Ik heb de thermostaatsensor als volgt getest: draad van de sensor losgehaald en de weerstand gemeten (rode pool op de sensor, zwarte pool op de min van de accu). Bij koude motor is de weerstand boven de 130 Ohm. Hoe kouder de motor, hoe hoger de gemeten weerstand (en vice versa).
Vervolgens de motor warm laten draaien, waardoor de weerstand gaat zakken. Wanneer hij gezakt is tot 50 Ohm (het blok is dan ongeveer 80°C) gaat de thermostaat open. Dit is te voelen aan de vloeistofbuis, die warm wordt. Doordat de circulatie van de koelvloeistof op gang komt, stijgt de weerstand eerst naar 65 Ohm, om vervolgens weer te dalen. Als de motor volledig op temperatuur is, schommelt de gemeten waarde tussen de 48 en 51 Ohm. Dit betekent dat de themostaat z’n werkt goed doet d.w.z. de klep opent volledig, knijpt, opent, etc.
Wat ik hier gemeten heb wijkt iets af van de ideale waarde. Die bedraagt 44 Ohm als het blok 85°C is.
Als je dit testje doet en de waarde dreigt beneden de 20 Ohm te dalen dan moet je de motor stoppen. De temperatuur is dan veel te hoog (110°C) en daardoor kun je schade krijgen.
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.