Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

spanner nokkenasketting bekijken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 juni 2009 22:21 | Aangepast door: brinkcx 
Onlangs kwam ik weer een stukje tegen hoe je met een (slanke) vinger kan voelen hoe de spanner van de nokkenaskettint er bij staat. Nou zijn mijn vingers blijkbaar niet slank genoeg, dus dan maar anders.

Hier is wat je nodig hebt (klik op foto voor groter):

tools

een lampje aan een draadje en een tandarts spiegeltje (te koop bij de drogist, kruidvat of zo, voor een paar euro)

De methode : lampje aan en inhet blok hangen, en met het spiegeltje kijken :

zo doe je dat

en dan kan je na een beetje zoeken keurig zien hoe ver de spanner staat :

dat zie je

De foto is wat onscherp omdat ik met één hand de spiegel vast had en met de andere de camera, maar je kan zien hoe de spanner op de bout staat.

Bij deze kan je net de opening zien, ik schat de ketting op 50% of wat meer versleten. Bij een nieuwe zie je de opening in de spanner niet, bij totaal versleten zie je een grotere opening.

Misschien moet je even proberen om de goede stand van de spiegel te vinden en ook de goede plaats voor het lampje, maar zo kan je wat zien. Voor een automatische spanner werkt het ook, kan je zien hoever die uit staat.

plezier,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 juni 2009 22:49 | Aangepast door: danielstrouven 
Ik dacht dat zo'n spiegeltje pokkeduur was, maar nu heb je me nieuwsgierig gemaakt. Moet ik wel nog eerst een drogist vinden....
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver jowan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 juni 2009 22:57 
eens met de vrouw naar sluis gaan he Daniel
CX500 Custom '81, BMW K100LT '91

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 juni 2009 08:11 
Als ik het zo kan zien, maar het blijft moeilijk, lijkt jouw spanner voor 80% versleten te zijn.

Er is nog maar weinig stel ruimt over.

Ik zie een spanveer, een stelbout die los staat. En ik kan waarschijnlijk het laatste deel van de gleuf zien waar de spanbout door heen gaat.

Daar zit niet veel stel ruimte meer op.
Dus, 50% zeker niet. Veel meer.
Maar onthoud, zolang je nog kan stellen, dan nog iet de zaak vernieuwen.

Groetjes Marco.
O, staat je teller ergens op 65.000 - 70.000 kilometer?????
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 juni 2009 08:36 
Marco, de stelbout staat echt vast en de veer is beslist niet los. Geen idee hoeveel het blok gelopen heeft, staat nog los en ik heb er niet mee gereden.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 juni 2009 10:49 
Klopt, ik heb de foto nog eens bekeken, en ik heb het verkeerd gezien. Foto is door het spiegeltje op zijn kop te zien. Uit gaande dat de veer de zaak naar boven moet trekken, blijkt er nog maar 20% versteld te zijn. Dus je hebt in dat geval nog 80% over.

Je kan het beste bekijken door de bout te lossen en de crukas heen en weer te verdraaien. Zie dan wat het beweegt. In dit geval zou er ongeveer 3mm beweging moeten of kunnen zijn.
Meer niet.

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 okt. 2009 19:08 
Heb het ook eens geprobeerd. Met spiegeltje (bedankt Heinz!) en lampje, en dan maar zoeken.
Ik heb ongeveer hetzelfde beeld als jij, Frans. Maar ik kan er geen foto van gemaakt krijgen, steeds die flits in dat spiegeltje, onscherp, enz.
Als ik schroefje loszet en krukas verdraai gebeurd er niks. Ook met mijn vinger erin kan ik niks bewegen of zo.
Ik ga er maar vanuit dat de spanner (en bijgevolg de hele distributie) nog in orde is. Ik heb de inlaatkleppen op 0,08 en de uitlaatkleppen op 0,10 gesteld, precies ook minder lawaai vanuit die richting.
Het enige dat ik nu nog erg mis is dat tuitje voor de carterontluchting....

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 okt. 2009 23:34 
Hallo Daniël,

dat plaatje van mij was zonderflits vanwege hetzelfde probleem, en ook een beetje onscherp omdat je een handje tekort komt....

En als je de ketting niet hoort zal 't wel goed zijn. Met wat ervaring kan je inschatten hoever de ketting/spanner versleten is op deze manier, maar niet of ie goed gespannen staat.

plezier, Frans

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 okt. 2009 13:57 
Twee problemen voor mij Frans, ik hoor slecht en ik begin maar net mijn ervaring op te bouwen. Maar we blijven volhouden...

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 spanner nokkenasketting bekijken

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven