Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

radio

Schrijver marjan drenth
Gast 
#1 | Geplaatst: 15 mei 2009 11:33 
wie kan me helpen of vertellen hoe ik het beste een radio op de motor kan zetten en welke boxen het best geschikt zijn daarvoor.
m.v.g marjan

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 mei 2009 13:47 
Beste Marjan,
Je had deze vraag beter op de silverwing club kunnen stellen.

Naar mijn weten zijn er erg weinig mensen die een radio op een CX hebben.

Ze zijn er wel, dat weet ik. Vaak wel met een kuip.

Belangrijk, neem een radio die weinig of geen stroom neemt als die uit staat. Ik bedoel met uit dan ook echt uit. Haal kleine standaard spiekers van clarion, jvc, pioneer. vaak werk een goedkoop merk ook nog prima.

4x40 watt heb je niks aan. 2x 20 is genoeg. Mag natuurlijk wel 2x40. Maar meer dan 2 spiekers ga je niet gebruiken.

Dan het aan sluiten. Het hangt een beetje van de radio af. Maar over het algemeen worden radio's aangesloten op de bestaande draad boom. Ik ben daar geen voorstander van. Storing gevoeligheid is dan wat groter. Wat je kan doen is een kabel direct van de accu af halen met 1 zekering in de plus en natuurlijk een vaste massa naar voren laten lopen en deze direct aansluiten op de radio. Antenne laat ik horizontaal in de kuip zitten. En klaar is kees. Spiekers inbouwen in de kuip, en gaan met die banaan. Heb je geen kuip, dan is een radio eigenlijk geen optie. Door de rijwind zal je hem amper horen.

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.
Groetjes Marco Becker
Tel 0321 312336
0657731866
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 mei 2009 19:20 | Aangepast door: ouwe_jan 
Hier de goedkoopste oplossing; Koop een ipod met radio in je vest zak van je motorpak ;draadjes in je oor en gaan met je motor zonder kuip en geen oordopjes die zo duur zijn want nu heb je ze met muziek
en op de ipod kan je ook heel wat goede muziek op zetten ik recommandeer dit iedereen aan
ouwe-jan die van alle markten thuis is en in Noord-Holland Noord woont
En deze spaekers zijn dan water dicht
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Lemmy
Gast 
#4 | Geplaatst: 15 mei 2009 21:13 | Aangepast door: Lemmy 
(het gemak van) de plaatsing is een beetje afhankelijk van het type kuip dat je hebt. Een Vetter Windjammer of Rickman Polaris zijn prima geschikt. De kuip van de Silverwing is minder geschikt; door de bouw kun je de radio eigenlijk alleen in een opbergvakje kwijt.

Op de Vetter had ik, ongeveer in het midden, een van metaal gemaakt bakje geplaatst. Aan onderkant zat deze met 2 stoelhoeken aan de kuip bevestigd en aan de bovenkant via een metalen strip een verbinding naar een van de bouten waar het raam mee vast zit. Hierin schuif je dan de radio (zoals je die min of meer ook bij een auto in de houder schuift).

Links en rechts van de radio (op de kuiprand) de speakers. Hou bij de aanschaf van de speakers wel rekening met het RMS-vermogen; termen als '120 watt!!!' klinkt leuk maar vaak gaat het dan alleen maar om het piekvermogen. Zelf zou ik gaan voor tenminste 40 watt RMS (liefst nog wat meer). Enige tijd geleden heb ik speakers van 80 watt RMS gekocht die mooi compact zijn en door de belastbaarheid niet te snel vervormen (hoewel het vermogen van de radio hier ook een rol in speelt). Het merk speakers maakt, zoals Marco al aangaf, niet zo veel uit.

Evt. kan ik je wel een foto van het metalen bakje mailen (zou ik ook hier kunnen plaatsen als ik maar wist hoe ;) )

Muziek via de oordopjes ben ik niet zo'n voorstander van; omgevingsgeluid is dan veel minder goed hoorbaar.

Gr en succes
Jan Dirk

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#5 | Geplaatst: 15 mei 2009 21:42 
Ik ga voor de oplossing van Ouwe-Jan, woon hier langs een kanaal met een doorgaande weg aan de overkant en als het dan een mooie dag in het weekend is( en ik zelf niet op de motor weg ben) komen er lui met van die cruisers voorbij met radio aan.

Wat een partij teering herrie waarmee ze anderen lastig vallen, omdat ze zonodig naar de radio moeten luisteren.

Zelf rij ik met een Zumo 550 Navi met speakers in de helm en een 4GB SD kaartje vol met MP3tjes, nou dan je een heel poosje luisteren.

Paul

Schrijver Lemmy
Gast 
#6 | Geplaatst: 15 mei 2009 22:18 
@ Paul: jaaah, maar speakers in de helm is toch wel iets anders dan dopjes in je oor.

Voor wat betreft het volume; tja....binnen de bebouwde kom draaide ik het volume altijd lager maar je hebt gelijk, niet iedereen doet dat (zoals overigens ook erg veel -jonge- automobilisten).

Schrijver terry

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 mei 2009 23:21 
RadioConsole Vetter

Radioconsole speciaal voor Vetter kuipen.
Niet makkelijk te vinden , maar heel handig.

Terry

Schrijver marjan drenth
Gast 
#8 | Geplaatst: 16 mei 2009 08:56 
dank je wel voor alle reacties die ik kreeg i.v.m radio
reed al met een mp3 speler en oor dopjes maar sinds ik een andere helm hem ruzie met de dopjes..
m.v.g marjan
ga kijken wat nu de beste oplossing is

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#9 | Geplaatst: 24 mei 2009 13:59 
Hoi luitjes,

Ik rij al bijna 4 jaar met een radio op de Silverwing, en er is plaats zat om dat ding te monteren, en zeker spatwaterdicht, en al die jaren zonder problemen.

Maar zoals Marco zegt let op dat je de radio apart gaat zekeren.

Dus een Silverwing kuip is bijzonder geschikt!!.

Mocht je geen kuip hebben, en je hebt een Topkoffer, en die haal je nooit eraf, is dat ook een optie.

Ik heb de radio regelmatig aan, maar denk ook aan de omgeving, die is mooier dan de radio, dus de optie die OJ geeft met een mp3/4 of Ipod is dan beter, heeft de omgeving ook geen last van jou.

groetjes mike
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#10 | Geplaatst: 24 mei 2009 14:01 
oja vergeten, let op met de speakers, dat je die met kunststof cones neemt, kan beter tegen vocht.

groet Mike
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver Lemmy
Gast 
#11 | Geplaatst: 26 mei 2009 16:06 
@Michael: heb je de radio in het vakje gemonteerd?

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 radio

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven