Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ontstekings problemen

 
Schrijver johanaddink
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 juni 2009 19:50 | Aangepast door: johanaddink 
Hallo Allemaal,

Eerst maar even voorstellen, ik ben Johan Addink en woon in Barchem. Ik rijd iedere dag naar mijn werk(Arnhem) op mijn CX500, dit betekend dus 100km per dag op mijn CX. Ik doe dit nu al enige jaren, mijn CX met ruim 80.000 mijl op de klok doet dit met liefde tot op 2 weken terug.

(hier komt de "ellende")

2 weken terug moest er getankt worden, jaja noodzakelijk kwaad.
Na het tanken wou m'n CX niet meer starten, geen gereedschap bij me dus de anwb maar even bellen. De vrouw bij anwb vroeg me om nog 1x te proberen te starten en wat denk je, ja hoor starten lopen. Dit gebeurde wel vaker wist ze me te vertellen (jaja).

Afgelopen woensdag deed in één keer mijn knipper licht naar rechts het niet meer, geen probleem dacht ik hier kijken we in het weekend wel even naar.

Afgelopen vrijdag moest ik weer tanken en weer na het tanken wou m'n CX niet starten. Dus nu denk ik Sh!t maarja laat ik eerst maar eens wachten en het zo nog eens proberen. Helaas was het deze keer dus niet zo'n feest de anwb heeft me dus inclusief CX thuis gebracht.

Er kwamen geen vonken meer, dus maar eens gaan meten aan de hand van het werkplaats handboek hieronder zie je mijn meet resultaten in een word file:

Meetresultaten

Ik heb ook al even een andere CDI geprobeerd (een 2de handse bij een officiële Honda dealer op de kop getikt voor €50,-)

Ondertussen weet ik het niet meer, dus als iemand hints en/of tips heeft heel graag!!!

Mvg
Johan Addink

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 juni 2009 21:21 
Groen-blauw en groen-wit die oneindig meten?

Foute boel. Gaat niet lukken om te starten.

Groen is massa, dus dat die naar massa 0 ohm meet is mooi.

Oranje en Oranje /rood die veel te hoog en te hoog meten zijn ook niet prettig.

Zo te zien, en het spijt me het te moeten zeggen, zou ik zeggen : stator overleden. Helpt ook geen andere CDI meer aan.

Heel misschien, en ik ben erg voorzichtig vanwege de waarden in Oranje en Oranje/Rood, zou een Ignitech CDI kunnen helpen., maar dat weet ik niet zeker.

Oplossing : Stator wisselen.


Harmony,
Hans.
( die met een nieuwe stator rondrijd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 7 juni 2009 22:25 
En daarvoor moet helaas je blok open
Marcel. (valt best mee hoor, weet ik uit ervaring)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 juni 2009 01:14 
en ik heb nog een goede liggen (wel gebruikt maar wel werkend, mag voor habbekrats weg)
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver johanaddink
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 juni 2009 08:38 | Aangepast door: johanaddink 
Hmmz dat is eigenlijk al een klein beetje wat ik verwachte.

Maar vreemd blijft het wel, aangezien ik +/- 1 jaar geleden de ceramische "koel"ring vervangen heb heb ik gelijk de stator laten reviseren.

Wat zit er eigenlijk tussen groen-blauw en groen-wit? Ik heb in de tekening van het handboek eigenlijk niets kunnen vinden wat hier tussen zou kunnen zitten.

Ik ga vanavond maar weer eens het blok eronderuit proberen te sleutelen.

Greetz Johan

P.s. cmtheman mocht het nodig zijn ga ik graag in op je aanbod!!

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 juni 2009 09:08 
een enkele keer is het niet starten te wijten aan een hoofdzekering die ''bijna'' overleden is ,of slecht contakt maakt. komt voor bij de zg. glaszekeringen. hopelijk heb je die al gecontroleerd.
scheelt je een hoop werk. groetjes en succes met je cx, theoj.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 juni 2009 09:45 | Aangepast door: Hansv 
Tussen Groen-Blauw en Groen-Wit zitten de ontstekings-spoelen. De ene voor de hogere toerentallen, de andere voor de lagere toerentallen.

En voor zover ik weet staan deze spoelen in serie, wat overigens niet uit het schema te halen is.

De Ignitech ontsteking, waar hier al vaker over gesproken is, maakt gebruik van de laad spanning (via gele draden en gelijkrichter) en de draadparen Lichtblauw en Oranje en Lichtblauw/Rood en Oranje/Rood.

En bij jou lijkt de spoel aan Oranje beschadigd te zijn.

Succes in elk geval.

Harmony,
Hans.
( die niet eerder van een beschadigde 'spoel aan oranje'heeft gehoord )

P.S.
nou ik er over nadenk: 'k Heb ooit ergens een berichtje gelezen van een doorgesleten draad aan de stator, door een schroef of zo die ergens bij het vervangen van de stator niet goed was vastgezet.
Maar waar dat berichtje nou stond, en of de verschijnselen gelijk aan de hier vermelde storing was, dat weet ik niet meer.......
H.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 juni 2009 14:22 
Het verhaal is mij bekend, ik moet er wel bij vertellen dat ik de resterende berichten niet heb gelezen.

Antwoord, bijna in alle gevallen zijn dit soort problemen te wijten aan een defecte spannings spoel voor de CDI unit. Deze maakt inwendig sluiting. Als het koud is dan gaat het nog prima, als het warm is loopt de weerstand op, en kan er niet meer over een drempel spanning heen komen. Ook ik heb hier mee zitten klooien. Nieuwe dynamo, en klaar is kees.

Naar wat nu blijkt zijn er een hoop cxén in omloop waarbij in het verleden de spannings spoel voor de accu is gerepareerd. Maar de spoel voor de onsteking niet. Die problemen komen nu aan het licht.

Hoop hiermee jouw in de goede richting te helpen.
Passende dynamo's op voorraad.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Tel 0321 312336
0657731866
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 juni 2009 18:37 
Maar waar dat berichtje nou stond, en of de verschijnselen gelijk aan de hier vermelde storing was, dat weet ik niet meer.......

Hier dus. Waarmee overigens niet is gezegd dat dit het probleem van Johan is.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 juni 2009 21:47 
Juist Floris, dat bedoelde ik!

Maar dat was toch net wat anders, al na een paar honderd km stuk, en Johan heeft kennelijk toch heel wat meer gereden.....

Ben benieuwd wat uit eindelijk de fout zal zijn.....

Harmony,
Hans.
( die meestal wel iets van klok en klepel vergeet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver johanaddink
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 juni 2009 21:41 | Aangepast door: johanaddink 
Nou het blok ligt uit elkaar.

Het elektra hart is verwijdert, en ik ben maar weer eens aan het meten gegaan:

Spoel rechts 212 ohm
naar massa draad 1 - 112 ohm
naar massa draad 2 - 100 ohm
Spoel links 203 ohm
naar massa draad 1 - 2,5 k ohm
naar massa draad 2 - 2,5 k ohm

Verder zitten tussen alle (volgens mij voor de accu) spoeltjes nog 2 spoelen voor de ontsteking (denk ik)

1 met een "metalen kapje" en een zonder, bij degene met metalen kapje heb ik een weerstands waarde van 88,7 ohm kunnen meten. Bij degene zonder kapje heb ik geen weerstands waarde kunnen meten, dit zou kunnen omdat ie misschien defect is ofdat het gewoon enorm kl#te meten is. Ik heb gemeten via de "naald" techniek.

Weet iemand welke spoelen met welke kleuren corresponderen?

Mvg
Johan Addink

Schrijver leos
Gast 
#12 | Geplaatst: 12 juni 2009 13:50 
een stator wissel stelt niks voor
ik heb het ook gedaan
kost alleen een beetje tijd en geld
gr leo

Schrijver johanaddink
Gast 
#13 | Geplaatst: 27 juni 2009 08:41 | Aangepast door: johanaddink 
Hallo allemaal,

Uiteindelijk heb ik bij Marco een nieuwe stator besteld en deze uitgewisseld.
Alles doet het weer perfect bedankt voor alle hints tips en adviezen!

Greetz Johan

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ontstekings problemen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven