Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

vastzittend koppeling

 
Schrijver waard93
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 april 2009 10:57 | Aangepast door: waard93 
goedemorgen

Ik heb me zojuist in de rubriek "Algemeen" voorgesteld, nu de technische vraag;

Toen ik vanochtend afremde voor een rood stoplicht en terug wou schakelen kreeg ik de koppelingshandle niet meer ingeknepen.
(het gaat om een GL500 uit '82)
Nadat ik de motor uitgezet had en hem in z'n vrij gezet had en opnieuw starte kon ik hem weer inknijpen en m'n weg vervolgen.

Ik heb hier op het forum de koppelingsproblemen gelezen en mijn vermoeden is dat het gaat om de "centrale bout" waarvoor een speciale sleutel nodig is.
Kunnen jullie, de specialisten, dit bevestigen of denken jullie aan een ander probleem ?

En als het deze bout is hoe maak ik zo'n sleutel ? in de diverse topics over dit probleem werd vaak naar een site of tekening verwezen maar deze koppelingen werkten niet (meer).

Alvast bedankt voor jullie hulp.

groet Dave

Schrijver voorbijganger
Gast 
#2 | Geplaatst: 9 april 2009 15:47 
Die speciale bout heb ik losgetikt met een hamer en stompe beitel, misschien kan het ook met een luchtsleutel.
gebruik je wel goede motorolie?
Zijn de platen niet versleten? Ik heb nog een set bruikbare op de plank liggen.
Succes.

Schrijver Peter1
Gast 
#3 | Geplaatst: 9 april 2009 20:47 
De moer kan je lostikken met een hamer en een drijver(ik heb er een lange drijver voor liggen.
Een passende sleutel kan je maken door een (oude) dop voor op je ratel aan te schaffen en daarin sleuven te (laten)slijpen/frezen.

Het kan zijn dat je drukstift(mechanisme) 'versleten' is, of dat je kabel versleten is.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 april 2009 22:37 
Hallo Dave,

welkom bij de CXVers, en ik sluit me bij Peter aan voor een gereedschapje. Ik heb er ook eentje van een los gekochte dop gemaakt, met zaag en vijl. Wel met 2 ipv vier nokjes, maar (net) bruikbaar. Had eigenljk gedacht dat het materiaal te hard zou zijn, maar dat viel dus mee.

Let bij vastzetten er op dat de onderliggende schotelring niet vlak is en er correct op moet zitten, er staat "outside" of zoiets op aan de kant die naar de voorkant van het blok moet kijken.

succes, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 april 2009 08:35 | Aangepast door: ouwe_jan 
Dit is voor een cx 500 maar voor een cx650 is deze weer anders
Ouwe_Jan heeft er twee moeten maken
je kan er ook een stuk Gaspijp voor gebruiken
Frans TOP is voorkant
,maar wat maakt dat nu uit het is maar een bolle veerring
Deze kan je dus op twee mannieren gebruiken
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 april 2009 08:38 
Let op, er kan nog meer aan de hand zijn. Kijk of de drukstift niet toevalig vast zat. Dat is dat deel wat op het lagerhuis met de vier boutjes drukt. Dan zal men het koppelings huis zelf ook na dienen te lopen. En mijn verzoek is om na te gaan of het vaker voorkomt. Het lijkt mij een probleempje wat wel vaker voor kan komen en volgens mij ook weer vanzelf over gaat nadat men de motor even uit zet. Hoe en waarom kan ik niet zo gouw uitleggen, maar het zit hem waarschijnlijk in de koppelings korf. Op de randen kunnen bramen zitten. Controleer de olie filter eens om te zien of hier vuil in zit.

Dan heb je hier boven kunnen lezen hoe je het os kan halen. Drevel en hamer.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 april 2009 09:00 
Weetje wat mij laast is overkomen bij het zelfde probleem
Nou zult uw zegen die ouwe heeft weer wat .
nou hier dan het verhaal en de foto`s komen er bij
Drukgroep deksel gedemonteerd
daar mankeerde niets aan
Kijk door het lagertje van het drukstuk en zie iets glimmen nog niet wetende wat dat was
Drukstuk verwijderd en daar valt een afdicht dopje in de olie opval bak
Dus de oplossing van mijn probleem was gevonden ,en toen waar komt dat afdicht dopje nou van daan ,in de ingaande as is een olie kanaal geboord om de tandwiel lagers van olie te voorzien en deze moet dan afgsloten worden
Maar ja op een of andere duisteren mannier was deze prop zo zou ik het maar noemen er UIT gekomen en precies tussn het Drukstuk en de uit einde van de as gekomen
En de koppeling kon niet meer ingedrukt worden
Zo zie je maar dat er van alles kan gebeuren met onze Honda CX motoren
O.J.

koppeling1

koppeling2

koppeling3

koppeling4

koppeling5

koppeling6

koppeling7
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver waard93
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 april 2009 11:16 
Allen bedankt voor de reacties, daar kan je wat mee.

@ Marco; ik las jouw stukje over die onderhoudsbeurt, nu is het reguliere onderhoud al gedaan maar er zijn wat dingetjes zoals bovenstaand probleem en verder oa een voorvork die naar mijn idee niet helemaal lekker is waar ik een expert naar wou laten kijken.
Ik zal eerdaags contact met je opnemen, kunnen we evt. iets afspreken, lijkt me ook zeer leerzaam.

gr, Dave

Schrijver whaaa
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 april 2009 19:04 
Dit probleem met de vastzittende koppeling klinkt mij erg bekend. Bij lag het aan die berucjhte speciale bout. Deze had ik in eerste instantie vast getikt met een hamer.

Later heb ik bij een mede CX rijder die wel een speciale sleutel heeft vast gezet.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 vastzittend koppeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven