Hallo Jan,
Je hebt in ieder geval een olie nodig die gemaakt is voor tandwielkasten zoals een differantieel, NIET een SAE90m motorolie (als je die al zou kunnen krijgen?)
Voor de CX is de originele spec hypoid SAE 90 voor boven de 5 graden C, als de boel warm wordt is 75w90 gelijk aan SAE 90 en ik zou dat zelf gewoon gebruiken. Let op dat de olie aan de GL5 specificatie voldoet, dat is een aanduiding voor olie bestemd voor tandwielkasten. Zelf heb ik ook wel die halve-liter flesjes van Brezan gebruikt, handig met vullen, en ik heb nog nooit problemen met een cardan gehad. Niet dat dat nou een garantie is, zoveel km's rij ik ook weer niet.
De vuistregel is wat mij betreft in ieder geval : GL5, gemaakt voor differentieel, viscositeit 80/90, moderne halfsynthetisch schijnt beste te zijn.
plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰