Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Miles/kilometerteller

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 maart 2009 19:59 | Aangepast door: Sjoerd Bloem 
Op mijn pas gekochte GL 500 zit een miles teller, werk prima maar is wel erg wennen. Kijken naar de kleine kilometer aanduiding en rekenen wanneer je weer moet tanken. Nu heb ik nog een snelheidsmeter/ kilometerteller van een CX500 C liggen. De diameter is gelijk maar past dit en worden de snelheid en afstand goed aangegeven. Vast wel iemand die dit heeft geprobeerd. Ik hoor de resultaten graag .

Er staat wel een artikel over dit onderwerp op het forum maar de uitkomst helaas niet.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 maart 2009 21:15 
Hallo Sjoerd,

ik heb ook zo'n teller... En een teller van een C zou gewoon moeten passen en werken is mij van verschillende kanten verzekerd. Als je er eentje hebt, dan noteer je toch gewoon de snelheid bij een bepaald toerental en vergelijk je na de omwisseling? Bij voorbeeld 50Mph = 80Kmh en dan even bijhouden hoeveel toeren dat in 4 is ? En erg nauwkeurig zijn de tellers toch niet.

En als je dan hier even laat horen hoe 't werkt, kunnen we je voortaan als ervaringsdeskundige aanwijzen.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#3 | Geplaatst: 28 maart 2009 22:27 
Sjoerd het gaat om de overbrenginging en die is zo uit het hoofd: 1 op 4, de mijlenteller heeft alleen maar een afwijkende wijzerplaat t.o.v. de kilometerteller, maw je zou er ook een fantasiewijzerplaat op kunnen maken met b.v. hectopascal.

Paul

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 maart 2009 23:42 | Aangepast door: Hansv 
Geeft een mijlenteller ook de afstand aan? De kilometerteller van mijn CX500(z) geeft op de dagteller en de totaalteller de afstand aan in kilometers.
@Paul, als alleen de wijzerplaat anders is tussen KM/MLS dan klopt je verhaal, maar de afstanden zullen dan toch 1.6 (dacht ik) scheef gaan lopen....
@Sjoerd. Er is een tabel die de verhouding tussen toerental en snelheid bij een bepaalde versnelling weergeeft.
snelheidstabel

harmony,
Hans.
( die al eens een teller heeft vervangen maar dat was KM<>Km)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#5 | Geplaatst: 29 maart 2009 09:22 
Ja Hans,

Daar heb je gelijk in, maar neemt niet weg, dat een complete teller( naar mijn idee) zo over te zetten is.

Paul

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 maart 2009 09:29 
Klopt helemaal Paul.
Natuurlijk heb je daar gelijk in. Ik zat alleen even te muggeziften over het gedeelte 'wijzerplaat aanpassen'.

Harmony,
Hans.
( die wel vaker puntjes voor de i aan het zoeken is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 maart 2009 11:06 
3.25 s-19
3.50 s -19
100/90/18
100/90/19
met de bovendste maat voorband ga je met een mylen teller het schip in
groeten o.j de rest kan allemaal met een mylen teller of kilometer teller
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#8 | Geplaatst: 3 april 2009 19:49 | Aangepast door: Sjoerd Bloem 
De proef op de som.
Vandaag de miles teller op mijn gl500 vervangen door een kilometerteller van een cx500 custom. De omwisseling verliep vlotjes en alles paste goed. Vervolgens een GPS om de nek gehangen en de op de meter aangegeven snelheden en afstand vergeleken met de GPS waarden.

Conclusie
Je kunt een miles teller vervangen door een kilometer teller. Er werd wel een afwijking vastgesteld. De meter wijkt over het hele bereik ongeveer 10% af van de gemeten snelheden. Dus 50 gemeten is 45 echte kilometers, 100 = 90 en 170= 153.

Ik weet niet of een dergelijke afwijking normaal is of dat deze teller er alleen last van heeft.

De afstandsmeting week ongeveer 1% af. Het verschil tussen de kilometerteller en de GPS meting was over 22 kilometer 200 meter. Deze afwijking is miniem, een beetje verschil in de bandenspanning kan dit al veroorzaken.

De maat van de voorband is 100/90-19.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Miles/kilometerteller

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven