Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

dop radiator defect ?

 
Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 juni 2009 21:28 
iemand moet dit toch eerder meegemaakt hebben ...

Achtergrond eerst even invullen: paar weken geleden sta ik met de CX met redelijk vers in elkaar gezet blok even stil met draaiende motor. lage zon van links, en wat zie ik ? Belletjes in de expansie tank, komen uit de overloopslang van de radiator, leuk gezicht hoor. Denk ik s*#^t ! Lekke koppakking! Rechter kop los, niks te zien aan koppakking. Links los, idem. Nou ja, kop rechts leek toch wel los te zitten. Ook geen scheurtje(s) in in een kop te zien. Twee nieuwe koppakingen en alles maar weer in elkaar.

Proefdraaien, s*#^t, nu olie lekkage rechts, zeker het o-ringtje bij de toevoer gemold. Dan maar met de GL die olie zuipt naar Vechta.

Deze week lekkende kop weer eraf, ringetje inderdaad beetje geplet, verse pakking ( nr. 3 dus), vers O-ringetje, hèhè, eindelijk! Rijden maar!

En dan : nog steeds luchtbelletjes in het tankje, grrr... Loopt verder prima, er verdwijnt zo te zien geen koelvloeistof, niets te zien in de olie.

Nu bedenk ik net dat ik ook gewoon een lekke dop op de radiateur zou kunnen hebben

Heeft iemand daar ervaring mee?

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 juni 2009 22:12 
De werking van een radiateur dop is als volgt
Als de radiateur gevuld is met koelvloeistofen de dop is er op vast gezet dan word de koelvloeistof warmer als de motor draaid dan komt het moment dat de vloeistof uizet maar waar naar toe als de druk een kwart bar is gestegen nou de veer die een klep op de radiateur druk word naar boven gedruk en de vloeistof word dan door middel van een slang naar de resorvoir getransporteerd
Ja maar als nou de vloeistof kouder word dan ontstaat er een vacuum in de radiateur en een klein klepje wat op die onderste klep zit gaat dan open en zuig door middel van de slang de koelvloeistof retour daarom vul altijd het overloop tankje met voldoende koelvloeistof
en start men de motor weer dan begint de cirkel weer op nieuw
nu de belletjes bij Frans dit probleem word veroorzaakt door die lekke slang waardoor inplaats van vloeistof lucht word aangezogen inplaats van koelvloeistof
kan ook zijn dat de slang einde niet goed gekneld worden op de radiateur en de overlooptank
bij de oude cx500 zit er ook een T stuk tussen van af de waterpomp
Dus controlleerd dit allemaal ook de afdichtingsring van de dop
groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 juni 2009 23:27 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo OJ,

de normale werking is duidelijk, ik dacht vanuit de luie stoel meer aan gewoon overkoken. Normaal houdt de dop er (dacht ik) zo ongeveer 1 atmosfeer overdruk op als de zaak goed warm is. Als dat niet gebeurt, dan dampbelletjes door het slangetje naar de expansie tank, zoiets ?

(en er gaat natuurlijk een andere dop geprobeerd worden, maar dat gaat nu even niet, vandaar de vraag hier)

dank, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 juni 2009 13:55 
Laatste nieuws : de radiateur dop was het dus niet. Koppen nagetrokken, verse dop op radiateur, geen verschil.

Voor vandaag geef ik't op.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver squarediver
Gast 
#5 | Geplaatst: 24 juni 2009 14:50 
hoeveel koelvloeistof moet je in dat overlooptankje doen?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 juni 2009 15:02 
Als je bedoelt hoeveel er echt bij moest, nou niks meer dan eenmalig een beetje bijvullen na afkoelen van de eerste rit, dan zuigt de radiateur nog een beetje terug, da's alles.

Inmiddels is er met perslucht 6 atmosfeer in de cylinders getest (met dank aan Erik1 die daarvoor een gereedschapje maakte), niks te zien van lekkage.

Voorlopig ga ik er maar eens een poos mee rijden, loopt toch heel mooi, dan zien we wel verder.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver vermecor
Gast 
#7 | Geplaatst: 6 juli 2009 22:02 
Hallo O.J.
Waar zit dat kleine gaatje/klepje precies wat de koelvloeistof weer aanzuigt. Ik kan niets vinden bij de radiatordop.
Heb je er misschien een foto van? Zo ja, kun je die dan mailen naar corennel@planet.nl
Alvast bedankt.
Cor

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 juli 2009 09:05 
Hallo Cor,

O-J is weer op vakantie ? Zo niet : dag Jan!

Als je naar de onderkant van de dop kijkt, zie je de "grote" klep die tegen de veer staat en omhoog gedrukt wordt bij te hoge druk in de radiator. In het midden van die klep zit een klein rond klepje dat opengaat bij onderdruk en dan wordt er koelvloeistof uit het tankje aangezogen.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 dop radiator defect ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven