Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Kromme Poten?

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 mei 2009 17:51 | Aangepast door: Sjoerd Bloem 
Tijdens de eerste proefrit op mijn nieuwe opknap project had ik een bijzondere gewaarwording. Tijdens het rechtuit rijden blijft het stuur een beetje scheef staan. Geen zijwind en een vlak wegdek. Eerst dacht ik dit verbeeld ik me maar na enkele tientallen kilometers ben ik er van overtuigd. Deze motor heeft voordat ik hen kreeg een schuiver gemaakt en mijn gedachte is dat de voorvork een tik gehad heeft. Kan het zijn dat de voorpoten niet meer echt recht zijn?
Wie heeft hier ervaring mee en hoe is het op te eventueel op te lossen.

Schrijver Peter1
Gast 
#2 | Geplaatst: 2 mei 2009 19:07 
Ik denk meer dat je voorvork/balhoofd(overigens nog 1 liggen) krom is.
Voorpoten krom, dan zouden ze inprincipe niet meer (goed) door veren.
Neemt overigens niet weg, dat je voorpoten wel krom zijn.
Deze kunnen gericht/gedraaid worden.

Even er uit nemen en op een vlakke ondergrond testen.
Kan je meteen kijken of het balhoofd nog 'goed' is.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 mei 2009 19:56 
ja ik kan je geen raad geven want dan moet ik eerst de motor zien
het zal wel een kleinigheid wezen met monteren
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#4 | Geplaatst: 2 mei 2009 20:04 
Inmiddels van een medelid een andere voorvork met poten gekocht. Ik hoop dat volstaan kan worden met het vervangen van de voorpoten. Heb al even op het forum rondgeneusd maar zie zo geen informatie over het uitlijnen van de voorvork/voorpoten.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 mei 2009 21:32 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Sjoerd,

voordat je de poten gaat vervangen: als de motor een schuiver heeft gemaakt en de poten op het oog recht zijn, dan kan het goed zijn dat de vorkpoten alleen een beetje in de kroonplaten gedraaid zijn. Dan zou je van bovenaf zien dat het stuur een beetje scheef staat tov het voorwiel.

Op te lossen door de klembouten boven en onder even te lossen en de zaak weer recht te drukken. Dan met bovenste klemboutjes vast, klemmen vooras net los even een paar keer de vering indrukken zodat alles zich zet, alle bouten weer vast, klaar.

Is er wel een poot krom, dan wel beter per paar vervangen, alleen de poten zal wel genoeg zijn, maar daarna moet natuurlijk wel de zaak recht zijn.

En controleer ook eerst de balhoofdlagers als je dat nog niet gedaan had.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#6 | Geplaatst: 2 mei 2009 21:58 | Aangepast door: Sjoerd Bloem 
@Frans

Ga morgen proberen of de door Frans aangedragen oplossing verbetering oplevert, laat het hier weten.

Schrijver dreester
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 mei 2009 07:44 
sjoerd, heb ik ook gehad. wat frans zegt even proberen. vier boutjes van kroonplaten iets los draaien. voorwiel ergens tegen aan zetten en net als dat je met een fiets doet het stuur rechtzetten. uiteraard wel daarna de boutjes weer vast.

andre

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#8 | Geplaatst: 3 mei 2009 15:13 
Vandaag de boutjes van de kroonplaten iets losgedraaid en inderdaad dan kun je de zaak iets verdraaien. Om de zaak recht te krijgen moest wel enige druk uitgeoefend worden dus ik ga alsnog de poten vervangen. Eén van de poten heeft ook ook een lekker keerring, dan is dat ook direct opgelost.

Gelijktijdig de kroonplaten en het balhoofd even gecontroleerd, geen speling en geen dode punten.

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#9 | Geplaatst: 15 mei 2009 22:16 | Aangepast door: Sjoerd Bloem 
Vandaag de oude voorpoten gedemonteerd. De binnenpoten gecontroleerd door deze na demontage te rollen op een vlak oppervlak.
De linker binnenpoot was zichtbaar krom, dat verklaart mogelijk het feit dat de keerring lekte. Hoe groot de afwijking is kan ik niet precies meten maar ik schat iets minder dan 5 mm.

16 mei:
De 'nieuwe' pootjes van verse voorvorkolie voorzien en gemonteerd.
We rijden weer rechtuit.

Dus het 'rechtzetten' van de voorpoten zoals hierboven beschreven zou ik alleen doen nadat de zaak gecontroleerd is.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kromme Poten?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven