Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Welke blanke lak

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 mei 2009 23:06 
Bij het spuiten van een metallic lak wordt er als laatste een afdek-lak gespoten. Mijn CX project , de SilverX, is inmiddels voorzien van de metallic lak maar de mooie hoogglans is nog niet aanwezig. De gebruikte blanke lak, van Motip, geeft niet het gewenste resultaat, dit geeft een zijdeglans.

Mijn vraag - welke lak te gebruiken om de hoogglans wel te krijgen.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 mei 2009 08:50 | Aangepast door: marcobecker 
Ja, dat komt me bekend voor. Je kan het wel voor elkaar krijgen maar dat vereist wel geduld.

Ik gebruik met motip lak al gouw drie tot 4 lagen lak.

1e laag. is erg dof en niet aan een gesloten gespoten. Lak laag bestaat nog eiegenlijk uit druppels.

2e laag. sluit dan wel, en is nog steeds niet glanzend gespoten.

3 laag. is het zelfde al de 2e laag, maar er is nu wel een goede dikke lak laag aan wezig.

4 laag, nu komt het er op aan. Ik spuit net voeldoende dikte tot dat het gaat glanzen. Pas op, dit is ook bijna het moment van druiper vorming.

Enkele tips,
Ik stook het opject naar ongeveer 40 a 50 graden op. Ik gebruik twee electriche verwarmings ventilatoren van elk 2000 watt. Hiermee zorg ik er voor dat vocht verdreven wordt.
Vandaag zeker niet spuiten. Bij regen is het altijd te vochtig.

En ik gebruik standaard spuitlak en of velgenspray van motip.

Niet hitte bestendig of die troep die geschikt is voor engine paint. Nee gewone spuit lak van motip.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Oeroeboeroe

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 mei 2009 09:55 
Je moet ook opletten, welke blanke lak je gebruikt, er zijn er op acryl basis (wateroplosbaar), en op cellulose..
als je cellulose op acryl spuit, of andersom, kan het resultaat bedroevend zijn..

maar de leverancier kan je hierin nog altijd het beste advies geven..

Groeten,

Oeroeboeroe

Die wel eens een Citroen HY two tone gespoten heeft
Als ik er onderdoor kan rennen is het groter dan ikke...

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 mei 2009 14:01 | Aangepast door: JiMi 
Zoals ik het in mijn andere hobby (gitaarbouw) doe is als volgt:
400-800-1000-1200 nat schuren. Daarna polijsten met Commandant grof-middel, vervolgens Turtle scratch remover om de laatste krassen te verwijderen. Afmaken met Turtle wax. Op die manier kan ik zelfs matlak hoogglans krijgen!
Wat betreft het schuren: als er heel veel sinaasappelhuid te zien is, dan begin ik zelfs met korrel 180 en 240 ipv 400. Je zult begrijpen dat er dan wel ruim voldoende laklagen aanwezig moeten zijn (bij gitaren: 16! Maar wel opgespoten met compressor dus hele dunne lagen) want je schuurt best wat weg.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Sjoerd Bloem
Gast 
#5 | Geplaatst: 6 mei 2009 16:35 
Bedankt voor de tips. Hier heb ik zeker wat aan. Ik heb ook de mogelijkheid met compressor-verfspuit te spuiten.

- Geeft dit een beter resultaat dan de spuitbus methode? Het is voor mij ook een probeer en leer project.
-Welke blanke lak zou ik kunnen gebruiken
-en welke verdunning is aan te raden.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 mei 2009 23:15 | Aangepast door: JiMi 
Hoeft niet persé. Ook met de spuitbus heb ik prima resultaten behaald. Ik denk alleen dat je met de spuitbus iets meer risico loopt dat er bijv. spetters uit de spuitbus sproeien als ie bijna leeg is. Of dat je lokaal te dik spuit waardoor er dikkere plekken of zelfs druipers ontstaan. Maar als je nauwkeurig werkt is het prima te doen.
Ik zou zeggen volg gewoon de tips van Marco op. I.p.v. opstoken kun je ook wachten op een zomerse dag, dan is het lekker warm. Ook helpt het als je de spuitbus vooraf een tijdje in een bak warm water zet, zodat de druppels lekker in elkaar vloeien tijdens het spuiten. Na afloop zou je nog kunnen schuren/polijsten zoals ik eerder schreef, mocht dat nodig zijn.
Mocht je van lak wisselen, het is al eerder gezegd, acryl kan wél over nitrocellulose, maar níet andersom!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Welke blanke lak

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven