Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Zandstralen, voorbereiding

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 april 2009 15:11 
Vraagje, misschien weten jullie dit, anders kan ik het ook aan de spuiter vragen:

Ik wil frame e.d. laten zandstralen, schooperen (=anti-roest behandeling) en spuitlakken. Moet ik nog dingen voorbereiden zoals ontvetten, gaten afplakken, lagers verwijderen?

Ik betwijfel zelf of afplakken wel zin heeft, want dat zandstraal je er zo vanaf. Aan de andere kant als ik niks afplak dan komt er tijdens het spuitlakken overal lak waardoor sommige onderdelen straks niet meer op het frame passen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 april 2009 18:33 
Lagers verwijderen ja.
Volgens mij wordt het afplakken met "poedercoaten", verven gedaan door de spuiter nadat deze klaar is met het zandstralen.
De spuiter zal het fijn vinden als jij je frame netjes afleverd. dus niet zo uit de modder getrokken en dan bij hem afleveren "kijk maar wat je er mee doet".
Een schoon frame afleveren waarna de spuiter het zal afstralen, het kale frame behandelen en het daarna lakken of poedercoaten.
Met het zandstralen zal al jou ontvettings werk teniet worden gedaan.
De spuiter zal je van te voren ook kenbaar geven hoe hij het frame aangeleverd wil krijgen.
Je kunt er voor kiezen om bouten in bestaande gaten te draaien maar volgens mij is het beter voor de lak om de gaten opnieuw op te tappen om de schroefdraad weer vrij te krijgen.
Een beetje spuiter zal zelf goed in de gaten hebben wat hij vrij moet houden zodat jij straks je frame weer in elkaar kunt zetten.

cosmar (heeft ook nog een frame wat er aan moet geloven)
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#3 | Geplaatst: 11 april 2009 21:34 
Zou de passingen voor de balhoofdlagers, afdekken met carroserieringen, of oude lagers laten zitten en na de behandeling, lagers vernieuwen.

Paul

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 april 2009 18:45 | Aangepast door: JiMi 
Hey Paul en Cosmar,

Bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels twee offertes ontvangen. Bij één bedrijf kan ik de spullen laten stralen, poedercoaten en kleurlakken. Bij het andere bedrijf stralen, scooperen en kleurlakken. Ik noem de exacte bedragen niet, maar wel dat bedrijf twee (dat kan scooperen i.p.v. poedercoaten) 200 euro duurder uitvalt.

Dus nu aan mij de keuze: is scooperen inderdaad zoveel beter dan poedercoaten dat ik bereid ben om daar 200 euro extra voor neer te tellen? Wat vinden jullie?

En zou er tussen stralen en poedercoaten eigenlijk niet ook nog een antiroestbehandeling moeten plaatsvinden als mocht er na het stralen toch nog een plekje roest achtergebleven zijn dat anders ongemerkt onder de poedercoating kan blijven doorgroeien??
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 april 2009 20:58 
Ik kwam nog wel een aardige hands-on tutorial tegen, waarin uitgelegd wordt welke voorbereidingen je moet treffen voor het zandstralen. Zie hier.

Er wordt gebruik gemaakt van "special high temperature tape", dus niet gewone afplaktape. Maar welk merk/type tape zouden we hier in NL daarvoor kunnen gebruiken?

Schrijver noman
Gast 
#6 | Geplaatst: 15 april 2009 22:00 | Aangepast door: noman 
Hoi,

Wij maken altijd gebruik van duckttape.
Het beste is de wat dikkere soort, de soort die bv de aldi verkoopt werkt ook wel maar is naderhand moeilijker te verwijderen.
Straalgrit heeft geen vat op dit soort tape omdat het relatief zacht is, en het dus eigenlijk gewoon terug stuit.

Jan.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 april 2009 22:06 
Gaat die Ducttape mee de oven in?

Schrijver noman
Gast 
#8 | Geplaatst: 17 april 2009 23:53 
Mee de oven in?

We hebben het toch over het afplakken van delen die niet gestraald moeten worden?
Als je ook voor het eventuele poedercoaten bedoelt, nee niet bruikbaar.
Bij een goede poedercoater is het vaak mogelijk om ter plekke de delen die niet moeten worden behandeld af te plakken met tape die zij beschikbaar stelllen.

Jan.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 april 2009 18:52 | Aangepast door: JiMi 
Jan,

Ik begin nu aan mezelf te twijfelen over dat die tape in de oven moet. Misschien gebruikt de poedercoater inderdaad zijn eigen tape voor het coaten. Ik zal het eens navragen. Bedankt in elk geval voor je tip voor de ducttape!

Ik overweeg trouwens om de velgen ook te laten poedercoaten (aluminium kleur), gewoon omdat het me mooi lijkt. Heeft iemand hier dat al eens laten doen op zijn CX500? En hoe oogt dat?

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Zandstralen, voorbereiding

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven