Metallic lak
Met metallic verf moet je altijd in dezelfde richting spuiten (bijv. van de voorkant naar de achterkant aan beide kanten). De kleur verschilt namelijk een beetje (vooral de glans) naar gelang de spuitrichting volgens hem. Er zitten namelijk kleine aluminium deeltjes in de lak, die bij het spuiten in een bepaalde richting terecht komen op het te spuiten onderdeel. Wanneer je in een iets andere hoek gaat spuiten dan liggen die deeltjes ook in een andere hoek waardoor ze anders reflecteren.
Daarnaast moet je er op letten hoeveel micron de aluminium deeltjes zijn. De metallic-lak van Japanse motorfietsen hebben vaak een wat fijnere deeltjes aluminium dan wat bijvoor-beeld Motip standaard in haar spuitlakken heeft. Het is maar net hoe het licht er opvalt, maar het kan er verschillend uitzien.
Metallic lak is meestal 2-laags lak, wat betekent dat je een laag kleur opbrengt en daarna een laag blanke lak (soms zit daar ook een deel van de kleur in).
Het kan ook anders: op z'n Japans: silver metallic onderlaag, transparante kleur erover heen. Ik geloof dat Van Nieuwenhuizen in Adam je evt. wel verder kan helpen hiermee.
Spuitbus
Als je het zelf met een spuitbus wilt doen, dan moet je eerst dus met je metallic lak spuiten.
Van beneden naar boven werken. Begin met de moeilijke plekken zoals hoekjes.
Als je de spuitbus een paar minuten in handwarm water zet, zal de lak beter vernevelen en vloeien.
Als eerste spuit je je basislak, hierin zit de metallic al verwerkt, maar droogt mat op. Hiervan spuit je 2 a 3 lagen, kruiselings over elkaar, met telkens tussen de lagen en korte droog pe-riode. Dan, als de metallic nog nat is, er met de blanke lak overgaan. Hierdoor komen de metallic deeltjes mee in de blanke lak en krijg je een beter effect. Oppassen alles in dunne lagen anders druipers!!!
En als je de gekleurde lak er op hebt gespoten kun je het beste het oppervlak nog eens met fijn waterproof schuurpapier mat schuren. Daarna 2 of 3 lagen blanke lak erover en het re-sultaat is perfect.Veel mensen zeggen: hoe fijner je schuurpapier is, hoe beter. (Als je tus-sen de lagen of op de primer laag gaat schuren). Dit is niet helemaal waar, want als je veel fijner gaat dan 800/1200 waterproof, dan wordt je oppervlak zo glad dat de erop te spuiten laag niet goed meer hecht. Ga dus niet als een dolle met 2000 zitten schuren, want dan ligt je lak op de stoep.. Je kunt als je alles hebt gespoten, nog wel naschuren met 2000, maar dan moet je ook nog even polijsten. Dan wordt het allemaal wel zo glad als een spiegel.
Je kunt hierbij gewone blanke lak gebruiken of 2 componenten blanke lak. Verschil in glans of kleur is er niet, maar in duurzaamheid en bestendigheid en prijs wel! 2k lak is beter be-stand tegen remstof, olie, benzine, enz en dus ook duurder. 1/2 liter blanke lak inclusief verharder kost een 35 euro. Met een 1/2 liter kun je bijna 2 motorfietsen spuiten! Maar zo-als gezegd: 2-k lak gaat eigenlijk alleen maar met een compressor en spuit.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/