Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

montage startmotor, maar hoe?

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 maart 2009 23:03 
Okay,

De startmotor is geschuurd, gespoten, schoongemaakt, en het resultaat is minstens redelijk te noemen. Ik moet de vuile vingers er nog afpoetsen, en dan is 'ie klaar.
Ik denk zelfs dat 'ie het nog doet ook, maar...

Milli-amps, 5-12 Volt, besturings signalen, zwakstroom, stelt allemaal niks voor, doe ik gewoon. Ja, zelfs voor een Amp-je of drie deins ik niet terug.

Maar nu. 12 Volt op een startmotor wat met een zwaar relais gekoppeld wordt, met niet kinderachtige aansluitkabels. Dat trekt echte amperes. Hele, en een boel zelfs, denk ik.

Hoe kan ik dit aansluiten zonder dat ik het risico loop dat er ergens een flinke vonk ontstaat, accu of zo, waarna ik blijf staan met een startmotor, maar CX-huis-schuur en alles erom heen afgefikt is? Dit is meer electriek vermogen dan ik gewend ben.

Misschien een wat stomme vraag..., maar liever stom dan een extra uitdaging...

Harmony,
Hans.
( weet echt, echt niet alles )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 maart 2009 23:33 | Aangepast door: Paul van Leeuwen 
Hans,
Niet te benauwd daarmee.

Aansluiten, gewoon een originele startmotor + kabel gebruiken en de behuizing v/d startmotor seriuus aan de + v/d accu leggen, vervolgens resoluut de + kabel tegen de accu, twijfelend de + kabel tegen de + v/d accu houden geeft inderdaad een oud en nieuw gevoel.

Paul

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 12 maart 2009 23:33 
Hans, het valt reuze mee hoor. Koppel eerst de accu klemmen los. Verwijder desnoods de hele accu. Dan kan er niks gebeuren.
Monteer de startmotor, verbind de massakabel met het relais. Plaats daarna de accu weer op zijn plek en sluit de accukabels weer aan. Eerst de plus, dan de min.
De stroom die kan gaan lopen als de startmotor wordt ingeschakeld, is best groot. Dat klopt. En het relais zit er ook niet voor niets. De kabel naar de startmotor is niet voor niets zo dik! Stel de weerstand van de kabel is 0,2 Ohm.
Reken even mee; I= U/R --> I=12/0,2 -->I=60A
Zolang je geen contact maakt tussen de plus en de min van de accu is er niet zoveel aan de hand. En een vonkje is alleen een probleem als je schuur vol zou hangen met benzinedamp. Goed ventileren dus.
Succes met het terugplaatsen van de startmotor, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 maart 2009 23:40 | Aangepast door: Erik1 
Heey Hans,

Op school laten wij de werking van een losse startmotor altijd zien met startkabels. Gewoon vol op er op. leg je startmotor op iets zachts zodat hij niet beschadigd en zet je voet er op, tik dan de aansluiting van de startmotor aan met de startkabel.

Als hij nou draait is dat nog geen garantie dat hij het ingebouwd ook goed doet, hij draait immers met testen onbelast.

Suc6

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 maart 2009 00:59 
Hans,

Zo een startmotor heeft toch maar 2 aansluitingen?!
Zoals al geadviseerd; twee draden, desnoods gewoon stug electradraad 2,5 mm2 , goed vastzetten van de draden op de startmotor.
Daarna de min stevig op de accu vastzetten en dan testen door met de hand de plus tegen de accupool te houden.
Trekt helemaal niet zoveel stroom hoor.
Dat komt pas als er kracht gezet moet worden om dat cx blok rond te tornen.

Ik geloof wel dat jij daar uitkomt, je hebt tenslotte al zoveel mooie dingen laten zien, dit zal vast ook goed gaan.

Tenslotte mag al dat werk en gepoets niet voor niets geweest zijn.

Laat ons vooral weten hoe je tests verlopen.

Groet, Joost Hilders.
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Dinges
Gast 
#6 | Geplaatst: 13 maart 2009 07:43 
Hans, je hoeft je voor het aansluiten geen zorgen te maken.
Alles is mooi schoon neem ik aan na al het gepoets, dus geen rommel of oxidatie op de aansluitingen (overgangsweerstanden) dus daar zit je goed.

Zolang er nu niemand met contact aan en aangesloten accu op het startknopje drukt terwijl jij de bedrading aansluit loopt er geen stroom (daarom zit dus dat relais daar) en hoef je voor vonken niet bang te zijn.

Kortom, alle draadjes op de goeie plek en deze stevig vastzetten evt likje vet ertussen, en als laatste de accu weer aansluiten. Kan niks gebeuren.

Het is simpelweg een questie van nauwkeurig werken en ik geloof dat dat aan jou wel besteed is.

Succes, straks weer een klus naar tevredenheid afgerond moet je maar denken

Groet Dennis

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 maart 2009 07:58 
Daar is hij weer met een oplossing voor iedereen
als de startmotor mooij opgeknap is dan zijn er een paar dingen die je dan wel even moet doen .
Er zit een beugel waar de startmotor aan vast gedraaid word met twee boutjes ,de aansluit vlaken daar van dus ook van de startmotor moeten wel even goed blank worden gemaakt .bij montage
En weet uw nou waarom dat is de massa van de startmotor ,want verders heeft deze geen massa aansluiting
Heeft uw dat gedaan dan zal de start motor altijd voor 100% werken
gr;o.j.
P/s vonken hoeft niet altijd een brand of explosie te doen onstaan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 maart 2009 08:37 | Aangepast door: marcobecker 
Zie niemand is bang, ik zelf houd voor de test gewoon de startmotor in de hand en druk die op de accupool samen met een schroeverdraaier om zoedoende de stroomkring te sluiten. Let op dit heb je niet van mij he. Vonken, is mijn lust en mijn leven.
Let wel even op het verhaal van ouwe Jan, dat is wel belangrijk.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 maart 2009 15:26 
Nou mensen,
bedank voor de adviezen.

Gerustgesteld door alle bemoediging en advies heb ik zojuist de startmotor ergens tegen het frame gehouden, en met de andere hand de aanvoerdraad tegen de plus pool van de accu getikt.

Er gebeurden twee dingen,
ten eerste : KNETTER-vonk, direct gevolgt door ZWOEIiiiiiiiii. Met andere woorden, het geheel werkte zoals het hoort.
Daarna volgens de regelen der kunst de oude startmotor verwijderd, en de gereviseerde geplaatst.

Start knop..... en verhip... het lijkt wel of de CX veel vlugger start. Inbeelding, of toch ergens een beetje feitelijkheid? Wie het weet mag het zeggen.

Ik ga verder met de originele startmotor uitelkaar te halen en in elkaar te zetten.

Harmony,
Hans.
( hmmm - VSR : Versteegt Startmotor Revisie...... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 13 maart 2009 16:35 
He Hans je gaat onder mijn duiven schieten
Maar alle gekheid op een stokje
wanneer kom je weer naar mij toe dan gaan we gewoon weer verder met de les waar we geeindigt waren
Er is nog zoveel wat je moet en kan doen
Neem wel je startmotor mee plus nieuwe koolborstels
groeten M.O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 maart 2009 16:37 
Het klopt, sommige oude startmotor halen niet meer het juiste toerental om de motor te starten.

Het kan zijn dat ze vuil zijn van binnen. Maar het kan ook zijn dat ze geen goede massa hadden.
Soms kan er ook een wikkeling kapot zijn. Dat zal je zo niet kunnen voelen in de hand.

Vooral de CX heeft de snelheid nodig om te starten. Zo kan hij een vonk ontwikkelen. Bij de GL is dat niet het geVal. daar is de accu die een vonk maakt.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 15 maart 2009 12:18 | Aangepast door: Hansv 
Welnu, alles zit op z'n plaats, en alles doet het weer.
startmotoren
Een korte beschijving van het hoe en wat, met plaatjes en zo, is te vinden op mijn Motorlogboek

Harmony,
Hans.
( die de tweede startmotor uit elkaar heeft )

P.S.
Waarom worden sommige afbeeldingen niet verkleind? Dat blijven me toch gigantische foto's, en ik ben daar meestal niet zo blij mee.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Peter1
Gast 
#13 | Geplaatst: 15 maart 2009 12:42 
Mooi dat alles naar behoren werkt
Goede duidelijke uitleg op je gegeven site.
Misschien ga ik ook maar eens een 'oude' startmotor' onderhanden nemen.

En dat de rest van de motor er oud uitziet...achja...een jonge bestuurder er op zetten?

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 montage startmotor, maar hoe?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven