Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vacuumkraan vervangen door standaardkraan?

 
Schrijver Lemmy
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 mei 2009 16:28 
Zoals de titel al doet vermoeden: kan een vacuumkraan van een GL vervangen worden door de benzinekraan van een 'gewone' CX?

Door het inhouden bij snelheden van +120 kmu heb ik de vaccumkraan al open gehad en doorgeblazen maar vanmiddag kwam ik niet weg met de GL (lijkt wel of het probleem erger is geworden). Als het probleem zich nog steeds voordoet met de standaardbenzinekraan moet het probleem gezocht worden in de carbs. Een snelle manier lijkt me dus om even de kraan te vervangen.

Vraag is dus of dit zonder problemen kan.

Alvast dank voor de reacties.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 mei 2009 16:48 
Heey Lemmy,

Mits de schroefdraad past kan je prima een CX kraan gebruiken. Wel moet je even het buisje op de carburateur afdoppen waar de vacuum slang van de GL kraan aan zat.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Lemmy
Gast 
#3 | Geplaatst: 2 mei 2009 16:53 
De vacuumslang gaat van de kraan naar de rechtercarburateur (toch?)

Volgens een pdf-doc dat ik heb gaat er vanaf de kraan ook nog een slangetje voor de 'air vent tube'. Waar zit die eigenlijk op aangesloten?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 mei 2009 17:26 
Hallo Lemmy,

de kraan van een "gewone" CX past niet, andere schroefdraad, 14mm ipv 18mm op de GL geloof ik.

OP m'n eigen lijstje van dingen om te proberen staat een tip van iemand met soortgelijke problemen, die had de vacuumkraan omgebouwd naar normaal door 'm open te maken bij het membraan en het veertje aan de andere kant er in te zetten, dus dan werkt het alsof er altijd vacuum is en werkt de kraan als een "gewone". Wel de vacuum aansluiting op de carburateur dicht maken anders krijg je weer andere problemen.

(en zelf dus nog niet geprobeerd!)

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Lemmy
Gast 
#5 | Geplaatst: 2 mei 2009 17:55 | Aangepast door: Lemmy 
Ga vanavond even aan het prutsen....

Evt zet ik de carbs van de CX er even onder (ik neem tenminste aan dat die identiek aan de GL zijn).

Weet iemand waar het slangetje van de 'air vent tube' voor is (en waar die evt op aangesloten moet worden)?

Het principe van de vacuumkraan snap ik niet helemaal; als ik op het 1e pijpje na de aansluiting van de benzineslang blaas begint de benzine te stromen. Bij het 2e pijpje net andersom (vanaf dat pijpje gaat er dus een slang naar de rechtercarburateur). Er zal denk ik een soort onderdruk in de carburateurs ontstaan waardoor de benzine gaat stromen. Het genoemde 1e pijpje kan ik dus niet plaatsen. Ik zie zo ook niet een aansluiting op de carbs waar dit slangetje evt op zou moeten. En hoe dit principe nu werkt met over- en onderdruk???

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 mei 2009 19:53 
zou dat niet doen daar zit een heel groot verschil in
Je kan ook voor de vacum kraan een revisie zetje kopen dan is jou probleem ook opgelost o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver theojansen
Gast 
#7 | Geplaatst: 2 mei 2009 20:39 
Lemmy, hoe weet je dat het probleem van inhouden bij 120km aan de benzinekraan zou liggen?
theoj

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 mei 2009 21:19 
Lemmy,

van voor naar achter : pijpje voor het vacuum van de carburateur, dat trekt het membraan naar voren en opent de benzine doorvoer. Dat werkt alleen als de druk achter het membraan hoger is, en daarvoor is het 2e pijpje (de "vent") dat niks meer doet dan voor een nette atmosferische druk zorgen die wordt opgehaald met een slangetje dat op een droge plek uit de wind uitkomt. Zonder dat "vent" slangetje werkt t ook wel.

Gevolg is dat als je op vacuumslangetje niets doet (= atmosferische druk) maar in de "vent" blaast de kraan ook open gaat. De druk aan de voorzijde is nu ook lager dan achterzijde membraan.

En als dat gebeurt, lijkt het kraantje aardig in orde. Zoals TheoJ al zei, waarom eigenlijk is ie verdacht?

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Lemmy
Gast 
#9 | Geplaatst: 3 mei 2009 13:13 
@Theo en Frans:
Het kan ook door de carbs veroorzaakt worden. Een snelle manier om vast te stellen waardoor het probleem optreedt, leek me door simpelweg de kraan vervangen door eentje waarvan ik weet dat ie goed is. Blijft het probleem dan ligt het niet aan de kraan maar vermoedelijk bij de carbs (hoewel de ontluchting van de benzinedop ook nog een optie is).

@Frans: bedankt voor je uitleg.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 mei 2009 13:49 
Zo als ik al vermeld had is de membraam van de benzine kraan lek dat is die grote waar die veer op drukt
Daardoor gaat de plunjer van de openingsmembraam niet open
dus haal een reviseer zetje en je bent van jou probleem af
o.j.
of misschien heeft iemand er een over voor jou
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vacuumkraan vervangen door standaardkraan?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven