Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Stroef schakelen + koppeling opt einde?

 
Schrijver Znoek
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 maart 2009 22:03 
Vrienden, er ligt nog een laatste iets op mijn maag...
ik ben vandaag een eerste grote toer gaan maken met mijn cx en merk dat hij tamelijk brut schakelt, al draaiend bijna niet in neutraal te krijgen is (gaat erover, naar eerste of tweede )
en de koppeling zit echt op het einde van de handel, als ik ze losser zet vanonder, dan blijft hij trekken in eerste, zelfs met volledig toegeknepen handel.
komt dit allemaal omdat hij een paar maanden gerust heeft, of is er echt iets mis met mijn koppelig / versnellingen?
groetjes,
de ongeruste.

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 maart 2009 22:58 
Staat je kabel niet te los?
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 maart 2009 06:23 
Erik nog nooit een koppellingskabel afgesteld oh oh het eerste wat je leert bij een motorfiets en dat is een Honda
Afstellen is wel een sicuur werkje
bij de koppellingshandel zit een verstel bout deze moet je eerst de gote draai ring loos maken en naar de kabel toe draaijen dan de stelbout geheel indraaijen,als je nu de handel intrekt dan heb je geen tegen druk dus de koppelingkabel is slap
Daargaan we verder bij de koppellings huis zit een stelstuk deze heeft tweemoeren met de sleutel 12m/m zorg dat je er twee sleutels van hebt want deze moeten van elkaar los gedraaid worden,sleutel 10 m/m ook er bij voor stelstuk vast te houden bij de afstelling.
draai nu de onderste moer naar beneden zover dat de ongeveer bij de bovendste handelplus minus 2 m/m ruimte hebt,ja en nu komt het de binnen kabel kan een beetje uitgerekt zijn endaarom de onderste moer niet verder dan een centimeter van de uit einde van de stelbout draaien want de rest doe je dan met de stelbout aan je koppelings handel,Denk aan die vrijenslag van ,als e daar mee bezig bent af en toe even de koppelling in knijpen,is alles naar wens gebeurd het anderen moertje op de anderen vast zetten en daar zijn die twee 12 sleutels voor nodig
Start de motor trek de koppeling handel in en probeer of de eerste versnelling makelijk gaat dan de contramoer bij de handel handvast draaijen en rijden maar
P/S. bij een koude motor zeg ik altijd ga eerst naar zijn tweede versnelling en dan naar de eerste dat komt dan is de olie nog strooperig als deze warm is gaat het veel makkelijker
pas wel op als je de kabel te strak heb afgesteld hebt kan de koppelling slippen en als deze te slap afgesteld staat dan krijg je hem haast niet in zijn versnellling
Controlleer de kabel maandelijk op rafels van de binnen kabel vooral bij de koppelings handel en geef af en toe wat olie op dat punt
hoop dat je er wat aan hebt
groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Znoek
Gast 
#4 | Geplaatst: 17 maart 2009 07:22 | Aangepast door: Znoek 
wow, ik had gewoon wat geregeld met die twee moeren van onderen... Het resultaat is geen speling en zwaar schakelen, of beetje speling en kruipen in eerste.
Ik zal ouwe jan zijn hele werking eens uitproberen. dus het is gewoon de afstelling die wat verkeerd zit. das al goed nieuws. ik zal het vandaag eens proberen en houd jullie op de hoogte.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 maart 2009 08:26 
Als je bij de handel van de koppeling in knijpt en deze gaat er zwaar
dan is de binnen en buiten kabel verroest of stuk Controlleer dat eerst
Wil je het zeker weeten dan moet je de kabel geheel demonteren en veel olie geven en op en neer van de binnen draad tot dat deze licht schuift anders een nieuwe koppelings kabel kopen en deze monteren
Denk om de juiste type er bij door te geven zit nogal veel verschil in lengte
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Znoek
Gast 
#6 | Geplaatst: 17 maart 2009 11:27 | Aangepast door: Znoek 
dat is het probleem niet, met kabel en handel zijn niets mis, het is gewoon de lengte, aangrijpingspunt ligt op het einde van de handel ( bijna niet ingeknepen dus) en anders kruipt hij... + beetje stoef schakelen doet ie ook ...

Schrijver Znoek
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 maart 2009 16:47 | Aangepast door: Znoek 
Ik ben de motor net gaan halen, en vooral in het begin had hij het weer erg, dat kruipen, ik viel er zelfs stil van.
ik heb ouwe jan zijn techniek toegepast en het is beter nu, ik graak in neutraal en het gekruip is weg.
wel heb ik gemerkt dat de onderste moer + schroefdraad kabeleind zwaar kapot zijn? een andere moer kan ik er niet opzetten door de bol aan het einde van de kabel, dus laat ik het maar zo.
heb je die onderste moer echt nodig?

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 17 maart 2009 17:40 
Is je olie niet te dik? Moet 10W40 zijn.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Znoek
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 maart 2009 17:58 
hehehe er zit nieuwe 10W40 in van een officiele dealer

Schrijver Peter1
Gast 
#10 | Geplaatst: 17 maart 2009 18:03 
Als er verschillende types olie in hebben gezeten, kan de afzetting ook averechts/tegen elkaar werken.
Misschien eens een 'oliespoeling' gebruiken en dan nieuwe olie er in doen.

Schrijver udent

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 maart 2009 19:50 
Nog twee mogelijkheden:
1 de binnen kabel is gedeeltelijk gebroken, en met minder goede draden van de binnen kabel, rekt de binnen kabel en komt de koppeling net vrij, en je kan niet meer schakelen bij stilstand, heb ik zelf vorige week ervaren. onder bij de koppeling hevel zit een rubber hoes over de binnen kabel , kijk daar eens onder!!
2 Misschien is je motor omgevallen , en is de koppelings handel verbogen, bij een CX 650 E , moet het uit einde van de handel 11 cm van het handvat staan, beetje warm maken en een pijp erop en je buigt hem zo goed.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Znoek
Gast 
#12 | Geplaatst: 19 maart 2009 09:37 
de kabel is prima, niks mis mee, de handel vanonder ziet er onbeschadigd uit... na de afstelling gaat het al beter. maar soms krijg ik hem onderweg al draaiend toch niet in zen neutraal. en dat kruipen in eerste bij koude motor wil hij nog steeds een beetje.
ik zal ze wel verder losrijden zeker?

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Stroef schakelen + koppeling opt einde?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven