Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

vervangend blok CDI unit of transistor?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver sjouke
Gast 
#1 | Geplaatst: 6 juli 2009 14:35 
Hallo allemaal, ik ben al een tijd een vaste bezoeker en ook lid van dit forum. Gezien mijn geringe kennis ben ik niet iemand die veel plaatst op dit forum maar er vooral veel vanaf haalt. Ik heb dan dankzij jullie al veel problemen op kunnen lossen. Laatst de elfstedenroute met een groep gereden wat zeer goe ging. Mijn oude CX-je uit '78 werd vooral bewonderd om zijn mooie geluidje. hadden ze dat maar niet gedaan want op weg naar huis hield hij er mee op, ws kapotte nokkenasketting. Ik heb nu voor een vriendenprijsje een ander blok op de kop kunnen tikken ( PC02E-4007035). Dit forum afgespeurd te hebben is het een blok vanaf 1982 met automatische spanneer. Alleen met zoeken kom ik achter weer iets anders en dat is gelijk ook mijn vraag. Kan iemand mij vertellen of mijn nieuw aangeschafte blok een CDI unit of transistor ontsteking heeft? Naar wat ik lees scheelt me dit een hoop werk. Technisch inzicht heb ik wel maar met electronica ben ik echt een kluns. Ik hoop dat iemand me wijzer kan maken. Bij voorbaat dank Sjouke.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 juli 2009 16:21 
Hallo Sjouke,

je hebt een GL blok veroverd, en dat zal wel een transistor ontsteking hebben. Kenmerk : achterop blok kabel vanaf punt naast kleine dekeseltje met 4-polige connector. Op het blok van een CX500 van 78 zitten dikkere connectoren richting CDI op een dikkere kabel.

Dat is allemaal in de veronderstelling dat beide blokken niet verbouwd zijn.
Wil je het blok gebruiken zal je waarschijnlijk zelf het nieuwe blok moeten ombouwen (of de bekabeling op de CX )

succes, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver sjouke
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 juli 2009 19:40 
Hallo Frans, bedankt voor je snelle reaktie. Ik was er al bang voor dat het een GL blok was. Maar weet jij de bekabeling van mijn oude CX overgezet kan worden naar de GL? En zo ja wat kan ik allemaal verwachten. Of heb je mischien (iemand anders mag natuurlijk ook reageren) een ander advies?

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 juli 2009 22:37 
Achtercarter met de dynamo, pickups, vliegwiel etc. overzetten en dan kan het er volgens mij zo ingeschroefd worden.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver sjouke
Gast 
#5 | Geplaatst: 6 juli 2009 23:48 
Hallo Wouter, als dat alles is moet het goed te doen zijn. Het heeft verder geen negatieve gevolgen voor het blok of rijeigenschappen? Ik moet nog een dag wachten maar ga het woensdag zeker proberen. Nieuwe tips en adviesen zijn natuurlijk altijd nog welkom.

Sjouke

Schrijver sjouke
Gast 
#6 | Geplaatst: 7 juli 2009 12:49 
Ik kon het toch niet laten en ben vanochtend al begonnen met het blok uit mijn oude Cx te hale en ze naast elkaar op de werkbank nte zetten. En frans je beschrijft het heel duidelijk dit is een GL blok. Wat gelijk opvalt is de (volgens mij) carter ontluchting. Deze zit op de oude dmv 2 slangen op het kleppendeksel en bij de andere zit deze op het achtercarter. Kan ik dit zonder problemen overzetten?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 juli 2009 18:30 
Hallo Sjouke,

het PC-02 blok zondermeer overzetten gaat niet werken, je zal zoals Wouter al zei het achterdeksel met inhoud moeten overnemen, ook de rotor. De ontluchting kan je niet overzetten, je zal er eentje moeten zien te krijgen die je op de plaats van het dekseltje bij de nokkenasketting schroeft. Die zijn een beetje zeldzaam vrees ik, maar vraag anders eens hier op 't prikbord.

Misschien kunnen we een handeltje doen, je krijgt nog een PB van me.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 juli 2009 18:38 
Sjouke ik heb er een voor jou hier liggen ,als je hem nodig hebt is hij voor jou
groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver sjouke
Gast 
#9 | Geplaatst: 7 juli 2009 19:26 
Frans en ouwe Jan ook jullie bedankt voor jullie inbreng. Alleen begrijp ik niet goed wat je bedoelt Frans. Op de GL zit een achterdekseltje met een ontluchtingsslang, kan ik deze niet houden en alleen de hele inhoud van de oude CX overzetten. Of begrijp ik het helemaal verkeerd, ik kan me er nl totaal geen beeld bij schetsen? En Frans hoe werkt dat eigenlijk met zo'n PB. Krijg ik da e-mail van je? Vind ik prima hoor. En mocht ik toch een ander achterdekseltje nodig hebben dan wil ik graag gebruik maken van je aanbod OJ. Ik stuur je dan ook wel een PB-tje over hoe dit te regelen. Groet Sjouke.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 juli 2009 19:54 
Hoi Sjouke,

je kan dat achterdekseltje niet overzetten, past niet, vandaar. En blijkbaar heeft OJ een ontluchting voor je vanhet type dat je op de plaats van de inspectiedop kan zetten, da's mooi. En als het goed is heb je email.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 7 juli 2009 19:57 
en nog voor de duidelijkheid : het complete grote achterdeksel met inhoud moet over, de rotor van de dynamo, en de gever die op de krukas zit.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver sjouke
Gast 
#12 | Geplaatst: 7 juli 2009 21:05 
Ik begin het te begrijpen, een hele klus zo te horen. Ik heb ondertussen kleppen gesteld, koppelingsplaten verwisseld, schoep waterpomp opnieuw bevestigd(lag nl Los met lekkage als gevolg), carbs schoon gemaakt en nu dan dus ook het blok in 2 uur en alleen verwijderd. Vooral dankzij de info van dit forum. Ik denk dan ook maar ik kan er alleeen maar wijzer van worden en het dood de tijd. Ik zit nu op mijn werk, ik hoor jullie al denken lekker baantje heb jij dus vanavond laat zal ik de mail bekijken en reageren.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 7 juli 2009 21:21 
Waarom eigenlijk niet een nieuwe nokkenasketting in het bestaande blok?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver sjouke
Gast 
#14 | Geplaatst: 7 juli 2009 21:35 
Daar zat ik ook net aan te denken. Waarschijnlijk is dit minder werk en ik weet wat ik allemaal gedaan heb aan mijn oude blok bij deze vervanger weet ik dat niet. Ik ga morgen mijn oude blok uit elkaar halen en kijken wat de schade precies is. Jullie horen nog van me in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 7 juli 2009 22:38 | Aangepast door: JiMi 
Mijn CX uit '78 heeft ook een GL blok eronder hangen (PC02E). Het achterdeksel (dus incl. de CDI-pulser en stator) is wel CX.
Wat er verder precies allemaal gewijzigd is aan de fiets weet ik nog niet. Ben de fiets momenteel aan het restaureren. Zo moet ik bijv. de kabelboom nog langslopen om te kijken wat daar mogelijk in gewijzigd is. De fiets is echter rijdens bij mij thuis afgeleverd, dus het kán wel...

Check even in mijn profiel, daar staat een linkje naar mijn site. Er staan veel foto's op, ook van het blok.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 vervangend blok CDI unit of transistor?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven