Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Metallic spuiten: heen-en-weer?

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 sept. 2009 22:47 | Aangepast door: JiMi 
Als je metallic gaat spuiten, heb ik wel eens gehoord, dan mag je maar in één beweging met de spuit over het voorwerp bewegen, omdat anders de metallic glitters alle kanten op wijzen en da's niet mooi.

Dus niet op-en-neer (verticaal) en vervolgens heen-en-weer (horizontaal).

Maar alleen heen-en-weer mag toch wel? Of moet je echt heen-heen, als je begrijpt wat ik bedoel? Dus heen, spuit loslaten en terugbewegen naar het begin, spuit inknijpen en weer heen, enz...



PS in mijn mijn geval gaat het om candy sapphire blue die naast de candy een blauwe basiskleur bevat met volgens mij ook metallic
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Arcath
Gast 
#2 | Geplaatst: 7 sept. 2009 23:15 
Hey Jimi!

Mijn wing heb ik zwart met metallic goud gespoten,

nou is goud natuurlijk weer een geval appart, maar het beste resultaat kreeg ik met het daadwerkelijk in 1 richting spuiten, dus ook niet heen en weer.

Mocht je nou wat ruim in de lak zitten,zou ik gewoon een teststukje spuiten.. dan weet je 't zeker

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 sept. 2009 09:49 
Metallic lak
Met metallic verf moet je altijd in dezelfde richting spuiten (bijv. van de voorkant naar de achterkant aan beide kanten). De kleur verschilt namelijk een beetje (vooral de glans) naar gelang de spuitrichting volgens hem. Er zitten namelijk kleine aluminium deeltjes in de lak, die bij het spuiten in een bepaalde richting terecht komen op het te spuiten onderdeel. Wanneer je in een iets andere hoek gaat spuiten dan liggen die deeltjes ook in een andere hoek waardoor ze anders reflecteren.
Daarnaast moet je er op letten hoeveel micron de aluminium deeltjes zijn. De metallic-lak van Japanse motorfietsen hebben vaak een wat fijnere deeltjes aluminium dan wat bijvoor-beeld Motip standaard in haar spuitlakken heeft. Het is maar net hoe het licht er opvalt, maar het kan er verschillend uitzien.
Metallic lak is meestal 2-laags lak, wat betekent dat je een laag kleur opbrengt en daarna een laag blanke lak (soms zit daar ook een deel van de kleur in).
Het kan ook anders: op z'n Japans: silver metallic onderlaag, transparante kleur erover heen. Ik geloof dat Van Nieuwenhuizen in Adam je evt. wel verder kan helpen hiermee.
Spuitbus
Als je het zelf met een spuitbus wilt doen, dan moet je eerst dus met je metallic lak spuiten.
Van beneden naar boven werken. Begin met de moeilijke plekken zoals hoekjes.
Als je de spuitbus een paar minuten in handwarm water zet, zal de lak beter vernevelen en vloeien.
Als eerste spuit je je basislak, hierin zit de metallic al verwerkt, maar droogt mat op. Hiervan spuit je 2 a 3 lagen, kruiselings over elkaar, met telkens tussen de lagen en korte droog pe-riode. Dan, als de metallic nog nat is, er met de blanke lak overgaan. Hierdoor komen de metallic deeltjes mee in de blanke lak en krijg je een beter effect. Oppassen alles in dunne lagen anders druipers!!!
En als je de gekleurde lak er op hebt gespoten kun je het beste het oppervlak nog eens met fijn waterproof schuurpapier mat schuren. Daarna 2 of 3 lagen blanke lak erover en het re-sultaat is perfect.Veel mensen zeggen: hoe fijner je schuurpapier is, hoe beter. (Als je tus-sen de lagen of op de primer laag gaat schuren). Dit is niet helemaal waar, want als je veel fijner gaat dan 800/1200 waterproof, dan wordt je oppervlak zo glad dat de erop te spuiten laag niet goed meer hecht. Ga dus niet als een dolle met 2000 zitten schuren, want dan ligt je lak op de stoep.. Je kunt als je alles hebt gespoten, nog wel naschuren met 2000, maar dan moet je ook nog even polijsten. Dan wordt het allemaal wel zo glad als een spiegel.
Je kunt hierbij gewone blanke lak gebruiken of 2 componenten blanke lak. Verschil in glans of kleur is er niet, maar in duurzaamheid en bestendigheid en prijs wel! 2k lak is beter be-stand tegen remstof, olie, benzine, enz en dus ook duurder. 1/2 liter blanke lak inclusief verharder kost een 35 euro. Met een 1/2 liter kun je bijna 2 motorfietsen spuiten! Maar zo-als gezegd: 2-k lak gaat eigenlijk alleen maar met een compressor en spuit.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver puk
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 sept. 2009 12:37 
Je moet haast 2K lak gebruiken, als je er neemt zonder verharder dan zal deze gelig verkleuren in de zon of na een aantal jaren.
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 sept. 2009 21:27 
Bedankt voor de goede tips! Ik heb vandaag de blauwe basislak gespoten. Een 2K lak met metallic. Ik heb netjes heen-heen gespoten zoals jullie adviseerden en het resultaat is best aardig geworden. Wel had ik de spuit te hard staan waardoor er wat "goudkleurige" banen zichtbaar werden. Maar die heb ik gelukkig weer redelijk kunnen wegwerken....

Foto's
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Metallic spuiten: heen-en-weer?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven