Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Demping Koni schokbreker instellen

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 juli 2009 21:21 
Wie heeft een tip hoe ik de demping van mijn KONI 7610-1412 aan de bovenkant van de schokbreer kan instellen? Ik ben bekend met de drie standen voor de veerspanning aan de onderkant. Het zou allemaal met de blote hand moeten kunnen, maar ik heb geen idee waar ik aan moet draaien. Ik zie alleen maar een metalen schijf met uitsparing en de tekst KONI zonder de vier standen.

Groet Erwin

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 juli 2009 00:19 | Aangepast door: A Koopmans 
Halo Erwin,

Aan de bovenkant kun je niets instellen
alleen de onderste bus is in 3 standen instelbaar met een haaksleutel
de bovenste schijf waar jij over praat is de bevestigings deksel
als je de veer spant met veerspanners kun je deze deksel er af schuiven >> daarna de veerspanners voorzichtig los draaien en op die manier kun je de schokbreker demonteren om te spuiten of zo verder kun je daar weinig mee denk ik

gr Arnold

ps.
google even op het nummer wat je in je tekst heb staan en kijk bij hobyist
dan de taal ned kiezen en voor honda dan de cx 500
daar kom je je nummer weer tegen klik daar op en je zie de tekening van de schokbreker door op die tekening te klikken word hij uitvergroot en kun je zien hoe hij is opgebouwd

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 juli 2009 10:01 
Koni schokbrekers type 7610
1 soepele demping voor sologebruik zonder bagage
2 voor solo-en duogebruik op redelijke goede wegen
3 voor sportief rijden of duogebruik met bagage
4 zwaarste stand ;alleen te gebruiken bij maximale belasting van de motorfiets
o.j.
p/s KONI is tegen woordig IKON
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#4 | Geplaatst: 12 juli 2009 11:10 
Beste Arnold en OJ, ik zie ook bij jullie twee meningen (ja en nee) en dat is nu ook precies mijn probleempje. Volgens de site van IKONshocks zou ik mijn type schokbreker wel aan de bovenkant met vier standen moeten kunnen instellen, maar ik heb geen idee hoe.

Nog andere tips?

Groet Erwin

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 juli 2009 11:38 
Erwin als je jou schokbreker eens goed bekijk ,dan zie je onder de veer een afstel gedeelte zitten deze moet je met een speciale sluitel verdraaijen
de laagste stand is een de daarop volgen is2 enz enz o.j.

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 juli 2009 11:43 
OJ, dank je. Dus ik moet bij het bovenste gedeelte van de schokbreker toch nog een afstelring zien te vinden voor de demping? En ik had al zo goed gekeken ......

Groet Erwin.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 12 juli 2009 11:44 
Erwin dit is de tekst die bij de schokbreker staat afgedrukt

Progressieve veren:
Bij een progressief gewonden veer verschilt de afstand tussen de diverse veerwindingen. Bij sologebruik beweegt de veer alleen in het zachte gedeelte waarin de veer gemakkelijk samengedrukt kan worden en waardoor een comfortabel rijgedrag verkregen wordt. Bij het rijden met een passagier of baggage is een sterkere veer noodzakelijk. Onder deze omstandigheden wordt het stijvere gedeelte van de veer aangesproken. Alleen met een progressief gewonden veer kan men de juiste combinatie van een comfortabele veerkarakteristiek en een hoge veerbelasting verkrijgen. Op de 7610 serie van IKON zijn progressieve veren standaard gemonteerd.
Verstelbare veerschotel:
de onderste veerschotel is in 3 standen verstelbaar, zodat ook de veerspanning naar wens kan worden ingesteld.
Instelbare demping:
IKON motorfietsschokdempers van het type 7610 hebben alle een verstelbare uitgaande demping. Het instellen van de vier posities gaat heel eenvoudig: zonder moeite kan, letterlijk met een vingertip, de juiste dempingskracht worden ingesteld. Het afstelschijfje - onder het bovenste schokdemperoog - biedt de keuze uit de volgende posities:

1. soepele demping voor sologebruik zonder bagage
2. voor solo- en duogebruik op redelijk goede tot goede wegen
3. voor sportief rijden of duogebruik met bagage
4. zwaarste stand; alleen te gebruiken bij maximale belasting van de motor

gr Arnold

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 juli 2009 11:50 
ja ja daar gaat het weer beginnen met herhalingen
Erwin er is een e.mail onderweg naar jou toe
want hier wordt ik niet goed van
Al is het goed bedoeld
o.j.

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#9 | Geplaatst: 12 juli 2009 13:18 
okee OJ ik heb je mailtje gelezen en beantwoord. Bedankt alvast.

Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#10 | Geplaatst: 12 juli 2009 17:30 
En zo komt er een einde aan de verwarring. De KONI-informatie is onjuist (ikonshocks) en er zijn voor dit type geen extra verstelmogelijkheden voor de demper (bovenaan) naast die voor de veer (onderaan). OJ gaat hier naar KONI nog een berichte aan wijden. En zo was het weer een leuke zondagmiddag met KONI en de Tourmalet.

Groet Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#11 | Geplaatst: 13 juli 2009 21:25 
Je gelooft het niet maar er zit toch nog een stelschijfje voor de demper verstopt onder de rubber afdekring bij het bovenste oog.

Ik heb de beschrijving als bijlage gevoegd en vandaag heb ik de demper bovenaan op standje 3 gesteld en de veer onder in de middenstand. Ongelooflijk maar waar en het werkt ook nog prima. Kortom; de beschrijving klopt toch en ik ben weer een ervaring rijker.

Misschien zijn er nog meer onwetende KONI gebruikers ......Dank voor het meedenken en kijken!

Groet Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#12 | Geplaatst: 13 juli 2009 21:32 
Je gelooft het niet maar er zit toch nog een stelschijfje verstopt onder het rubber bij bovenste oog. Ik heb de beschrijving als bijlage gevoegd en vandaag heb ik de demper bovenaan op standje 3 gesteld en de veer onder in de middenstand 2. Ongelooflijk maar waar en het werkt ook nog prima. Kortom; de beschrijving klopt toch en ik ben weer een ervaring rijker.

Misschien ook nog leuk voor de nog onwetende KONI eigenaren. Dank voor het meedenken en kijken!

Groet Erwin

instelschijfje KONI 7610
instelschijfje KONI 7610
Verwijder bestand #1

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 juli 2009 23:06 
Erwin naar de werkplaats geweest en ja hoor daar was het beruchte schijfje bij de vier die ik had staan stonden op een en maar op drie gezet
p/s niet op alle CX honda`s zit deze type schokbreker
Erwin das goed werk van jou
Ouwe_Jan

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Demping Koni schokbreker instellen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven