zijn
Je kunt dit ok controlleren als je de vier boutjes er uit draaid en veren eraf haat ,dan moeten de boutjes houders te meten met een schuifmaat 23 m/m lang zijn dat is gemeten in de ingang waar de drukveer over heen gaat is deze langer als 26 m/m dan zijn de platen echt op
Dit vanmiddag bij een sloopmotor nagemeten en deze koppeling was geheel op
groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Peter1
Gast 
#11 | Geplaatst: 5 maart 2009 19:51 
Bedankt O.J, ik ga de opgegeven maten controleren.


Ik begrijp dat je de vier boutjes die door de veren gaat, helemaal moet aandraaien, maar als ze wat losser zitten, werkt de koppeling gewoon(of zeg/doe ik nu iets wat niet echt 'slim' is).

Ik begrijp nu ook blijkbaar de werking niet meer zo.
Als ie dus strak zit aangedraaid op de as en ook strak in de veren zit, hoe moet de drukstift dan beweging in dit geheel krijgen?

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppelingsveren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven