Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Help : oliefilterbout muurvast?

 
Schrijver Znoek
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 maart 2009 20:48 | Aangepast door: Znoek 
Dan begin ik vandaag eindelijk aan de oliewissel en loopt alles gesmeerd (lol) tot die oliefilter eraf moet. een standaardkwaal denk ik, de bout zit muurvast, sleutel draait bijna door, waterpomptang en griptang klaren de klus ook niet. er zit nu veel wd 40 op dus mss morgenvroeg wel resultaat?
wat kan ik anders nog doen? gleuf slijpen? twee platte vlakken slijpen?
moer oplassen terwijl bout in blok zit?
ik weet het niet.
stomme bout
als hij eruit is volg ik mijn vaders voorbeeld en laat er een dikke moer oplassen + chromeren.
groetjes

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 maart 2009 21:32 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Standaard kwaal? Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Wanneer heb je hem voor het laatst los gehaald? Je hoeft die bout namelijk absoluut niet vast te zetten. Losjes handvast is meer dan genoeg.

Hoe je dit probleem op moet losen, weet ik helaas ook niet. Toch maar weer voorzichtig proberen de bout met een goed passende ringsleutel/dop los te draaien. Je draait toch wel de goede kant op

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 maart 2009 21:37 
Voor mij een bekend verhaal. Het probleem is dat de originele honda bout een te kleine en te zachte kop heeft die makkelijk kapot te draaien is. Ik heb het zelf eens los gekregen door met wat gepast geweld en een stuk hout het hele olie filter huis een paar slagen te draaien. Er zit een kleine kans in dat je de vinnen beschadigt maar een ander olie filter huis is makkelijk t everkrijgen.

Op Ebay in de US kan kan je reglematig voor niet zo duur een andere bout kopen. Deze is van harder staal met een groteer 17mm kop. Die gebruik ik nu al jaren en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 maart 2009 21:44 
De oliefilterbout zelf niet verdraaien. Dat geeft alleen maar schade aan de kop van de bout.
Een 'strop' om het oliefilterhuis en de zaak is heel gemakkelijk los te draaien.
Niet slaan op het oliefilterhuis; dan krijg je ook alleen maar schade.

Let bij het vervangen van het oliefilter op de adviezen van oude Jan; kijk of de veer de juiste lengte heeft en of de drukring tussen die veer en het oliefilter nog aanwezig is. Controleer dan ook gelijk even of het overdrukventiel in de oliefilterbout nog gemakkelijk opent.
Het gaat allemaal in 1 handeling door.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 maart 2009 22:29 
Er zijn verschillende manieren om het olie filterhuis los te krijgen een er van is een goede klap met een hamer op de kop van de moer ,de tweede is een moordenaar of een klemtang op de ronding van het ventiel te klemmen en de derde is een wurgtouwtje om het filter huis heen en met een koevoet of een zware schroevendraaier hem los de krijgen ,nog een de sleutel die je gebruikt of een goede dopsleutel maak er een verlenging aan en je zult zien dat de bout los gaat
wil het niet lukken kom dan maar naar wieringerwerf en ik doe het voor jou gr o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 maart 2009 23:10 
hoi ik heb het gedaan met een moordenaar (sokkentang) erop dan wil hij wel (is de moer ook meteen naar de kloten). heb nog wel een nieuw oliefilterhuis met bout liggen in dat geval...

gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Znoek
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 maart 2009 07:03 
Oke mannen, ik zal deze morgend een strop halen bij onze plaatselijke garage en eens proberen het hele huis te verdraaien. daar had ik al aan gedacht maar ik durfde het gisteren niet doen omdat ik niet wist of het huis zonder weerstand volledig rond kon draaien...
als de bout eruit en nog ok is volg ik de procedure die hier op de site staat van mijn vader : kop rondvijlen, dikke moer oplassen, chromeren. is het om zeep dan ga ik op zoek naar ander materiaal
ik heb deze cx juist gekocht dus ik weet begot ni hoelang die bout daar al zit te zitten ( en mij te pesten)
groetjes,

Schrijver Znoek
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 maart 2009 07:14 | Aangepast door: Znoek 
foto's van de werken:
DE bout:

spatbord gepoetst en ingesmeerd met rutex:


plaatjes blok herschilderd:



je moet toch iets doen als je niet voortkan he

Schrijver Znoek
Gast 
#9 | Geplaatst: 11 maart 2009 10:08 
De filter is los, de bout eruit, ik had meerdere mogelijkheden maar de simpelste werkt het beste: plankje en hamer. dat deed het!
bedankt voor alle tips.
over de inhoud, de filter was goed om zeep, de veer is te kort, 2 cm lang, een stalen ring is er niet? de afdichtingen waren ok.
foto's:




Schrijver Znoek
Gast 
#10 | Geplaatst: 11 maart 2009 15:20 
update: de moer is al op de bout gelast door ne professional uit de buurt, gratis, die beste man heeft hem zelfs proper afgeveild en gedraaid, nu nog chromeren en al zeg ik het zelf, hij wordt mooier als die van mijn vader
foto's:


Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 maart 2009 16:46 
Dat komt goed jong, 't beste is regelmatig eens losdraaien en filter wisselen, en gewoon vast draaien zonder te overdrijven. 75 procent van alle mechanische miserie komt door alles te vast te willen zetten...
Waar en hoe laat jij dat chromeren?
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Znoek
Gast 
#12 | Geplaatst: 12 maart 2009 19:59 
chromeren gebeurt bij een klein bedrijfje in mechelen = lakenmakersstraat 126
zo'n bout polijsten ze en chromeren ze voor ocharme 3 euro.
als het proper gedaan is sleutel ik zoveel mogelijk chromé onderdelen van men cx en gooi ik die daar ook binnen. bv spiegels enzo want er zitten krasjes in.
hoe properder hoe mooier niet

Schrijver Znoek
Gast 
#13 | Geplaatst: 12 maart 2009 20:01 
+ die bout zoals hij nu is gaat nooit meer vastzitten hoor hij is gelast met tig = voor het leven!

Schrijver Znoek
Gast 
#14 | Geplaatst: 13 maart 2009 10:00 
foto van de ring en veer, veer zat er in, ring moet ik nog wat bijveilen, dan past hij.


Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Help : oliefilterbout muurvast?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 1 [ Andre Post ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven