Afgelopen week ben ik er achter gekomen dat er twee verschillende type's cardan klokken zijn met de driebouts bevestiging. Ik heb het dus niet over de 4 bouts bevestiging.
Als bij een GL500 de cardan kapot liep dan monteerden we gewoon een CX cardan. Maar wat blijkt. Bij de CX/GL650 modellen zijn er twee types gebruikt. De 3 bouts en 4 bouts. Ik ging er van uit dat de 3 bouts altijd gelijk is aan de CX-E en GL 500. Niet dus.
Van de drie bouts cardan zijn er 3 typen in omloop.
type 1 die van een CX500
type 2 die van een GL500 / GL650 CX500e en CX650E
type 3 die van een GL650.
Wat ze gemeen hebben is dus de aansluiting op de achterbrug. Maar dan houd het wel op. De drie bouten dus
Een CX cardan past altijd op een GL500 cardan en op enkele CX GL650 type's
Maar ik heb dus nu een type gezien waar dus een as van 17 mm is. Normaal is deze 15 mm . Ook de aansluiting op de achterbrug is afwijken. Zelf het kroon tandwiel is aangepast.
Dus heb jij een 650 type met een as van 17mm weet dan dat je alleen dat type kan monteren. Die van een CX en of GL500 kun je dan vergeten.
Ook hiervan heb ik foto's gemaakt. Ik moet er alleen nog even een goed verhaal van maken.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html