Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Roest te lijf

 
Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#1 | Geplaatst: 23 maart 2009 14:50 
Je zult het kennen, her en der roestplekken op het frame. Je kunt natuurlijk de hele motor strippen en het frame laten stralen en poedercoaten maar dat is uiterst tijdrovend en zal niet echt goedkoop zijn. De vraag is dan ook wat is een slimme manier om de roestduivel een beetje in toom te houden. Zelf denk ik de roestplekken met de staalborstel en novorox te lijf te gaan en hierna af te lakken. Suggesties zijn van harte welkom.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 maart 2009 15:32 
Sjoerd jij denkt aan de buiten kant maar de grootste boos doener is de binnen kant
Dus verzorg eerst de binnen kant en daarna de buiten kant
Alle pijpen en diversen anderen opn geperste onderdelen moet le vanboven af met vloeibaren tectiel vullen tot dat het overal uitloopt
Vindt je dat te duur daan gebruik je gewoon afgewerkte olie en vul alles wat je vullen kan daar mee
Ik personlijk boor een paar gatjes in het frame en spuit de afgewerkte olie hier mee door
Je zult wel heelwat pannetjes en potjes er onder moeten
En daarna ga je de buiten kant doen
groeten O.J>
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver lswarte
Gast 
#3 | Geplaatst: 23 maart 2009 16:46 
Het hangt er natuurlijk een beetje van af hoeveel het er zijn, maar roestplekken met de staalborstel en novorox te lijf gaan en daarna aflakken lijkt me bijzonder tijdrovend.

Gewoon strippen, poedercoaten (prijs valt wel mee) en daarna de behandeling van Ouwe Jan geven.

Denk om de achterbrug, dat is een zwakke plek.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 maart 2009 19:03 
Ja Laurens en Sjoerd als je dat doet controleerd de vier motor ophangingen heel goed ik heb er weer een hier en daar zijnde onderste ophangingen finaal door gerot want bij de onderste ophanging was weer het lek gedeelte dicht gelast uw zult wel denken het lek gedeelte nou het zit zo dat het frame altijd van binnen condens votmt en dat condens zakt altijd naar onderen en laat dat nou juist de onderste motor ophang punten zijn
gr ; o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#5 | Geplaatst: 23 maart 2009 21:31 
Ten eerste bedankt voor de tips. Hier heb ik wat aan.

Ik begrijp dat het intern behandelen
van het frame en de achterbrug de levensduur kan verlengen. Voordat ik de boor er op zet zijn suggesties waar te boren en welke diameter welkom. Ik meen uit de autowereld dat deze gaatjes nadien afgedicht worden met een kunststof plugje.

Schrijver lswarte
Gast 
#6 | Geplaatst: 24 maart 2009 15:12 
Gut, ik weet het niet meer allemaal, maar ik geloof dat ik 6 mm heb gebruikt.

Gewoon een bus ML kopen van Valvoline. Daarzitten slangetjes, sproeikopjes en plugjes bij. Even opmeten met de schuifmaat en spuiten maar.

Zie ook mijn verslagje op m'n weblog.

Succes,

Laurens.

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#7 | Geplaatst: 24 maart 2009 20:21 
Bedankt allen voor de nuttige tips.
Ga maar eens op zoek naar ML van Valvoline en als eerste de achterbrug maar eens behandelen.

Schrijver Ghia
Gast 
#8 | Geplaatst: 24 mei 2009 13:14 | Aangepast door: Ghia 
Hoi,

Nadeel van tecktyl, het droogt uit en dient dan met petroleum onderhouden te worden.

Beter is (en als beste getest) Mike Sanders Fett.

Gr.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 mei 2009 13:46 
Vraag ik me af: vóórdat ik het frame van binnen behandel met tecktyl of olie of Mike Sanders Fett, moet ik dan éérst nog een anti-roest behandeling uitvoeren om de reeds aanwezige roest te verwijderen? Of heeft dat geen zin?

En dan nog een opmerking voor Sjoerd over stralen en poedercoaten: binnenkort laat ik zo'n beetje alle zwart gespoten metalen onderdelen van mijn restauratieproject stralen en coaten. Dit gaat zo'n 250 euro kosten. Ik vind dat persoonlijk niet superduur ofzo (naja, relatief gezien dan he).
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver toto

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 mei 2009 20:56 
Goedkoop alternatief is: alle plekken ff goed met de roestboender doen en daarna 2 of 3 lagen rustoleum matzwarte coating erop. Perfect spul, nooit geen last meer. Heb 't zelf gebruikt op de sidebars van vrouw d'r 4x4 en na zes jaar nog geen spatje roest te vinden.
Topcoat Flat 2178 Black
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Ghia
Gast 
#11 | Geplaatst: 25 mei 2009 08:55 
Hoi,

Altijd eerst goed spoelen met licht sopje en goed naspoelen met water.

Lekker even goed laten drogen in de zon.

Tecktyl:

Ligt insproeien met petroleum, even laten intrekken en dan Tecktyl erover.

MS Fett:

Kan meteen aangebracht worden, moet echter wel een temp hebben van 100 graden.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Roest te lijf

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven