Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

kleppen stellen 3 tuimelaars open forceren?

 
Schrijver leuvie
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 juni 2009 20:02 
Ik heb vandaag voorm het eerst (9dkm in bezit) kleppen gesteld bij min CX500. Wat mij opviel was dat wanneer ik de kleppen goed had (uitlaat) en na een paar keer ronddraaien bleef het goed, maar wanneer ik dan aan de tuimelaar trek blijkt het te ruim. Ik heb vervolgens gekeken of de tuimelaar goed vrij kan bewegen en dat vond ik redelijk (heb niet echt een referentie). Vraag is nu: hoe is hij goed gesteld, in maximale stand of in 'natuurlijke' toestand? Iemand een idee hoe dit kan komen?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 juni 2009 20:11 | Aangepast door: JiMi 
Ik weet natuurlijk niet hoe je precies gemeten hebt, maar vorige week heb ik het zelf op de volgende manier geleerd van Marco: klik hier. Dat zou de juiste manier moeten zijn. Behalve ter referentie (zie de 6e foto), heb ik de tuimelaars niet aangeraakt.

Update: nu ik mijn eigen bericht hierboven teruglees, geef ik eigenlijk helemaal geen antwoord op je vraag. Dus of je iets aan mijn antwoord hebt is nog maar de vraag....
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 juni 2009 23:21 | Aangepast door: Johan de Vries 
Er zijn wat mij betreft wat vaagheden: wat versta je onder 'de natuurlijke stand' en 'de maximale stand'? Klep open of dicht of bedoel je toch iets anders?

Dan het begrip 'referentie': bedoel je daarmee 'de klepspeling' of met andere woorden de dikte van de voelermaat of bedoel je daarmee ook iets anders?

Wellicht overbodig om te zeggen maar ik doe het toch maar even voor alle zekerheid:

De klepspeling wordt gesteld wanneer de kleppen absoluut helemaal gesloten zijn. De zuiger staat hierbij in het bovenste dode punt tussen compressieslag en arbeidslag in.

Een tweede kanttekening, wellicht ook overbodig maar ook voor de zekerheid:

Wanneer de klep gesteld is wordt daarbij direct de borgmoer vastgezet. Doe je dat later dan heb je gegarandeerd een afwijking (in de klepspeling welteverstaan).

Ik hoop dat je iets kunt met deze aanwijzing op afstand.

Groet, Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 juni 2009 23:28 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Leuvie,

in ieder geval de goede raad van JiMi volgen en ook eens naar de boutjes kijken.
Wat je aan "extra" voelt wanneer de op de tuimelaars drukt aan de stoterstang zijde is vooral de speling door slijtage van het asje waarop de tuimelaar draait en de bus in de tuimelaar zelf, dat kan aardig versleten zijn zoals deze
tuimelaar

Zelf druk ik dat een beetje weg bij het stellen, dus de uiteindelijke speling meten met een beetje druk op de tuimelaar. Het idee is dat bij draaiende motor die speling er ook uit gedrukt zal worden.

Wat doen anderen? Geen idee. Eigenlijk zou je natuurlijk nieuwe asjes en tuimelaars moeten zetten, maar ja ..... die kassa hè? En er zijn mensen die de asjes omwisselen per cylinderkop, dan zit het slijtvlak aan de andere kant. En zelfs daarna vrolijk alles weer vastzetten zonder nieuwe koppakking, schijnt goed te gaan, ik zou 't niet aandurven.

En als je dat allemaal niet doet, dan tikt ie (misschien) wat harder

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 juni 2009 08:03 
Beste leuvie,

Mocht je er nog niet uit komen, schrijf je dan in voor de 2 kleppenstel en distributie workshop.
De kosten om hier aan deel te nemen zijn 15 euro.

Voor meer informatie, tel 0321 312336
en of 0657731866

Ergens in de komende 3 weken zal er weer een avond gepland worden.
Ik heb al een paar mensen staan, en er kunnen nog een paar mensen bij. Bij genoeg animo zal er nog een extra avond gepland worden.

Daarnaast kan ik je nog verwijzen naar het verhaal wat ik ooit geschreven heb. Boven aan heeft iemand volgens mij al een link gezet.

Mocht je nog meer willen, kom dan eens langs voor een onderhoudsbeurt, en daarbij krijg je persoonlijk uitleg over je motorfiets. Ik krijg van de mensen te horen dat ze dat erg op prijs stellen, en net even wat meer te horen en te zien krijgen dan bij en gewone motorzaak. Ze hebben het gevoel dat de puntjes op de I staan als ze bij mij zijn geweest. Ze weten dan waar ze op moeten letten. Ze weten dan ook hoe het moet. Je krijgt gedegen uitleg over waar je op moet letten en welk gereedschap je moet gebruiken. Voor prijzen en of informatie dien je gewoon even te bellen en of te mailen.


Hopende hiermee je een antwoord te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet Marco Becker.

Marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Znoek
Gast 
#6 | Geplaatst: 4 juni 2009 08:58 
@Frans, je moet maar twee van je rekbouten lossen om de asjes eruit te halen, dus je koppakking blijft half vast zitten, kan perfect dus?
ik zou het durven zonder problemen
groetjes,

Schrijver leuvie
Gast 
#7 | Geplaatst: 4 juni 2009 20:29 
bedankt voor de reacties. Frans begrijpt mijn probleem. Al heb ik nog wel een vraag aan jou: als jij die druk van de tuimelaar loslaat valt hij dan weer terug of blijft hij zo staan? Bij mij gebeurt dat laatste, alsof hij wat weerstand heeft.
Vandaag met de CX (alias Guust) naar t werk geweest: loopt mooi stationair en direct op t gas. Hij is wel een heel stuk stiller, maar denk dat het vnl de ketting is geweest dat het geluid heeft gemaakt.

@ Marco: ik neem t in overweging. Ik heb echter wel wat ervaring met kleppen stellen, maar heb dit nog niet gezien.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 juni 2009 20:44 
Hallo Leuvie,

als je de tuimelaar aandrukt en weer loslaat dan komt ie weer wat terug, door de veerring op de as en zo neem ik aan. Voor de duidelijkheid : dit is hoe ik 't doe, mocht iemand een beter of meer verhelderend inzicht hebben dan hoor ik 't graag.

gr. Frans

en @znoek : twee bouten losmaken en de andere twee vast laten is vragen om problemen lijkt me (kromme of gescheurde kop) dat doe ik dus ook niet ......
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 kleppen stellen 3 tuimelaars open forceren?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven